Autechre - Untilted

Po více jak dvou letech spatřilo světlo světa dlouho avízované nové album dvojice Sean Booth & Rob Brown aka Autechre nazvané "Untilted". Je samozřejmé, že ho vydává anglické elektonické impérium Warp Records. Tato událost je velkým svátkem nejen pro všechny Autechre-fans, ale i mezníkem elektronické hudby, jako celku!

untiltedAutechre - Untilted

Produkce tohoto projektu se po více jak desetiletou dobu jejich působení na scéně od základu několikráte změnila, ovšem vždy zůstali Autechre jakousi vůdčí osobností tohoto hudebního stylu a nesmrtelnou ikonou. Dnes se propracovali od melancholických melodií a destruktivních rytmů k soundu, který se nedá označit jinak, než "brain fucking". S prvopočátky Autechre, alby jako jsou například "Amber", nebo "Tri Repetae" už tato tvorba nemá téměř nic společného. K prvním, také naprosto zásadním změnám v hudební struktuře došlo v době vydání pátého albumu Autechre, nazvaného jednoduše "LP5". Další následovníci "Confield", maxi "Gantz Graf", nebo předposlední album "Draft 7.30" už jsou jen další, postupně zdokonalené mezistupně onoho pro mnohé nepřijatelného elektronického běsnění.

autechreAlbum "Untilted" je do dokonalosti dotaženým vrcholem tvorby novodobých Autechre, ale jistě mu nepřijde na chuť každý. Struktura jednotlivých tracků je tak složitá a komplikovaná, že často jen s maximální pozorností naleznete smysluplný a pevný rytmus kompozice. I tak je ale koncept alba celistvý a ve finále i logický. Všechny aranže stojí na ostrých perkusivných mikrosamplech, cutech a občas i něžných melodických podkladech. Drtivá většina tracků je plná agrese, která se ukrývá pod složitou rytmickou konstrukcí. Často velmi rychlá rytmika, ruku v ruce s ostrými aranžemi se nejdříve ukáže v celé své síle aby následně mohla zklouznout do ambientní polohy, připomínající pradávnou formu Autechre. Uslyšíte zde i několik zcela nových a hřejivých samplů z lidského světa, které jsou ale tak jedinečně a funkčně použity, že naprosto perfektně zapadají do tak náročného a téměř mimozemského hudebního projevu. Naprosto úchvatná je i zvuková úroveň alba, a to i přesto, že některé tracky mají přes neuvěřitelných deset minut.

Důvod pořídit si toto album by neměla být jen sběratelská vášeň, ale jistě i chuť poslechnout si opravdu dobrou elektroniku, protože tou album "Untilted" stoprocentně je! Dále tahle deska také perfektně zafunguje v případě, že budete potřebovat rychle vystěhovat sousedy! Myslím, že neotočíte ani první stranu a už budou mít všichni v okruhu doslechu autechroidních basslineů sbalené kufry a podané žádosti o náhradní bydlení. Pokud si to se sousedy nechcete rozházet, tak můžete vyrazit za Autechre do světa, kam se vydali nedávno na koncertní turné. Smutné je, že ČR se bohužel netýká. Šance ale máte v Německu, Anglii, ale také USA a Japonsku.

Hodnocení: 95 %

Autechre - Untilted
Warp Records 2005