Hudební recenze: Luomo - Vocalcity

Za projektem Luomo stojí finský producent, vlastním jménem Sasu Ripatti, který je autorem řady pozoruhodných alb pod řadou přezdívek, překypujích nekonečným množstvím nápadů jak si pohrát s melodiemi a rytmy. Častým pojítkem jeho hudebních děl jsou nezvykle dlouhé kompozice, na kterých si nejvíce pošmáknou milovníci ambientu, minimalu a abstraktní hudby. Právě pod značkou Luomo znovu vydal album Vocalcity (původně vyšlo v roce 2000), kde se představuje také jako zručný producent tanečnější muziky než je u něho zvykem.

13 alb v rozmezí 8 let jsem napočítal u tohoto chlápka, který si říká Vladislav Delay, Uusitalo, Sistol, Conoco anebo právě Luomo. Jen tento rok vydal tento hudební čaroděj a chrlič nápadů 3 alba. Ambientní a click´n´cuts album The Four Quarters, společně s Antye Greie-Fuchs minimalové a experimentální Explode a samozřejmě Vocalcity, které kromě deep houseu nabízí řadu skladeb s prvky tech houseu a minimalu.

6-ti trackové CD vyšlo ve Finsku na labelu Huume a hned úvodní 12ti minutová kompozice Market je přesně tím, čím je i většina tohoto alba. Tedy příjemnou porcí decentního deep houseu okořeněnou ledabylým ženským vokálem s řadou ojedinělých i častých zvuků, které zkrášlují tuto skladbu k hudební dokonalosti. 12 minut se možná zdá být dost, ale utečou tak rychle, že se docela divím. Ani další, více jak 12-ti minutový track Class nevybočuje z žánru poklidné house music s vokálem, který by krásně padl i "naší" Daře Rollins. 14-ti minutová skladba Synkro je více minimalistická a vokály v ní obstaral mužský hlas, což je příjemným zpestřením. Jen ta délka vás možná bude zpočátku děsit. Jenže nemusí! Ripatti je pan skladatel a dlouhé skladby si náležitě vychutnává. Přesně ví, kde ubrat zvuk nebo rytmus, kde skladbu obalit náležitou atmosférou, aby její spád a drive vydržel i více jak čtvrt hodiny.

Důkazem toho je i nejdelší, 16-ti minutový, track The Right Wing. Tento club-houseový opus, který je mimochodem jedním z nejtanečnějších tracků na albu, změní v průběhu své dlouhé délky několikrát svůj zvuk a v posledních minutách se zcela oprostí od svého rytmického základu a vyniknout dá pouze spletitým zvukovým plochám, které dohromady zní velmi abstraktně. Přelomovým trackem je předposlední 12-ti minutová záležitost Tessio, pro mě jasně nejlepší na tomto CD. Po zajímavém úvodu, kde se rozvíjejí především vokály, se přidá houseový beat s nádechem diska 80. let a po celou tu dobu je co poslouchat. Poslední track She-Center už nedosahuje takových kvalit, ale rozhodně je také příjemný a plný zajímavých rytmických vsuvek a zvuků.

Až se na začátku příštího roku budou sčítat hlasy v nejrůznějších anketách, určitě se mrkněte na výsledky té o tom nejlepším čaroději a kouzelníkovi současnosti. Žádný Harry Potter nebo David Copperfield, ale Sasu Ripatti a jeho kouzelnou hudbou nabitá CD. Album Vocalcity by se dalo řadit k té méně náročnější a více taneční tvorbě Ripattiho, přesto nelze jinak než ho doporučit, protože svým způsobem je v současné době velmi originálním dílem. Nejen co se týče délky skladeb, v nichž se projeví skutečný cit pro hudbu a tak trochu také rysy velkých hudebních skladatelů, ale hlavně proto, že čistě deep houseových alb vychází v poslední době velmi málo. Teď už se jen pokusím dočkat toho, kdy Sasu Ripatti alias Vladislav Delay čili Luomo atd. přijede se svým abletonem live také k nám a vykouzlí tu čarovnou hudební atmosféru i u nás.

Luomo - Vocalcity
čas: 76:41
label: Huume