RECENZE

 

Recenze: VA - Science Fiction Jazz Volume Ten by Minus 8

Downtempo může mít mnoho tváří. Tu sofistikovanou reprezentuje například tvorba německého labelu Mole Listening Pearls. S tímto labelem souvisí vynikající kompilační řada Science Fiction Jazz i producent a DJ říkající si Minus 8. Jak moc skvěle zní jeho zatím poslední dílko, se dočtete v recenzi.

 

Downtempo může mít až překvapivě mnoho tváří - dokáže být nápadité, zvukově vyzrálé i emocionálně intenzivní, bohužel také prvoplánovité, lacině patetické a někdy až urážející naše hudební cítění. Nepřehlédnutelně pak občas působí zlatokopecké ambice některých tvůrců, kteří si o kvalitě mohou nechat pouze zdát. Na kompilacích typu Café del Mar toho už dnes k objevování příliš nezbylo, naštěstí ale existují lidé, labely a s nimi spojené releasy, jenž se nacházejí přesně na opačné straně kvalitativní barikády. Mezi ně rozhodně patří hudební fanatik a fajnšmekr v jedné osobě - Robert Jan Meyer aka Minus 8, který pro nás zkompiloval a následně mixnul již desátý – výroční díl hudebně maximálně luxusní kompilace Science Fiction Jazz.

Robert se kromě djingu a vlastní produkce živí jako A&R manager německého labelu Mole Listening Pearls, který se může pochlubit opravdu pestrým katalogem svěřenců. Své pohůdky zde vydali například De-Phazz, Naomi, Anima Sound Systém (Mariguana Cha-Cha-Cha), Yonderboi anebo známý domácí projekt Khoiba (Nice Traps). V katalogu tohoto labelu můžete klidně narazit i na electro či vyklidněný deep/tech/funky/lounge-house. Pod svým alter egem Nor Elle zde vydává třeba německý tech-houseový guru Terry Lee Brown Junior. Mezi opravdu silné zbraně tohoto labelu však kromě autorských alb patří také kompilace. Zmiňovanou kompilační sérii Science Fiction Jazz tedy rozhodně nepřehlídněte.

Podobně, jako je rozmanitý katalog labelu Mole Listening Pearls (jméno bylo inspirováno geniálním cyberpunkovým románem Williama Gibsona - Neuromancer), je pestrý i aktuální zvuk kompilace Science Fiction Jazz. Na své si přijdou příznivci vyrovnané kombinace živých nástrojů v rukou zručných muzikantů a vyspejslých elektronických pomůcek. Minus 8 je hodně hravý dj s obdivuhodně rozmanitým hudebním vkusem a na jeho mixu je to znát. Vypráví velice poutavý příběh. Bezstarostně si poletuje napříč styly a s lehkostí sobě vlastní střídá tempa, mění rytmus, citlivě manipuluje s napětím a atmosférou, přidává a vzápětí ubírá barevně-harmonických ploch a zvuků, přičemž si dost často vypomáhá příjemnými vokály či mluveným slovem.

Asi největší inspirací mu byly jazz, funk, latino, soul a jejich nejrůznější progresivně znějící variace. S nimi samozřejmě souvisí další černá škatulka – hip-hop, sem tam abstraktní ala Ninja Tune (Visioneers - Ike's Mood I), chvílemi pořádně prosamplovaný (zesnulý génius J Dilla – Walkinonit), jindy zas ve znamení mluveného slova v režii inteligencí vyzařujících MCs (Zero Db - Anything's Possible). To ale stále ještě není vše. Kytarami řízlé ale i tak dost roztomilé nu-disco rozjíždí dvojice Lindstrøm & Prins Thomas se svým veselým trackem Boney M Down. Naprostou nádherou je i vzletně euforická vokální tucka Beautiful Day projektu Laidback ve vynikajícím Banzai Republic Vs. Trentemoller Mixu. Pestrou žánrovou mozaiku pak elegantně dokreslují Koop svým mazlivě-jazzy pojetím swingu v rámci písně Koop Islands Blues anebo zvrhle pulsující funky divočina Kelleyho Polara - Ashamed Of Myself. Všímáte si, že je tracklist naplněn jmény & projekty, o nichž se během minulého roku hodně mluvilo (autorská alba atd.)? Více Chill-outově orientované fanoušky pak maestro dj potěší vysloveně easy-listening kousky od projektů typu Nightmares On Wax (skladba You Wish možná překvapí výrazným kytarovým zbarvením), The Funky Lowlives anebo samotného autora kompilace - Minuse 8 se snad nejvyklidněnějším trackem celé kompilace (Heaven Knows).

Úctyhodná žánrová všestrannost je pouze jednou z mnoha předností a kvalit, kterými producent, kompilátor a dj – Minus 8 disponuje. Mezi ty další patří velký cit pro hudební harmonii, esteticky korektní technika mixu a opravdu dobrá volba skladeb, interpretů a jejich načasování. A to nejenom s ohledem na konkrétní mix, ale i jejich kariéry. Hudební cítění tohoto pána a s ním související - pro něj typický rukopis dodává termínům "downtempo", "chill-out" anebo "easy listening" nový - atraktivní, voňavě svěží a každopádně velice originální rozměr. Díky němu se pak (alespoň pro mě) řadí mezi vybranou společnost hudebních gurmánů, jako jsou Gilles Peterson, Mixmaster Morris a kdysi dávno i José Padilla. Více takových kompilací prosím…

Hodnocení: 85%

Zvukové ukázky:
http://www.juno.co.uk/ppps/products/251510-01.htm&highlight=minus%208

Zajímavost:
* The somewhat unusual term "Mole" roots from W. Gibson´s trilogy of novels "Neuromancer" and denotes a special kind of computer virus. This virus represents the first generation of ´invasion programs´, the so called ´ice-breakers´ which enable the cyberpunks to hack any other program. The term ´ice-breaker´ stemming from ´ICE´ (intrusion counterattack equipment) contributed to one of the pioneering compilation series on Mole ("Breaking The Ice", meanwhile further developed under a new name and concept). Accordingly, Mole Music is meant to break up and thaw the preconceived and frozen structures of the human mind and to create space for new ideas, feelings and attitudes.

VA - Science Fiction Jazz Volume Ten
2007 - Mole Listening Pearls
http://www.mole.de
http://www.myspace.com/molelisteningpearls
http://www.daredo.de/website/
http://www.minus8.net
http://www.myspace.com/djminus8

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016