Recenze: DJ Neo - Heartbreak Club

Stalo se vám někdy, že jste měli na určitý hudební styl "vyhraněný" názor a dobrovolně jste si nechávali desky s podobnou hudební tématikou ujít, až vám čistě náhodou, rovnou do CD přehrávače, vklouzl přesně takový disk, zmáčkli jste play a pak vám docela fofrem spadla čelist? Tak takový scénář jsem zažil docela nedávno. Totiž docela nedávno vyšla v pořadí již třetí deska českého DJ Nea, Heartbreak Club. Tolik technicky dokonalou a srdcem zprodukovanou desku od našince jsem už slušnou dobu neslyšel.

DJ Neo je člověk, který na české scéně působí poměrně nenápadně. Jakoby se nechumelilo, vydal v roce 2002 velmi zdařilé album Nobody Faq With Jesus a aby toho nebylo málo, vydal ho rovnou u Subliminal Records. Že pecky z něj měli pánové jako David Morales či Erick Morillio vysoko ve svých osobních charts, to už je jen tak mimochodem. Kromě své vlastní muziky se podílel na řadě alb jiných interpretů a možná někoho zaskočí následující jména, ovšem DJ Neo se ani takovým nevyhýbá. Pomohl s deskami Jiřímu Kornovi, Sámerovi Issovi nebo Janě Fabiánové. S remixy se neostýchal přijít ani za Lucií Bílou, Monkey Business, JAR nebo třeba kapelou Wohnout. V případě DJe Nea mu ale i takováto jména z toho nejpozlátkovějšího českého showbyznysu nemůžeme mít za zlé. Klidně přiznám, že deska Tep Jiřího Korna ve spolupráci s Neem byla velmi zajímavě zpracovaná a nadstandardní.

S profláklými a červeným  kobercem zhýčkanými jmény se nebál vyrukovat na své nové desce DJe Neo ani teď. V zástupu vokalistů jsou nepřehlédnutelní finalisté první řady soutěže Česko hledá superstar, Martina Balogová a Sámer Issa, vedle nich zpívá i Dara Rolins, Ondřej Brzobohatý nebo Victoria. Někteří lidé se už asi osypali, ale já osobně si moc nedovedu představit, kdo by Neův hudební styl plnohodnotněji odzpíval. Nebudeme si nalhávat, DJ Neo nedělá vyloženě undergroundovou muziku, to ani styly okolo r'n'b být v současné době už nemohou. Stále se však dá udělat každá hudba, byť je sebevíc prodejná, s citem a srdcem. A to se myslím Neovi povedlo.

Mluvil jsem o r'n'b, ale jak na potvoru první skladba r'n'b žádné nenabízí. Možná by mohl být indicií zpěv Martiny Balogové, který když si vybavím, tak se k tomuto stylu, třeba jako vokál Sámera, až tolik nehodí. Něco na tom bude, protože Martina, ačkoliv si střihla na desce Heartbreak Club hned dva songy, právě tyto dva jako jediné nemají s rhythm and blues zhola nic společného. Jako první uslyšíte singl Epic Love. Martinu téměř nepoznávám. Její zpěv se mi vždycky líbil, ale občas mě trochu vadila barva jeho hlasu. Ta je ovšem ta tam a její hlas se tak v této taneční, diskem šmrnclé skladbě náramně vyjímá. Epic Love je nablýskaná a zvukově úchvatná skladba plná smyčců, žesťů, klavíru a její disco feelig vás jistě nenechá v klidu posedět na židli. Podobně i skladba Housechild, další disco houseová bašta pro Martinu Balogovou.

Sámer Issa už dostal možnost zpívat to své typické ukňourané r'n'b a ukňourané mu říkám hlavně kvůli samotnému Sámerovi, protože ty jeho výšky mě prostě stále nějak nejsou po chuti. Nespraví to ani skladba When I´m With Her, se kterou mimochodem soutěžil i v české mutaci Eurovize. Ukňouraného Sámera ale o vítězství připravili uřvaní Kabáti, tak si vyberte... Nic to nemění na tom, že lepšího zpěváka tohoto stylu u nás teď asi nemáme a podle toho také tenhle song vypadá. Pro mě je ovšem jedním z těch slabších. Sámer si zazpíval ještě ve skladbě Ignoratnts, ve které mi asi chtěl dokázat, že i jeho výšky se mi můžou líbit a taky že jo. Jen mi teda není jisté, jestli sem krom zpěvu postaral i o rap. To bych ho vážně nepoznal a tipuji, že ne.

Když bych měl ale vyzdvihnout dva nejlepší songy z celé desky, určitě se musím zastavit z kraje alba u tracků číslo tři a čtyři. Nejprve skladba Don´t Wanna B Like Other Boys, ze které jsem se doslova posadil na pr*el. A to jsem si myslel, že u stylu, jakým se na posledních dvou albech DJ Neo prezentuje, se to nikdy nestane. Neo ale asi neumí udělat tento styl tak moc tuctově, jako třeba v Americe, což mu vážně nemám za zlé. Netradiční zvuky, výborný těžkotonážní beat, do toho kytara a jakýsi zpitvořený zvuk plus vokál Komára z Litomyšlské popové formace Sunset BLVD. Pro mě osobně nejlepší skladba z celého alba. Co je doma to se počítá s Orionem a Jamesem Colem je taky výborná. A o to víc si jí užijete, když je celá v češtině. Velmi vtipný text doplňuje dobré frázování a při poslechu a vnímání slov ani už moc nepostřehnete, že po hudební stránce je to vlastně jen rytmus bez melodie a dalších ingrediencí.

Na co jsme zapomněli? Na příjemný hlas Dary Rolins ve skladbě Brand NU Love Evidence, na Ondřeje Brzobohatého a Victorii ve skladbě She´s Got That!, kde by možná byl lepší zpěv samotné Victorie, protože spolu s Ondřejem mi to trochu tahá za uši. No ale každý máme ty sluchové hranice posazené jinak. Také jsme zapomněli na vynikající a jeden z mála instrumentálních tracků S.O.S. 2 Your Ears, který by výtečně zapadl do nějakého filmového soundtracku. Honosné melodie plné smyčců jsou střídány minimalistickou atmosférou seskládanou nerovným rytmem a ten závěr, jak z nějaké červené knihovny. Celkem 17 skladeb včetně bonusů a několika verzí skladeb Housechild, Ignorants a Co je doma to se počítá.

DJ Neo mi tak trochu nasadil brouka do hlavy. No, snad jsem za ty léta o žádnou podobnou desku nepřišel. Byla by to škoda. Neo v Heartbreak Club skloubil všechny své mnohaleté zkušenosti a úspěchy a dal dohromady desku, která je v r'n'b mainstreamu poměrně undergroundem a pro underground nejspíš zase moc komerční. Ale komu na tom záleží. Je to album světových kvalit, nejen po hudební, ale i po technické stránce. A jestli by výrobci dobrých soundsystémů měli doporučovat nějaké to dobré "hudební krmení" pro vaše reprobední miláčky, pak určitě DJe Nea a jeho Heartbreak Club.

Hodnocení: 95%

(Techno.cz, Radio Akropolis, XMAG):
Po čtyřech letech už třetí deska - slušná studiová práce! Zatímco skladby z debutu Nobody Faq With Jesus  mohl do svého setu bez červenání vkládat i David Morales, Allboom před dvěma lety pošilhávalo po stále populárnější škatulce R'n'B. A trojka? Ta je v první řadě opravdu vyzrálá! Když pomineme skladby diskotékovějšího ražení, které jsou vhodné pouze pro pár stylově nakloněných rádií u nás, zbude ještě spousta kvalitního materiálu. Excelují tu jak staří a ozkoušení známí, tak i "nováčci" jako Victoria, Martina Balogová či James Cole. A nutno podotknout, že ten kdo neumí zpívat anglicky bez špetky přízvuku, má u Nea smůlu! On navíc každý hlas po vzoru Pharrella z Neptunes využívá jako další nástroj a z obyčejného dýchání či pomlaskávání vyrábí melodické linky. Hned ve dvou případech jasně dokazuje, že by si zasloužil i oslovení od nějaké filmové společnosti. Ať už je to po zvukové stránce či té programátorské, jednička s hvězdičkou je jasná! Teď už by to pro oblast R'n'B chtělo u nás jen nějakého konkurenta - z hlediska originality tu nemá s kým soupeřit, což je poněkud škoda...

Hodnocení 90%

Víte, že...: Pro fanoušky připravil DJ Neo speciální platinovou edici, které obsahuje samozřejmě album Heartbreak Club, k tomu osobní věnování, plakát velikosti A2, sadu samolepek a hlavně bonusové CD s dosud nevydanými Neovými remixy interpretů jako Moneky Business, Depeche Mode, Michael Jackson, Marky Mark, JAR, Jiřího Korna a dalšími. A tohle všechno můžete mít za méně než 5000 Korun, méně než 2000 Korun, dokonce za méně než 500. Celá platinová edice stojí totiž 199 Kč a objednat si jí můžete přímo zde:

DJ Neo - Heartbreak Club
čas: 75:50
label: Nextgen Records