Stephunk T - Kosmír

cover

Když se loni v květnu tahle skladba objevila na jedné ze zvukových příloh časopisu Tripmag, zalapal jsem po dechu. Štěpána Tůmy si vážím už od začátků Liquid Harmony, ale že dokáže někdy složit takový hudební skvost, to jsem vážně nečekal.

Skladba přímo překypovala aktuálními zvukovými efekty a každý ji přirovnával k Tenagliově tvorbě. Dlouhou, předlouhou dobu mi pak nezbývalo, než závidět všem diskžokejům, kteří hrajou z CD přehrávačů, že ji mohou zařazovat do svých setů. Na vinylové provedení jsem čekal opravdu věčnost a ještě teď, když si ji téměř po roce položím na talíř, zjišťuju, že ten postrach všech muzikantů - zoubek času, se ještě stále na její kvalitě nepodepsal! I přesto, že se tenhle úchvatný kousek prostě zremixovat nedá, remixy se objevily a to od nikoho menšího než estonské dvojky Rulers Of The Deep, o nichž se teď hodně mluví... Také avizovaná spolupráce s diskžokejem Davidem Bowlesem má konečně svoji podobu, ale ještě stále se čeká na vydavatele. Než se však pustíme do recenze dnešního singlu, myslím si, že Štěpán Tůma si kratší představení na našem serveru jistě zaslouží.

Štěpán se narodil 18. listopadu roku 1973 v Praze. Když mu bylo šest, nezačal tak jako jeho vrstevníci chodit pouze do jedné školy. Ano, tušíte správně, tou druhou kam směřovaly jeho kroky, se stala po skončení vyučování Lidová škola umění. Tehdy se jeho krátké ruce pokládaly na bílé a černé klapky obrovského nástroje, aby mu zůstaly věrné dlouhých sedm let. K tomu si později přibral nejužívanější strunný nástroj a také čtyři roky trápil bicí. Necvičil však na tyto nástroje pouze v "lidušce", ale každou volnou chvíli se snažil zhudebnit nápady, jež se mu honily hlavou. V roce 1993 už se začíná muzice věnovat o něco profesionálněji, když se stává členem kapely Sebastians. Po dvou letech hraní na kytaru po vlastech českých i slovenských ji mění za soupravu bicích, když s kamarády zakládají Color Factory. Pamětníci ví, jak moc byli tehdy Color Factory v kurzu a kolik prostoru získali třeba v éteru pražského Rádia 1.

Štěpán však svoji účast po roce ukončuje a na chvilku se stává právoplatným členem Hyena Family. Proč jen na chvilku? Sám k tomuto období říká: "Tehdy jsem si jen tak ze zvědavosti koupil počítač Atari a začal objevovat tajemství základních hudebních prográmků. Začalo mě to bavit, bylo to zase něco novýho a otvírali se přede mnou nové možnosti. Začal jsem na Atari "trénovat" a zhruba po roce už jsem měl hotové základy skladeb, o které jsem se toužil podělit i s ostatníma. Založil jsem Liquid Harmony a společně jsme začali zkoušet, jak moc nám to spolu bude vyhovovat. Moje hudební změna taky souvisela s tím, co jsem měl ve svý věži. Předtím to byli třeba popoví New Order, Primal Scream, do toho funkové party, jako Freak Power, nebo Stereo MC's. Hodně zlomovým okamžikem se pro mě stali Underworld s jejich Cow Girl. To bylo něco neskutečnýho! Pak následovali Chemical Brothers, Orbital, The Orb, ale neposlouchal jsem celý kapely. Spíš jsem měl od kamarádů stahovaný sety holandských a belgických diskžokejů, který mě provázely na každým kroku v nuselském bytě. Vzpomínám si, jak jsme si dali s bráchou bedny do oken a dělali "diskotéku" holkám, který posedávaly před protějším gymnáziem. :) Ta syntetika mě začala hodně bavit a tak později vzniklo to debutové čtyřtrackové EP".

Další skladby Štěpánovi a klukům doslova rostly pod rukama a s odstupem doby se dá říci, že se jim podařil husarský kousek. Světový gigant Sony Music jim totiž nabídl smlouvu a tak se zrodila i první deska - Living In Liquid. "Liquidi" si následně projeli naši republiku a převedli tuhle desku do živé podoby na koncertních vystoupeních. Díky hostování v Holandsku (a nejen tam), jim každý předpovídal hvězdnou kariéru. Mýlili se téměř všichni - k natočení druhého alba už totiž nedošlo. A to i přesto, že pro něj byly vytvořeny ideální podmínky. Nechme opět mluvit Štěpána: "Připadal jsem si jako v pohádce. Přes jednoho kamaráda se nám podařilo v dubnu roku 2000 zamluvit hrad v Haškově Lipnici, který se teprve připravoval pro letní sezónu, tudíž byl prázdný a to za symbolickou cenu 1.000 Kč za měsíc. :) Lahůdkou bylo, že hrad měl dvanáctivteřinový hal. Prostě si lusknul prsty a dvanáct vteřin to bylo slyšet - pro naše potřeby geniální! Vyvstalo však několik problémů.  Liquid Harmony Kapela nebyla schopná se sejít ke společnému nahrávání, objevily se rozdílné stylové názory a ke všemu se přidala moje obrovská únava. Každý si musí uvědomit, že jsem od svých osmnácti let, víkend co víkend někde hrál. Bylo to osm vyčerpávajících let a já jsem si prostě potřeboval odpočinout! Když jsem zvážil jedno s druhým, dalo by se říci, že došlo k naplnění skutečnosti Liquid Harmony a další roky už by působily hodně neupřímným dojmem. V nejlepším se holt má přestat". Po rozpadu Liquid Harmony si Štěpán dal tolik vytouženou pauzu, aby se pustil znovu do práce. Vzhledem ke svým dosavadním zkušenostem si vybral obor poměrně příbuzný - hudební ozvučení reklamních spotů. Z těch nejznámějších můžeme jmenovat třeba ten na Fantu. S problémy se setkával i zde. Valná většina reklamních agentur je totiž naprosto nezodpovědná, takže nezřídka se stávalo, že Štěpán uvíznul v časovém presu. "Tlačí tě uzávěrka, nestíháš, s vypětím všech sil a v daný termín odevzdáš svoji zakázku, aby ses vzápětí dozvěděl, že všechno je jinak a představa zněla také jinak. Dýl než rok a půl jsem ze sebe blbce dělat nedokázal...". Teď už je situace jiná. Zabývá se pouze produkováním a spoty pro své kamarády, ať už jsou to kluci z plzeňského klubu Mix, klubu Mecca, nebo časopisu Tripmag. Tihle všichni si jeho perfekcionistické práce váží a svěřují mu ji.

Co se týče muzikantské tvorby, dveře si teď u něj podává kdekdo. Loni to byl Charles Webster, který dal se Štěpánovo asistencí dohromady remix k Lumiérově Goodbye Illussions a DJ Meri z Rulers Of The Deep, který se podílel na dnešním recenzovaném singlu. Letos Štěpán pracoval s Nilsem Hessem z Get Fucked a muzikantsky dohlížel (spolu s postprodukční prací) na skladby od Brauna, Kela z Quadrant Sound System, Mosquita, nebo testoval jak moc bude fungovat spojení s Davidem Bowlesem. Už dlouho také probíhá jeho spolupráce s Bidlem. "S Bidlem je úžasný pracovat", říká s leskem v očích a pokračuje: "on má v hlavě vždycky jasnou představu. V okamžiku jeho příjezdu, kdy má u mě studio rezervovaný, sedneme ke strojům :) a jede to přesně podle jeho scénáře. Zkrátka umí si představit, jak ten track bude vlastně ve finále vypadat... Hodně si ho vážím za to, co dokázal".

Co se remixů týče, v minulosti už dostal Štěpán možnost přemíchání Ivana Krále. Pozorně tuzemské studiové zásahy sleduje a ne vždy je spokojený. "Teď se stalo módou, že kdekdo remixuje kdekoho. Slyšel jsem nedávno remixy pro J.A.R. a docela mě překvapily. Když bych já dělal pro ně remix, snažil bych se, aby zněl hodně undergroundově. Až na vyjímky mě tenhle záměr zklamal. Na druhou stranu musím říct, že předělávat J.A.R. by mě fakt nelákalo. Rád s klukama zajdu na pivo, ale ty skladby mají už takový kouzlo, že jakýkoliv další studiový zásah je spíš k jejich neprospěchu. Musí se to zkrátka dělat s citem. Osobně jsem se těšil na remix, který jsem teď dělal pro Mood Phase 5ive z JAR. Originál má 75-80 BPM a dá se s ním pracovat. Navíc jsou to opravdu prima lidi". V současné době dokončuje Štěpán konečně také svou vlastní desku, jenž by se měla na pultech obchodů objevit někdy na podzim. Náplň bude překvapivě různorodá - kromě Kosmíru, který se tu objevit logicky musí, tu najdeme i downtempové tracky a breakbeat, společně s dalšími současnými fůzemi taneční hudby. V těchto dnech tento materiál nabízí tanečníkům dalšího dílu megapárty Global Connnection a kromě toho už je nasmlouváno skrze holandského promotéra Sacco Costera i vystoupení v zemi tulipánů. Na pódiu by se měla objevit kromě zázemí mašinek i živá basa Standy, za perkusemi Hugo a mikrofonu se s největší pravděpodobností chopí MC Radimo.

Pokud jste nabyli dojmu, že tenhle muzikantský workaholic má sám na sebe každý den tak pět vteřin volného času, budete překvapeni, jak Štěpán vlastně relaxuje. "V zimě si neodpustím hory a v létě ob týden vyrážím do Slavonic u Jindřichova Hradce. Jednou jsem tam objevil malinkatý penzión z roku 1330 s obrovskou postelí, s nádhernou zahradou, bazénem, grilem, jen tam si jsem schopnej odpočinout. Teď v létě mě strašně láká Jižní Čína. Rád bych vzal člun a projel si Jihočínský moře. Když se tam potopíš, jseš prý v úplně jiným světě. Navíc život mezi barevnýma rybičkama a křišťálově čistou vodou neskutečně uklidňuje a ty si ideálním způsobem pročistíš hlavu k další práci." :)

Tolik "stručně" ze života autora dnešního recenzovaného singlu, já zvedám přenosku a můžeme spolu vyrazit na výlet ukrytý hluboko v drážkách asfaltového kotouče. Originál skladby Kosmír (MP3) zůstal zcela nezměněn a jak už bylo řečeno v rozhovorech, Štěpán ji napsal těsně po návratu z loňského ročníku Miami Winter Conference, kdy byl zcela ovlivněn tamnější výbornou atmosférou. Její intro působí jako invaze nějaké cizí galaxie. Ostrý šumící efekt protkne ticho tak, aby vás postrašil. Jinak je příjemně modulovaný a hlavně naechovaný, takže se rázem ocitnete uprostřed centra veškerého dění. K němu se okamžitě připojuje tajemné hučení táhlých tónů, které si hraje s vaší nejistotou. Nechápete, co že se to vlastně děje. Pak se objeví efekt záměrného zvukového škobrtnutí a už jsou tu první beaty, jenž se pohybují zatím spíše ve středech. Jako veškerá hlasová složka poslouží samply "Allright For Tonight", jenž se čas od času zopakují. Při každém čtvrtém taktu dochází k dalšímu přidávání buď nových efektů, nebo bicích složek. Jednou je to podivné vrčení, jindy nové šumy a převýškované efekty, beaty tepou v hodně příjemné barvě a každý by si myslel, že je už základní osnova hotova. Zatím by místo v setu bylo stále mezi Circulation. Po minutě a třičtvrtě však dochází k výraznému nakopnutí. Basový buben konečně přišel ke slovu a právě on povede tanečníkovy kroky s nesmlouvavou razancí. S matematickou přesností se tu opakují efekty, echa i další složky skladby, které známe z dřívějška, ale přesto se na ně pokaždé těšíte. Prostě máte pocit, že ta skladba poslouchá vaše přání a ne, že vy se řídíte podle ní. Na chvilinku dojde k malému zastavení, ale po absenci osmi úderů pokračujeme zase dál. To jen Stephunk potřeboval zkontrolovat vaši pozornost a ujistit se, že taneční kreace vnímáte hlavou a nepracujete jako rozpohybovaný stroj bez mozkových závitů. Ve skoro páté minutě už se zastavíme o něco déle, najednou se přiženou hodně nastředované polámané zvuky, ale nekompromisní bubeník vše utíná a pohybuje vašimi končetinami nesmlouvavě dál. Dochází k občasnému vypínání jednotlivých kanálů mixážního pultu a nečekaně také k výpadku automatického diktátu. Půlminutový breakdown poskytuje čas na vydýchání a ostrý šumící efekt, který jsme si vychutnávali na začátku, má konečně šanci dostat se skoro osamocen ke slovu. Štěpán, jako správný studiový hračička, se snaží ozvlášnit co se dá, takže pro zpestření tento efekt v jednu chvíli zkrátí na polovic, jako by jen simuloval chybné zmáčknutí klávesy se samplem. To vyvolává určitý náznak života, ale samozřejmě v mezích možností, ve spletitosti nul a jedniček. Poté už se nějakých vážnějších změn nedočkáme. Je to pouze kolovrátková jízda, kde se jen opakuje všechno co známe a myslí se i na pomalejší diskžokeje, kteří mají ještě nějaké ty potíže se synchronizací druhé desky. Kosmír jim umožňuje vklidu si rychlosti srovnat a dál tepe v zajetých kolejích. I když jde o skladbu s neuvěřitelnou délkou (devět a půl minuty), ani náhodou se nebudete při ní nudit a paradoxně jejího konce i zalitujete. Závěr obstaraly filtrované efekty, na poslech poměrně nepříjemné a kostrbaté, které byly doteď ukryty pod všemi příbuznými a hlasitějšími spolunástroji. Geniální skladba, která mně (a jak mi i Štěpán potvrdil) více než Tenagliovu tvorbu, připomíná spíše působivé tracky od iránské dvojky Deep Dish.

Rulers of the Deep

Estonské duo DJ Meri & P. Julm, jenž vystupují pod společnou hlavičkou Rulers Of The Deep (tenhle název už docela zavazuje ke kvalitě:), převedli Štěpánův výrobek do úplně jiného kabátku. Hlasové samply, které skladbě propůjčovaly to kouzelné aroma jim nestačily, takže na řadu přišel ještě úryvek Meriho přítelkyně. Ten tu tak volně jejich verzí proplouvá a snaží se Štěpánovy původní samply doplňovat. Každopádně se mu to daří! Rulers Of The Deep Remix (MP3) začínáme dnes hodně populárními perkusemi a již indiánští šamani věděli, jak velké mají různé bubínky v sobě kouzlo a jak na lidi působí. Budete si připadat jako oni, když poskakovali kolem táborových ohňů. Takže tribalovou linku, která jede stále dokola máme, nové vokálové úryvky také, takže na co se čeká? Jasně, první úder automatického bubeníka je tady a můžeme se dát do tance. V pozadí jsou prozatím decentně ukryté filtrované plochy, které můžete spíše tušit, ale které se ještě ke slovu dostanou. Rytmus bicích je pro mě trochu matoucí. Mate mě hlavně v přechodech ten zdvojený úder, jenž působí, jako by se sem dostal nedopatřením. Zkrátka pravidla nosných beatů jsou zcela nová a zcela netradiční. Dochází k prvnímu většímu zastavení, kde se vyřádí převýškované efekty a Štěpánovy původní zvuky. Tribalový doprovod je příjemný, akorát stagnuje po stránce vývoje. Perkusové doplňky z dílny třeba Halo a Hippieho miluju právě proto, že se snaží posluchače neustále překvapovat novými kombinacemi. Tady už mi po čtyřech minutách ta zajetá smyčka trochu vadí. Je výborná, ale proč proboha jede celou délku tracku? Pak její síla zbytečně slábne. :( Při druhém pásmu bez nosných beatů konečně filtrované plochy, které jsme mohli pouze tušit v pozadí, dostávají své hlavní slovo a vyplují na povrch. Na výborném soundsystému je to opravdu odměna pro tanečníky nějakého minimalistického setu. Hodně euforický doplněk funguje na výbornou a vnáší do skladby opravdový "kosmír". Po zbytek dalšího záznamu se nic vážnějšího nestane a tak se stejně jako ve Stephunkově případě, čeká na osobnost pana diskžokeje, kdy že se mu to vlastně bude chtít, namíchnout další skladbu.

Závěr: Kosmír mi umožnil dvě důležitá zjištění. V tom prvním musím s radostí konstatovat, že ani po roce mi tahle nadčasová skladba nezevšedněla a ještě zřejmě dlouho ji budu milovat. No a tím druhým je fakt, že doteď jsem měl dojem, že jde přesně o ten druh tracku, který se prostě zremixovat nedá. I když mám k remixu Rulers Of The Deep určité výhrady, přesto si myslím, že díky novému pohledu na staré téma, ho budou naši diskžokejové hrát a možná právě věhlas této dvojice, jenž remixovala nedávno Kings Of Tommorow - Finaly, posune Štěpánovy kvality na světových trzích zase o malý krůček dále. Uvidíme, nezbývá než držet palce...

Kosmír - tracklist:

Side A: Kosmír
Side B: Rulers Of The Deep Remix