RECENZE

 

Radium.nfo - Released Tracks



Ta červená papírová krabička vás v obchodech s muzikou zaujme okamžitě. Pokud povytáhnete její obsah, vyřezávaným průzorem na vás zasvítí název stylu, ve kterém se při poslechu budete nacházet. Drumandjazzandbassband. Už pouhá zvědavost, jaký že to nový hudební hybrid vlastně vzniknul, způsobí, že CDčko vložíte do přehrávače. My však s recenzí, hudbou a informacemi nabitého stříbrného disku ještě chvilku počkáme, protože by se slušelo nejdříve si představit nové zástupce tuzemské taneční scény.

Ačkoliv Radium.nfo konečně vydali s velkou radostí svůj materiál pro posluchače, jejich osudy se začínají odvíjet už v roce 1999. Tehdy se rozhodlo osmero mladých kluků, z nichž každý hostoval i v některém jiném (převážně brněnském) projektu, že by mohli zkusit propojit svůj společný zájem o muziku a vyzkoušet si společné hraní. Určitě bude každého zajímat, odkud se vzal ten podivný název. Onehalph, který má v kapele na starosti všechny základy, samply, hudební smyčky a také živé bicí, k tomu vysvětluje: "Ten, kdo nějakou dobu skládá muziku, bude znát asi dobře skupinu hackerů, která funguje pod názvem Radium. Jejich činnost je jednoduchá. Velká firma vymyslí nějaký nový hudební software, Radium se ho podaří pirátsky získat a část na ozkoušení pro muzikanty umístí na utajovanou webovou stránku. Přijde mi to dobrá věc, protože mnohdy bys utratil 20. - 30.000 Kč za věc, kterou bys ve finále třeba nepotřeboval. Vzhledem k tomu, že ze známých důvodů neexistuje na Radium žádné spojení, chtěli jsme jim alespoň tímto způsobem vzdát hold, protože nám v počátečním vývoji určitě hodně pomohli. Nfo je pak klasická počítačová přípona (v tomto případě slova info...)".

Jak už bylo řečeno, samotný projekt tvoří členové jiných moravských seskupení, kteří se tu sešli ke společné práci. Úzkostlivě si brání svá pravá jména, takže na obalu bychom našli jen jejich přezdívky. Kytarista Vien hraje v kapele Mechanický pomeranč, saxofonista Petri a hráč na perkuse Rybíz, pocházejí z dnes už rozpadlých Synergy, Romana, Norberta, a Schneidera, hráče na kontrabas, kluci sehnali na doporučení svých kamarádů. Pod přezdívkou Danny se pak skrývá bulharský trumpetista Jordan Dabov, jenž pro své kvality hraje snad ve všech brněnských jazzových kapelách. Důvod, proč je jejich muzika tak zajímavá, je prostý. Ovlivňuje je spousta hudebních témat. Zatímco Onehalph si ujíždí hlavně na jungleové vlně a je obklopen skladbami z oblasti hard stepu a hip hopu, ostatní členové kapely pak poslouchají třeba downtempové Kruder & Dorfmeister, či Erika Truffaze, švýcarského trumpetistu, jenž bývá označován novodobým Milesem Davisem.

Ve studiu pak společně jamují a snaží se z nasbíraných vlivů vybrat to nejlepší a to ještě více rozvést do nových aranží, které se jim budou hodit pro živá vystoupení. Pokud jsme u koncertů, Vien si bere diář a nahlíží, co je vlastně čeká v nejbližší době: "Rozhodně si nemůžeme stěžovat na nevytíženost. Ať je to pátek, nebo sobota, už tu mám všude vyplněné políčko. Od koncertu v pražské Arše, který byl u příležitosti vydání našeho alba, jsme hráli třeba na šestém ročníku Jazz Festu v Poličce, jenž pořádá Peter Lipa, no a teď nás čeká několik velkých festivalů. Cheb, Trutnov, zahráli jsme si i v Bohnické léčebně na festivalu Mezi ploty. Díky Jiřímu Mackovi z -123 minut, který nám dělá manažéra, se také rýsuje vystupování v zahraničí. Maďarsko, Polsko, Anglie, tam všude bychom se s naší muzikou měli podívat". Jak vlastně vypadá takové vystoupení kapely, která hraje vlastnoručně vymyšlený styl drumandjazzandbass? Oproti jiným studiovým projektům jsou ve výhodě. Samozřejmě, že základem jsou počítačové smyčky, samplery a další zázemí moderní techniky, o něž se stará Onehalph. Tou výhodou je však množství živých nástrojů, kterým kapela disponuje. Kluci se shodují, že co koncert, to unikát. Konkrétně hráči na dechové nástroje se nechají strhnout atmosférou a začnou improvizovat s novými sóly, což posluchači ocení nadšeným vřískotem. Úspěch má také vokalista Rybíz, který konkrétně ve skladbě Létání je hodně vážnou konkurencí Danu Bártovi. Vien vzpomíná: "Když jsme začínali, rozhodně jsme počítali s českýma textama. Ještě pořád tu nejsou lidi, kteří umí perfektně anglicky a byli by tak zbytečně ochuzováni. Když je český text dobrý, proč nemluvit česky, že? Rybíz má určitě talent na psaní textů, jen není bohužel sopkou, která by je chrlila na počkání".

Onehalph nastiňuje budoucnost: "Protože koncertů máme čím dál víc a také proto, že jsme si už dostatečně ozkoušeli úskalí živého hraní, máme teď v plánu co nejvíc pročistit aranže a hodláme koupit i lepší sampler. Radium.nfo myslí také na svoji cílovou skupinu, která rozhodně nedisponuje neomezenými finančními prostředky a zájem o novou muziku přitom má obrovský. Pro ně také byla stanovena po domluvě s Indies Records doporučená cena tohoto nosiče, který by se v CD provedení měl prodávat za 299 Kč. Lidé ovlivněni dobře odvedeným koncertem pak neváhají využít zvýhodněné nabídky a za pouhé dvě stokoruny si červenou krabičku odnášejí domů. Doma pak mohou být rozčarováni. Kromě sedmi skladeb, dvou remixů a videoklipu, obsahuje disk i soubor empétrojek, ze kterých si zruční remixéři, či úplní začátečníci, mají šanci sestavit vlastní remix, jenž může uspět a následně být vydán oficiální cestou. Videoklip si kluci točili sami, protože saxofonista Petri studuje Videoart a tím pádem v budoucnu odpadá shánění režisérů, když sami nejlépe vědí, co a jak. :)

Brzké natočení klipu pro hudební televizní pořady není vyloučeno, protože prozatím je o skladby brněnského okteta na rozhlasových vlnách celkem zájem. Kromě pražského Rádia 1 mají kluci prostor na Rádiu Life a zmiňují se i o úspěchu na Rádiu Metuje, kde bychom mohli jejich skladbu Closure nalézt hodně vysoko, před takovými tahouny, jako jsou třeba Depeche Mode... Kromě vlastní tvorby baví Radium.nfo i překopávání skladeb pro více, či méně stylově spřízněné kolegy. V minulosti si své remixérské umění vyzkoušeli na originálních nahrávkách Petera Lipy, Synergy, Priessnitz, nebo Narvan a rozhodně hodlají v započaté cestě pokračovat. Vzhledem ke stále většímu rozmachu internetu, připravila kapela o sobě veškeré informace, jež průběžně aktualizuje, pod hlavičkou webu www.revolt.cz. Ten se zabývá jak grafikou, tak současně poskytuje prostor i kapelám, které spojuje jediné - láska ke kvalitní muzice...

CD Released Tracks už netrpělivě odpočívá v mém přehrávači, zbývá tedy jediné - mačkám tlačítko Play. Evening Song začíná zcela nenápadně. Pár něžných klávesových akordů zápasí o vaši pozornost, ke slovu přichází pronikavé trumpetové zaržání a v pozadí už zlehounka rozechvívají vzduch první segmenty bicích a basové vybrnkávání. Prozatím je vše příjemné a nenásilné a ještě stále netušíte, jakým směrem se úvodní track vlastně bude vyvíjet. Tu se strhne bitva řádně polámaných bicích a o něco později se mikrofonu chopí Rybíz a nechává plně rozehrát svůj výborný feeling. Ke cti mu slouží to, že skladby nevyrábí klasickou zpívanou písničkou s povinnými refrény a jasně nalajnovanými pravidly. Hlavní řeč tu mají nástroje a Rybíz je nijak neruší. Pouze přispěje čas od času se svou troškou do mlýna, ale jinak můžete obdivovat, jak moc si všech osm muzikantů spolu rozumí. Bicí nejsou pouhým kolovrátkem, který jede ve stále se opakujících smyčkách dokola, ale dochází tu k pár zastavením, novým kombinacím a programátorským zvratům. Za zmínku stojí i počítačové efekty, které staví moderní jazzové pojetí do úplně nového světla. Zkrátka inovace, která se vydařila a na kterou si zvyká čím dál více odpůrců elektronické muziky.

Zatímco Evening Song by našel právoplatné místo ve škatulce D'n'B, Closure je svým tempem mnohem pomalejší. Úvod obstarává mimojiné kontrabasové vybrnkávání, tolik připomínající tvorbu Jazzanova, či krále downtempa Kruder & Dorfmeister. Beaty jsou v triphopovém duchu a rapovaným dialogem se tu blýskl opět Rybíz. Jeho výkon působí hodně upřímným dojmem a hraní s anglickými slovíčky je opravdu obdivuhodné. Skladba je přímo prosycena veškerými dostupnými perkusovými doplňky, které ji zdobí do velmi hravé podoby. Opět nechybí exhibice dechových nástrojů a hlavně její závěr je hodně snivý. Škoda jen, že čas tiká neúprosně dál a dál a všechno hezké jednou končí. Příjemně se u ní přemýšlí...

Třetí Remember je také synonymem pro líné letní a nikam nepospíchající odpoledne, se sálajícím sluníčkem nad hlavou. V klubech se při ní zvolna budete pohybovat z nohy na nohu a stoprocentně vás vezme za srdíčko. Příjemný mazlivý jazzový ploužák, snad nějak takhle by zněla její přesná definice:-). Zaujme vás opět vyváženost všech nástrojů, které spolu našly společnou řeč ke vzájemné komunikaci. Lehce uvolní cestu jeden druhému, aby se vzápětí znovu střetly a rozehrály vzrušený příběh plný lásky a temperamentu. Rybíz tu dostává taky krátký prostor a opět dokazuje, jak moc si s nástroji rozumí a jak rád se k jejich příběhu verbálním projevem také vyjádří. V té následující si však už ani nepípne.

Guenter je trackem nejdelším a má ze všech nejtajuplnější atmosféru. Úvod připomíná zmiňované Kruder & Dorfmeister, ale opět jen na chvilku. Po třičtvrtě minutě v ponurém prostředí už nám drum'n'bassový rytmus přesně stanoví pravidla k tancování. Prostor tu nacházejí různá nástrojová echa, která motivy opakují do ztracena a díky vábivým trumpetovým sólům, by v pohodě mohla tahle skladba nalézt místo v nějakém setu převeliké stáje Good Looking. Konkrétně Intense si na dechových nástrojích zakládají. MC Conrad je na rapování příliš drahý, takže mikrofonu se ujal (o něco levnější:) Rybíz, jenž svojí "ragga" výslovností tuhle strhující skladbu příjemně ozvláštňuje. Vešly se sem i různé počítačové efekty a zatímco předchozí tracky byly vhodné hlavně pro venkovní vystoupení, Guenter zapadá vyloženě do dramaturgie podzemních klubů.

Jediný, česky nazvaný track - Létání, má zase ty největší ambice, dostat se do playlistů všech rádií. Nejdříve by se ovšem z původních šesti musel zkrátit na rádiově přijatelnější stopáž mezi třemi a čtyřmi minutami. Hodně pocitová záležitost, ve které Rybíz věrně připomíná Dana Bártu. Když se zaměříte na česky zpívaný text, zjistíte, že po všech těch "blábolech", kterými hýří některé z loňských objevů na poli pop music, máte před sebou konečně něco s myšlenkou a slovy, která dávají smysl. Skladbě byla vtisknuta také přímo dezinfekční čistota, protože zpěv není zahuhlaný, nástroje jsou prostorově rozprostřené a k vašim uším se tak dostávají ty nejčistší esence, jenž mohou vaše pocity následně ovlivňovat. Dechy se pouštějí hned do několika hudebních výletů a nestagnují v nudné rovině. Jedním slovem lahůdka!

Skladba Jungle Bells, se startovním číslem šest, působí, jako by byla složena ze dvou na sobě nezávislých částí. První dvě minuty načíná lehká zvonkohra a přesýpající se oblázky a dále je to klasická jazzová škola, která by se dala s přimhouřením oka přirovnat třeba k produkci Laczo Décziho. Po chvilce dechové nástroje utichají a vše je v rukou Onehalpha, který se tu vyřádil s efektovou stránkou. Efekty mizí v dálce, znovu se vrací, Onehalph je přiškrcuje, ostří a mění jejich frekvence do extrémních barev. Dostaneme chvilku na vydechnutí a pak už se bubny pouští do přehlídky svých jungleových možností. Dechy je zvolna následují a nakonec bitvu o úspěch v posluchačův zájem vyhrávají. Opět track s nápady, hravou náplní a důležitým kouzlem originality. Bez nějakého průtahového intra vtrhnou do éteru polámané beaty další skladby.

Total Help A překvapí hlavně trumpetovým sólem, jako vystřiženým z Jamese Bonda. Nejrychlejší a nejtemperamentnější track s rapovaným textem obsahuje i vokodérové hrátky. Také je tak trochu skladbou ve skladbě. Ta druhá přijde zhruba v polovině a je podstatně uvolněnější vůči svižnému začátku. Ani náhodou byste nepředpokládali, že tenhle vzrušením nabitý song nese nálepku Czech Made.

Osmá Outro, která hlavní část desky uzavírá, je hodně zvláštní. Nejdříve třičtvrtě minuty ticha a potom pouze jedno trumpetové sólo. Sečteno, podtrženo - 1:13. :)

Další dva tracky přibližují pouze jiný pohled na věc. Nejdříve jde o remix úvodní Evening Song, o který se tu tentokrát postaral jednočlenný projekt AF. Ten spadá opět pod křídla Revoltu a jeho stylovým zaměřením je příjemná vlna downtempa. Tento remix je zahalen do ještě více snivé a ještě více nadlehčené podoby. Je tu přímo přeechováno, zvuk je průzračně čistý, perkuse klapou jako kopýtka cválajícího koně, drum´n´bassový automat žene vše dál a dobrá myšlenka vyzařuje z každé vteřiny. Rybíz tu prostor pro svůj hlas téměř nedostal, ale přesto máte dobrý pocit, že šikovných tuzemských šikulů stále přibývá. Oproti těm zahraničním je trápí pouze jeden handicap - kritický nedostatek finančních prostředků pro ještě lepší techniku. Co se nápadů týče, těch mají naši muzikanti víc než dost... Přes zajímavý roztroušený sampl skáčeme ihned do skladby následující a sice druhého remixového zásahu alba.

Tentokrát se těžilo ze skladby Remember a remixového žezla se chopil samotný Onehalph. Člověk, který má v kapele na starosti všechny smyčky a samply, se nemohl k remixu postavit jinak, než vyrobit po technické stránce technicky zdařilou práci. Vokál zůstal, přibyly nové efekty, nové smyčky, remix je podstatně více nastředovaný, než původní originál, objevují se tu momenty překvapení, poutavé basové linky a přitom je celek neobyčejně vzdušný. Díky množství hudebních cest by si snad zasloužil mnohem delší stopáž skladby, protože opravdu neradi se budete smiřovat s faktem, že tohle už je opravdu všechno... Nastal čas k výměně CDčka, ale ti, kteří si pouštěli disk v počítačové mechanice, si však mohou "prohrábnout" datovou část. Najdou zde kromě neskutečného počtu fotek (kéž by všechny kapely dělaly pro svou propagaci tolik, :( i perfektní (skoro devítiminutové video), ve kterém jsou občas členové zachyceni v dosti choulostivých situacích, střihy z koncertů, záběry z klubů a točícím se logem v prostoru. Výborný a zábavný bonbónek na konec...

Závěr: Jsem opravdu nadšen. Až se budu zabývat příštím rokem různými anketami, který že to objev v roce 2002 na domácí taneční scéně zazářil, určitě si na Radium.nfo vzpomenu. Teď se hlavně musím pídit po informacích o jejich živých vystoupeních, abych si je mohl užít na některém z koncertních pódií našich klubů. Vzhledem k tomu, že je exhibice před diváky baví, myslím, že to nebude vůbec problém. Rád na chvilku vyměním černá kola jednoho diskžokeje za partu osmi lidí, kteří si koncertování a hlavně nový pohled na jazz užívají spolu s poskakujícím publikem...

Myclick

Tracklist:

Radium.nfo - Released Tracks

1. Evening Song
2. Closure
3. Remember
4. Guenter
5. Létání
6. Jungle Bells
7. Total Help "A"
8. Outro
9. Evening Song (Animal Farm Recomposition)
10. Remember (1/2 Remuxx)


© 2002, Techno.cz. Text: Myclick (myclick@techno.cz), Foto: Radium.nfo


 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016