Hudební recenze: Sub Space - The Message

Když jsem někdy na sklonku roku 2003 dostal od Elektrabela jeho novou desku "Elektrabel ep" na zbrusunovém labelu Mission, který Jeff Mills založil aby podpořil nové talenty, rozvíjející jeho dlouholetou hudební filosofii, rozhodně jsem nečekal, co z toho celého vzejde. Jako pořadové číslo Mission 005 se objevil nový projekt, nazvaný Sub Space. Tvoří ho francouzské duo Gonzaque a D Amedor de Mollans. Tito dva pánové mají od té doby, tedy od roku 2005, na svém kontě dva vynikající singly a aktuálně vydané album "The Message".

Asi se ptáte, proč tolik povyku kvůli relativně neznámému počinu? Odpověď je snadná. Věřím totiž, že si díky producentským kvalitám a umění tenhle projekt vaši pozornost zaslouží. Ještě aby ne, když  Sub Space před lety zaujali i Jeff Millse.). Prvotina "The Message" obsahuje úctyhodných šestnáct tracků. Valná většina jsou taneční, energií nabité kompozice. Samozřejmě, nemine nás nějaké to intro nebo oddychová experimentální záležitost, ale spíš se připravte na energické a svižné taneční techno s nádechem dob dávno minulých.

Ano, Sub Space se velmi pevně drží svého zvuku a ani náhodou nekoketují s podřizováním se dnešnímu trendu často hloupé a absurdní minimalizace. Oba členy Sub Space kdysi nakazila ona choroba, která na scéně řádila v letech 1994-1998, tedy "mills-virus". Tehdy se kolem tohoto čistého a monotoního zvuku techna točilo naprosto všechno a v klubech fungovalo jako hnací motor pro každého přítomného. Dnes už tento zvuk mladým nebude říkat až tak mnoho a právě proto je album "The Message" natolik vyjímečné. CDčko je natřískané energickými "millsovinami" a často budete říkat, že tuhle skladbu odněkud znáte. Hned druhá "Orbital" je krásná melodická záležitost, která jakoby právě vypadla z analogového synťáku Jeff Millse. Pak například číslo devět "Climaxx", to je čistě millsoidní technonášup, jak vystřižený ze zmíněného období. Následují parádní kousky "Alien Speaking", Ellipse Theory" a "On The Way Back". Na albu nenajdete jedinou slabší skladbu a také žádnou, která by se jen kousíčkem nedotkla klasického zvuku Jeff Millse. Na druhou stranu album není jen prachsprostou kopií umělce tohoto formátu a nabízí i řádnou dávku invence.

Sub Space celkově a v neposlední řadě jejich album "The Message" hrají velmi podstatnou roli na dnešní technoscéně. Dokazují, že se dá jít svou vlastní cestou a  že právě to má neopomenutelný smysl. Jen tak může vzniknout něco nového, něco co nás vyvede z bludného kruhu. Netuším, kolik z vás tahle deska osloví. Pro mě má nemalý význam a dodává víru, že inteligentní techno ještě nadobro nevymřelo!

Sub Space
The Message
(Mirage Records)