Hudební recenze: Foolk - Red Pills For Daddy

Bez kdo ví jak velkého povšimnutí vyšlo 18. května na značce Deadred Records (u nás v distribuci Starcastic) album nadějného slovenského producenta Dušana Vanča, který po několika internetových, volně stažitelných releasech, vydává jako Foolk své debutové dlouhohrající dílko nazvané Red Pills For Daddy. Přehlížení této desky mě opravdu zaráží, protože jde o nebývale povedený kus, který pro svou pestrost, jak žánrovou, tak hudební, klidně snese přirovnání s londýnským labelem Ninja Tune.

Dunšan Vančo byl poprvé ke spatření na scéně v roce 2004, kdy udělal jeden remix pro slovenskou zpěvačku Mishu. S vlastní produkcí přišel o rok později, kdy debutoval s EP Somethihg Like Jazz na německém labelu Noderecords a od té doby vydal několik dalších EPček z valné většina na svém vlastním labelu TryMusic. To vše pod svým pseudonymem Foolcut. Nyní už jako Foolk přichází s debutovým albem, které je po hudební stránce nejrozmanitější z jeho dosavadní tvorby. Samozřejmostí je breakbeat, který tvoří páteř celého alba, ovšem jednotlivé obratle jsou už z acid jazzu, hip-hopu či nejrůznějších experimentů a modifikací downtempové hudby. Samotnou kapitolu pak tvoří živé nástroje z rukou několika hostů, z nichž většina tvoří živou kapelu Foolk, která objela snad všechny důležité festivaly moderní elektronické hudby na Slovensku, Wilsonicem počínaje a třeba Nu Jazz Days festivalem konče.

Pěkný digipack znázorňuje obalem vlastně celou atmosféru desky a to městský ruch. Snad jen s tím rozdílem, že na obalu  se tyčí moderní architektura mrakodrapů 21. století a já z desky cítím spíše menší město na začátku století minulého. Malé továrničky, spletité nepřehledné uličky s dlažebními kostkami, klapot koňských spřežení či divoké jazzové sály. Ten "zpropadený" jazz tohle všechno umí vykouzlit a Foolk jako by měl tuhle hudbu v genech.

S albem Red Pills For Daddy zažijete v takovém idealizovaném městě téměř celý jeden den. Nejprve se v odpoledním slunci procházíte jednou z temných uliček toho starého města za scratchování DJe Lixxe v úvodním intru "My Home", které si vypůjčilo sampl z "Mille Echi" od E. Morriconeho. V jedné z uliček potkáte potulné kejklíře a klauny s klobouky před sebou v breakama podpořené skladbě "Bells" s opět vypůjčeným samplem, tentokrát kytary ze skladby "Viera" od Laco Lučeniče. Blíží se šestá a v jedné zapadlé továrničce chlapy u pásu končí svou dlouhou náročnou šichtu. Alespoň takovou atmosféru navozuje skladba "Smack The Funk" s hip-hopovým beatem a "strojovou" melodií. Začalo se ale stmívat a brzo bude noc. Z nejrůznějších zákoutí se linou zvuky koncertů nejrůznějších kapel a potlesky zpěvákům a zpěvačkám. V tom našem to ještě příliš nežije, na to je příliš brzo. To až k ránu se rozjede ta správná jazzová show s černochy co mají nafouklé tváře a ze všech sil jamují na trumpety. Však také hrají "Crazy Swinger" a to by bylo aby nebyl plný parket. Ráno se nechce spát, lepší bude procházka mlhou po nábřeží a cestou koukat na "unavené" slečny odcházející z hudebních "Bukanýrů" tehdejší doby. V jednom z nich se ještě hraje, ale přeci jen už spíše poslechově a líně, byť prima. Je to "Like A Surgeon". Ještě pozdní snídani v "Saint Michael" v podobném duchu se smyčci za zády a pak už konečně spát…

Zvuková nápaditost a pestrost této desky je opravdu udivující. Kolikrát sice za pomoci "vypůjčených" samplů, ale to není rozhodně na škodu. Vždyť některé jsou tak originální, jako třeba ve skladbě "Akin" použitý sampl zvonů z kostela nejsvatější trojice v Trnavě. K tomu řada živých nástrojů a spousta nálad od veselých, až groteskních melodií ("Message From Nowhere") po těžkotonážní industriální nálož ("Six"). Tohle album má prostě co nabídnout a jeho největší slabinou je asi jen krátká stopáž jen něco málo přes půl hodiny. A jelikož tahle deska funguje stejně jako většina drog a tudíž budete mít chuť stále navyšovat dávky, jistě potěší i datová část na albu obsahující 5 remixů skladby "Bells" od projektů Abuse, Karaoke Tundra & Peťo Tázok, Millex, Ear Drum Kru nebo Milos 120. Všechny jsou jednoduše  báječné. Každý je jiný a leckdy překvapí. Třeba od Ear Drum Kru bych čekal beaty zlámané a oni ejhle tribal house. Karaoke Tundra s Peťo Tázokem je kapitola sama pro sebe. Jejich pojetí je vskutku nejoriginálnější a dočkáte se i zábavného vokálu ("zvony zvoní celou věčnost, muselo vymřít celé město") Milos 120 a Millex se pohybují ve vodách techna (Millex melodičtěji, Milos 120 více temně) a Abuse sází na breaky.

Hodnocení: 90% - Zanedlouho budou Slováci plnit line-up Wilsonicu jen z vlastních řad. Dušan Vančo alias Foolk připravil nespoutanou hudební lahůdku, která vás svou bezprostředností a vyzrálostí okamžitě strhne.

FOOLK – RED PILLS FOR DADDY
čas: 36:30 + 16:14
formát: CD, digipack