Hudební recenze: You Don´t Know - Ninja Cuts

Občas asi také cítíte, že ne všechny kompilace, kterých týdně vychází požehnaně, mají i jiný smysl, než z lidí vytáhnout peníze. A docela se divím, že při celosvětovém trendu stahování muziky z netu, se vydavatelství stále snaží plnit regály obchodů tolika zdánlivě nepotřebnými CDčky. Jenže pak občas vyjde výběr, který je přesným opakem a já jsem vděčný labelu, že mi takto šetří čas i peníze. Naposledy jsem takto s láskou v očích vzhlížel k labelu Ninja Tune, který na třech CD vydal necelou padesátku převážně novějších skladeb ze svého katalogu a souhrnně ji nazval "You Don´t Know: Ninja Cuts". Víte co by to dalo práce poshánět všechny tyto skvělé tracky? Navíc kdybych na to chtěl jít legální cestou? Hrůza pomyslet.

Napadl mě bláznivý nápad: spočítat, kolik že vlastně releasů má tenhle kolos na svědomí. Sám sebe jsem se zalekl, co ještě šílenějšího mě kdy může napadnout… :) I tak jsem to zkusil a došel k číslu něco přes devět set. Ale určitě to bude víc a nezapočítal jsem do toho ani releasy vyšlé na sublabelech Big Dada Recordings, Ninja Tuna, Ntone či Counter Records. To jich pak ještě dobrých pár stovek přibude. No musím říct, že sběratelé prahnoucí právě po produktech Ninja Tune mají svou úlohu pořádně těžkou a nezávidím jim. Pro ty, co už dávno své sběratelské choutky v případě tohoto vydavatelství vzdali, mám určitě potěšující zprávu, že na třech CD ve velmi pěkném balení přichází na trh kompilace, která přináší muziku nejrůznějších žánrů, jaké si jen umíte z toho vydavatelství představit. Na datu vydání nezáleží, vždyť nadčasovost je slůvko, kterým lze název labelu, tedy Ninja Tune, volně přeložit.

Asi nepřekvapí, že stranou téhle kompilace nezůstaly stěžejní jména tohoto labelu. Těšit se tedy můžete na skladby od Mr. Scruffa, který své poslední album vydal již před třemi lety (Mrs Cruff), ovšem po delší přestávce se letos opět pustil naplno do práce a vydal 3 singly, snad předznamenávající novou desku. Mezi nimi také skladbu "Donkey Ride", kterou na tomto výběru naleznete. Bonoba tu naleznete hned dvakrát a pokaždé s jiným vytříbeným hlasem hostujících zpěvaček. Pravda, singly jsou staršího data, Bonobo má teď pravděpodobně producentský spánek, ovšem připomenout si jeho dva roky staré album Days To Come není rozhodně na škodu. The Cinematic Orchetrsa si vychutnáte hned třikrát a nebude-li vám to stačit, neopomeňte jejich letošní albovou novinku, záznam živého koncertu z Royal Albert Hall. Amona Tobina tu naleznete se skladbou "Bloodstone", která byla jeho jednou z posledních vyšlých v CD formátu. Letos se tento Brazilec soustředí převážně na digitální vydání svých nových skladeb.

Na You Don´t Know výběru z dílny Ninja Tune nemůžou chybět ani Hexstatic, The Herbaliser, Spank Rock, Roots Manuva, Daedelus, DJ Shadow, Coldcut, Kid Koala anebo grimeový král Wiley. Ovšem tato kompilace není jen tahákem na peněženky a prezentuje zde i méně známá jména, které mimo hltače NT releasů zná asi málokdo. Zajímavě zní třeba electro-houseové beaty křížené s hip-hopem v podání projektu Cadence Weapon ve skladbě "Getting Dumb". Po pár minutách už ale v indie rocku zběhlí The Heavy servírují svojí funky porci kytarovější muziky. Tu si ostatně můžete vychutnat také díky divočákům TheDeathSet s jejich "Around The World". John Matthias zase ve své baladické hudební romanci "Evermore" nabízí alternativu pro vyznavače folkové hudby. Zkrátka nepřijdou ani příznivci rychlejších zlámanin, kdy jim drum´n´bassové beaty nasekají členové projektu The Qemists. Porci nevšedně znějícího mixu jazzu, downtempa a filmové hudby pak určitě ocení všichni snílci při poslechu songu "Thieves" od Maxe a Harveyho. Již staršího data je skladba "Pat Pong" od projektu Pest, která v originále prezentuje styl zvaný P.Funk. Zde se však nachází příjemný, létem provoněný houseový remix od Solid Groove. Rýmy MCho, který rapoval i pro Roots Manuvu si můžete poslechnout ve skaldbě "Wait A Minute" od člověka, který se v hudebním světě prezentuje jako Ty (ne jako vy, prostě on, Ben Chijioke). Dobrý rap můžete zaslechnout i díky projektu One Self, za kterým se skrývá mimo jiné známý DJ Vadim. No, a pokud budete v samotném závěru třetího CD dumat, co za projekt je ten s názvem Jaga nenechte se zmást a dejte na první nápad. Jasně, že jsou to Jaga Jazzist a ve skladbě "Swedenborgske Rom" vám předvedou neskutečné hudební kouzlení na poli ambientu, future jazzu a post rocku.

Vskutku hudební orgie přináší tato kompilace a možná by se měla prodávat na lékařský předpis, protože ony orgie v délce trvání přes tři hodiny v kuse jsou už pořádným náporem na tělo, mysl i ducha :) Od rovných beatů přes zlámané až po skladby bez jakéhokoliv rytmu; od houseu přes drum´n´bass až po hip-hop, jazz či ambient. Tuhle kompilaci prostě musím doporučit všem fandům elektronické hudby.

YOU DON´T KNOW: NINJA CUTS
formát: 3xCD
čas: 227:15