Hudební recenze: The Autumnist – Autumnist

Vzpomenete si ještě občas na zlaté časy slovenské elektronické scény před čtyřmi roky? Dva nejslyšitelnější zástupci boj nevzdali a pokračují dál. Double Affair vydali povedenou desku vloni, hned ze začátku letoška hranice překročilo debutové album projektu The Autumnist. Za novým jménem však hledejte starého Vlada Ďurajku aka Abuse s čerstvými nápady.

Roky 2005 a 2006 jakoby Slováci drželi otěže středoevropské experimentální elektroniky. Několik projektů přišlo na neotřelé nápady a podařilo se jim je hluboce vrýt i do svých alb. Čeští posluchači hltali, recenzenti se jen mohli ptát, proč podobný trend nenastartoval i u nás. Jenže místní producenty jakoby vlna IDM nelákala a čestné výjimky se začaly objevovat až postupně. A tak zatímco slovenská vlna ztrácela na intenzitě, její síla se do české kotliny vlastně ani nepromítla.

Slovenské labely Deadred Records a Ambsine, které místní chápání pojmu elektronika představily zbytku světa, jakoby ztratily šťávu a jednoduše se odmlčely. Jenže bez nich to nepůjde. V momentu, kdy se o slovenských producentech začalo vloni opět něco šuškat (mohla za to nová deska Cloudsmaker projektu Double Affair, která vyšla u značky Azyl), se opět rozjely i webové stránky vydavatelství. Zatímco Deadred průběžně upozorňoval na desku Autumnist, Ambsine po Vánocích oznámil vznik projektu spřízněného s mindMap.

Je jasné, že vlna nadšení, kterou Abuse způsobil svým dřívějším materiálem, se promítla i do očekávání jeho hudebních výsledků coby Autumnist. Hodně umělců pod tímhle neviditelným tlakem ztrácí invenci a alba následující po skvělém úvodu jsou jen převařováním horké vody. Vlado Ďurajka pokračuje ve své cestě po IDM s pocitově zabarvenými plochami nahlodávanými technikou click´n´cuts, ale rozhodně nejde o přetváření starých motivů. Jeho signatura je nesmazatelná, ale coby Autumnist dává songům silnější taneční potenciál.

Současná Ďurajkova tvář se jeví jako logické pokračování tvůrčích procesů. Na aktuálním devítistopém releasu dotváří své nápady ještě k větší dokonalosti. Jako by si předchozí roky chystal půdu a na koncertech zkoušel, co funguje, a pak si jako vyzrálý gurmán vybral jen to nejfunkčnější a na tomto základě vytvořil novou desku.

Pevná, nikoliv však statická, platforma tak dovoluje vytvořit melodie či hudební linky, které je zvykem slýchávat na albech věhlasnějších světových labelů. Jemný breakbeatový odér doprovázený poškozenými zříceninami osmdesátkových filmových znělek a každodenními ruchy občas naruší zvuk houslí, jednoduché drnkání do kytarových strun nebo tónové klouzání po harfě. A když už máte pocit, že efektů je na jednu sekvenci až moc, vytáhne Ďurajka oldschoolové "jarreovské" zvuky syntezátorů.

Pro někoho snad nestravitelný koktejl, ovšem díky barmanskému umění mistra a jeho žáka Hlavolama, jenž zdánlivě neslučitelné sceluje svým minimalistickým avšak o to funkčnějším scratchingem, pochoutka. Díky desce Autumnist si snad hodně lidí uvědomí, že elektronika není alternativou k mainstreamu, ale svébytným žánrem, který dokáže fungovat bez jakýchkoliv viditelných spojnic, a přesto je plný hudebních odkazů.

Pro českou muziku je dobrý výsledek, že album ve svém studiu v pražském Suchdolu na bezchybnou zvukovou úroveň zmasteroval Ecson Waldes. Všechny zmíněné faktory dělají z Autumnist materiál, jehož sílu prostě nejde přeslechnout.

Anotace:
The Autumnist – Autumnist
Deadred Records/Starcastic.cz, 2009