Hudební recenze: Martyn - Great Lengths

Pokud patříte mezi občasné hledače zajímavých elektronických záležitostí, měl bych pro vás docela zajímavý a aktuální tip. Přiznám se, že osobně jsem na tohle album čekal docela netrpělivě a v dubnu jsem se konečně dočkal. Jedná se debut Holanďana, který si říká Martyn. Už dříve jste mohli zaregistrovat jeho počiny např. na labelu Revolver, ale až nyní Martyn zcela vyzrál a vykrystalizoval na albu "Great  Lengths"!

Příběh téhle desky začal někdy před rokem založením labelu 3024 Records a vydáním singlu "Natural Selection", který už něco docela napovídal i o novém albu. Takže na pořadu je jasná otázka, o čem vlastně album "Great Lengths" bude? Martyn se sice nejvíce skloňuje v dubstepové komunitě, ale ryze dubstepové album to není, i když tam příbuzné rytmy dostaly asi největší prostor. K podobným doměnkám by mohl vést i zmíněný singl, který dubstepem určitě je, ale deska "Great Lengths" je směsicí různorodých stylů a tudíž zde plně nabývá významu termín album.

Martynův debut se skládá z úctyhodných čtrnácti skladeb. Vezměme to ale pěkně popořádku. Desku otevírá zasněná dubstepová záležitost "The Only Choice", podložená hlubokými a táhlými basy, prošpikovaná hlasovými samply a ani to cinkání iPhonu není z vaší kapsy, ale z reproduktorů. Druhá "Krdl-T-Grv" je jakýmsi dozvukem úvodní skladby, takže se také dočkáte zlomených rytmů a sférických melodií. Jedním z několika mých favoritů celé desky je následující, velice pěkně rytmicky zpracovaná "Right? Star!" Hodně taneční záležitost s moderními aranžemi a ženským hlasem na pozadí si určitě rychle získá i vás. Následující "Seventy Four" patří do skupiny skladeb s rovným beatem, o nichž ještě rozhodně bude řeč. Dále nás čeká opět dubstepová "Little Thigs" a dobře známá "Vancouver", která mě osvovila svou temější náladou a trochu hrubším zpracováním. Následuje moc pěkná a křehká "písnička" "These Words", kde se o vokál postarala dBridge. Tahle skladba je naprosto vyjímečná pro svou nasládlou atmosféru a zmíněný vokál. Skladba "Elden St" patří mezi několik málo rovných kompozic, které se přez rovnou rytmiku, ale díky nestandardním aranžím, jen těžko někam zařazují.

Všechny tyhle přímočaré záležitosti mají silně dubový základ, ale navrchu se odehrávají skutečně nestandardní dějové procesy. Určitě by jsme se ještě měli zastavit u dvou skaldeb "Far Away" a "Hear Me", kde si Martyn moc hezky pohrál s mužskými vokály. Dal jim naprosto originální formu, díky níž mají obě kompozice výrazný ragga feeling. Zůstává ale rázný dubstepový rytmus a na pozadí se míhají emotivní melodické struktury. Stěžejní skladbou alba je jistě následující "Is This Insanity?" které doslova kraluje hlas Spaceape! Všude okolo budete cítit tu pradávnou atmosféru kmenových rituálů a pokorně budete naslouchat vůdci kmenu a jeho přísnému diktátu. Z jeho moci vás vysvobodí až chilloutová orchestrální skladba "Brilliant Orange". Na úplný závěr nás čeká známá "Natural Selection", což je vhodná tečka za celou deskou a hodně výstižný prvek pro toto album, kde Martyn brilantně kombinuje na první pohled neslučitelné věci v kompaktní a hudebně přitažlivý objekt.

Přiznám se, že jsem se k Martynovi dostal přes jeho kolegu Davea Huismanse aka 2562 a skladby typu "Vancouver", ovšem další produkty Martyna a teď i celé album mě doslova učarovali. Martyn v něm ukazuje, že kombinace a variace hudebních stylů prostě nemají hranice a že dobrý hudebník má v tomto neomezené možnosti. Deska "Great Lengths" je výborně stravitelná i pro méně znalého posluchače a domnívám se, že je vhodným nástrojem pro přijetí nejen tak trendového odvětví taneční elektroniky, jakým dubstep bezesporu je. Album se celé od začátku do konce velice přijemě poslouchá a to třeba i v autě. Jen to vyžaduje mít řádný subwoofer, takže já usedám za volant a vyrážím si to dát ještě jednou!

hodnocení:   85%
formát:  CD, 3x12", MP3 File
label:  3024 Records