Hudební megarecenze: Philip T.B.C. – Audible Thoughts

Dlouho se nestalo, zvlášť v české hudbě, aby se příznivci různých žánrů shodli na jedné věci nebo dokonce na jednom albu. Teď ta chvíle přišla. Už několik dní je internet plný oslavných reakcí na dlouhohrající debut Philipa T.B.C. Vězí za tím jen všeobecná oblíbenost tohohle DJe, nebo je deska Audible Thoughts opravdu tak povedená? Pojďme to zjistit, recenzi výjimečně připravili hned tři redaktoři!

Philip T.B.C. aka Filip Klug na albu Audible Thoughts potvrdil svou pověst, kterou buduje na přístupných eklektických setech. Zahraje vám sice na drum´n´bassové nebo brejkové party, ale vždycky hodně jinak než ostatní DJs v line-upu. Přes scratchování a díky technicky vyspělým mixpultům proběhne většinu zlomených stylů a navíc vám jako bonbónek rozbalí Diesel Power od Prodigy a poslední dobou čím dál častěji i vlastní produkci. Ale doby, kdy si trochu ostýchavě pohrál s Manu Chaem a vytvořil svůj první brejkový track Listen To The Bongo, jsou už hodně daleko.

Teď je Klug někým jiným. Používání notoricky známých samplů sice byla sranda, ale Audible Thoughts se hned od intra prezentuje v mnohem asertivnější pozici. I díky  dubstepovým rytmům a ostré deklamaci přizvaných rapperů si hudba získává neviditelný, ale z každého elektronického ruchu citelný, respekt. Filip jakoby se vyřádil v uplynulých čtyřech letech a teď nám, posluchačům, na zeď dřív počmáranou jednoduchými černými tagy nakreslil prostorové barevné obrazce chápané v kontextu.

Žádné nepromyšlené a ukvapené tahy, ale díky pomalejším melodiím balancujícím na pomezí breakbeatu, hip-hopu a dubstepu průsvitné konstrukce, kde je v každém místě jasné, odkud vychází energie skladby. Tu od rockové kytary Zdeňka Bíny, tu z chroupajícího gramofonu ostravského turntableisty DJe Lowy. A za tím vždy stojí Philip T.B.C jako dirigent, který si dal za úkol vytvořit z útržků a motivů tohohle elektronického a lidského tělesa souvislý hudební zápis. Při jeho práci mu pomáhaly jen sekvence beatů nebo zvuky recyklovaných dechových nástrojů.

V takto nabouchaném tlakovém hrnci se mu podařilo objevit energickou směs vybuchující bez potřeby jakýchkoliv impulzů. Muzika vstřebala většinu vlivů, které znáte z Filipových setů. Až na desce Audible Thoughts se však zbavily pachuti pomíjivosti a dočasné záležitosti. S debutovým albem Philip T.B.C. ukázal, jak to vidí se svým vývojem v rámci taneční hudby. Ve výsledku tak vůbec nevadí, spíš naopak, že těch pár nesmrtelných samplů si na desku cestu našlo.

Hodnocení: 85 %

Ondřej Stratilík

Konečně. Konečně to má venku ten kluk a pěkně se nám pochlapil ten Klug! Vždyť ta Filipova odpověď na otázku, jak to s jeho debutovou deskou vypadá, byla dobré dva roky stále stejná - "makám na tom..." A jenom dobře, že tak dlouho makal a nic nepodceňoval a všechny ty beaty a rýmy k dokonalosti zušlechťoval. A také po celé to dlouhé období rozšiřoval svou sbírku nejrůznějších útržků, skoro jako by chtěl trumfnout The Avalanches, kteří jich na svou desku Since I Left You tehdy posbírali na tisíc. A po správně onanistickém intru, díky němuž rozhodně nemůžete být na pochybách, kdo vám teď v přehrávači dělá společnost, to přijde. Co? Ani dramec, ani brejky!

Milovníky lomené rytmiky potěší vlastně jen remixem starší skladby od 100°C a teď aby si snad připravovoval od rodičů podepsanou omluvenku, že si doma místo výuky Drum´n´bassové výchovy dovolil sklouznut po té trendy dubstepové vlnce... Jenže on jen trapně nemění jednu škatulku za druhou, ta touha zkombinovat vše, co mu přijde pod ruku, je cítit v každé z těch šestapadesáti minut a jedno mu nelze upřít, na slovíčko nuda si ani nevzpomenete. Nebaví vás jen on, ale také řada hostů, které nelovil jen v domácích už dávno vylovených rybníčcích.

Právě velkohubí C.Monts, Rabbi D i Hired Gun sem s prvotřídním frázováním skvěle pasují a nenápadně tenhle debut posouvají kamkoliv za naše hranice, s nimi pak kontrastuje vyloženě nas*atý Richard Müller. Scratchovali naopak "jen" domácí turntablisté, zato přepychově! Že umí být dreadatý drsňák i něžný, tak snadno dokázal v další z velmi propracovaných skladeb Schumava, v níž kytarové struny laskal Zdeněk Bína.

Audible Thoughts však není pouze o Filipovi! Z poloviny se na obsahu té krásné papírové krabičky podílel také maestro Ghonzales a ať už je to příjemně předoucí 21st Operative, jako vystřižená stránka ze stále oslňujícího katalogu Ninja Tune, tak houpavá i bublavá Virgin Off, připomíná jejich společná produkce přímý přenos z tiskové konference dvou inženýrů... Navíc s prvotřídním zvukovým zázemím! Ne, tady prostě ani s tou Sherlockovou lupou nenajdete slabší místo a pokud je tohle teprve debut, který často hýří i vtipem, co nás čeká za rok za dva? Pro mě osobně domácí album roku, i když přiznávám, že Filip to měl hodně jednoduché... Zas až tolik jsem jich letos neslyšel, protože zas až tolik jich také letos nevyšlo - hezky pěkně si to uměl ten panáček načasovat. :)

Hodnocení 97%

Myclick (techno.cz)

Nejen u recenzí tuzemských filmů platí, že se na ně většina recenzentů dívá mnohem kritičtějšíma očima, než v případě zahraniční produkce. Filip Klub alias Philip TBC se však bát nemusí. Pusťte si jeho desku v autě, doma, ve škole při přednášce, vážně kdekoliv a dáte mi myslím za pravdu, že letos to bude právě ona, která bude sklízet vavříny. Měla by.

Nemusím brát v potaz ani dlouholetou zkušenost autora s tanečními beaty, ani jeho perfektní cit pro DJské řemeslo a už vůbec ne spoustu kvalitních hostů na debutové desce nazvané Audible Thoughts. Ona tahle deska prostě funguje sama o sobě. Navíc z valné většiny nemá s Filipovým DJským povoláním až tolik společného. Čtete-li v jeho DJských profilech zaměření na techno, jungle, freetekno či breakeat, můžete na ně klidně zapomenout. Audible Thoughts je s ohledem na tyto styly poměrně něžnou a klidnou záležitostí. Jasně, dobré breaky tu jsou, přesné scratche taky, rapem se to tu jen hemží, ale ve výsledku je to velmi poctivá poslechová práce. A hosté? Ty jsou jako třešinka na dortu. A že jich tu je. Jak Filip vtipně zve ve své video-pozvánce potulující se po internetu na svůj prosincový křest do klubu Cross, tak stejně je na tom i jeho první deska: kvalitní beaty, kvalitní scratche. Kvalitní je celá deska a poslouchat jí můžete často – vždy něčím překvapí.

Roman (techno.cz)

Anotace:
Philip T.B.C. – Audible Thoughts