Hudební recenze: Peťo Tázok & Karaoke Tundra – Neuveritelne smutný album

Bylo by to zvláštní, kdyby slovenská dvojice po vyčerpávajícím předloňském Albu přišla na sklonku roku 2009 s další regulérní deskou. Ale rozhodně se nemusíte bát žádného podvodu na posluchačích. Neuveritelne smutný album je remixovou kolekcí s bonusem ve formě čtyř původních skladeb. A jako takový je ideální sondou, jak vypadá československé producentské podhoubí na sklonku další desetiletky.

Ear Drum Kru, Side9000, Sporto, DVA, Foolk či už neexistující dvojice Machine Funck. Neúplný výčet jmen, která si pohrála s hudbou slovenské hip-hopové dvojice podle svého zaběhnutého gusta. Ale ať už skladbu preparovala orchestrální hvězda typu The Autumnist nebo skoro neznámí tanečníci Sonic Cat, jedno je nepřehlédnutelné. Ti všichni přistupovali k tvorbě Peťo Tázoka a Karaoke Tundry s obrovským respektem a vždy si dali záležet na tom, aby svým remixem skladbu posunuli do další úrovně a neudělali z ní narcistní produkt bez souvislostí.

Písničky se tak nesou v atmosféře, do které je zabarvili jejich otcové. Nic veselého, všechno je přikryto tmavou atmosférou. Z alba vyčuhuje úvodní Antikvariát nesplnených snow v remixu od The Autumnist. Díky umění pro silné a jednoduché melodie (pár tónů na klaviatuře) známému z jeho klasické studiové tvorby dostala skladba až jakýsi manifestační nádech.

Ostatním producentům se pak už podobně zapamatovatelnou linku do jejich předělávek nepodařilo dostat. Možná je to tím, že většina z nich si vybrala pomalejší rytmus, jasně vévodí dubstepová tempa, a tak se po poslechu slévají v jeden zážitek. Ale takový byl asi dramaturgický plán.

Český producent Side9000 vygradoval svou verzi písničky Ona je blázon „techdubovými“ rytmy i zběsilou Tázokovou deklamací zápasící s rychlými beaty, projekt Perly pokleslého výberu zase udělal z Ingrid Točákyové lo-fi skladbu založenou na foukací harmonice a jednom elektronickém zvuku. Jediný Sonic Cat jakoby přilétl z jiné planety a skladbě Dezider Dorant oblíkl kabátek ušitý z atmosférického drum´n´bassu. A s blížícím se koncem desky zaujme i pestrobarevná a čerstvá koláž projektu Foolk, který roste každým svým releasem.

Všech osmnáct remixů dává dřívější tvorbě Peťo Tázoka a Karaoke Tundry příjemný oživovací impuls. A nejlepší na tom je, že to producenti nedělají šokem, ale jakoby přirozenou cestou. Tedy bez přehnaných ambicí a krátkozrakého sebestředného vnímání hudby. A to je hlavní deviza Neuveritelne smutneho alba.

Peťo Tázok a Karaoke Tundra pokřtí novou desku ve čtvrtek 21. ledna v pražské Sedmičce. Jako kmotra si vybrali mladého amerického rappera Lushlifea, který je tu teď na miniturné. A trefili se do černého, protože právě Lushlife je ten, kdo v současnosti způsobuje svým čerstvým pohledem na rap dost velké pozdvižení.

Anotace:

Peťo Tázok & Karaoke Tundra – Neuveritelne smutný album
Deadred/Starcastic, 2009