Filmová recenze: Super 8

Musím se k něčemu přiznat: Ztracení mě nikdy extra nebrali a Alias jsem nikdy neviděl. Ale třetí Mission Impossible byla pecka a nový Star Trek lahůdka. Nyní přichází J.J. Abrams se třetím celovečerákem, opět z jiného žánru a opět je to pecka a - přestože jí podráží nohy účast producenta Stevena Spielberga – zatím i nejinteligentnější a nejzábavnější blockbuster sezóny.

Super 8 odkazuje v názvu na malou kameru, na níž partička dětských hrdinů točí amatérský zombie horor, což je první z mnoha pomrkávání na diváka, protože podobně začínala celá řada hollywoodských osobností (od Spielberga po Raimiho či Jacksona). Během natáčení zásadní emociální scény (k níž ukecají i místní krásku číslo jedna) jsou však mladí filmaři svědky vykolejení podivného vlaku, z něhož následně cosi uprchne. Do městečka přijíždí armáda, ztrácejí se lidé a dráty el. vedení, šíří se panika... A naši hrdinové, hezky mimo dohled dospělých, dál točí svůj majstrštyk, do kterého se jim vkrádá nejen houstnoucí atmosféra v městečku, ale i rivalita a první lásky...

Super 8

Abramse je nutné pochválit, že se neopakuje a neservíruje další pseudodokument, (jako bylo třeba jím produkované Monstrum) ale opravdu poctivý film, který se v jedné své rovině vyzpovídá z lásky k filmařině (onen zombie horor pak můžete vidět během závěrečných titulků a je to sakra důvod sednout do stroje času a darovat svému mladšímu já kameru). Zároveň boduje vykreslením světa dětských hrdinů – jejich vztahy i charaktery jsou naprosto reálné a herecký projev přirozený (popravdě, ta děcka svým starším kolegům nakopávají zadek). Co je však úplně nejlepší – Abrams sice natočil nejlepší rodinný film široko daleko, ale přes závěr, ke kterému se ještě dostaneme, si uvědomuje, že svět dětí je někdy hodně hnusné místo.

Super 8

Na úvod tedy máme pohřeb matky hlavního hrdiny; jeho vztah ke krásné Alici je pak komplikován nejen žárlením nejlepšího kamaráda, ale především faktem, že to je právě Alicin otec, kdo je nepřímo zodpovědný za smrt jeho matky – a mladičká Elle Fanning (nedávno zazářila i v Somewhere od pravděpodobně nejlepší současné režisérky Sofie Coppola) předvádí skutečný herecký koncert, když musí tuto skutečnost překonat. Bytost, která uprchla z vlaku, se zase neštítí zabíjet a tolik "kurev", "chcaní" a "kokotů" co tady, to občas neuslyšíte ani ve filmech Michaela Baye – kde už hezkých pár let určitě neuvidíte tak luxusně rozmáčklou lidskou lebku.

Super 8

Jinými slovy: Super 8 se sice tváří jako moderní verze E.T., ale mnohem blíže má k světům Stephena Kinga – ostatně fanoušci tohoto krále literárního hororu si mohou odškrtávat podobnosti... Parta dětských hrdinů a doupě monstra, to je To, (o kterémžto románu se ti střízlivější z nás vyjadřují jako o bibli hororu a ti méně střízliví toliko hrdelními zvuky spojovanými především se sexem) záliba hlavního hrdiny ve figurkách a modelech obecně, to je Prokletí Salemu, technické schopnosti monstra, to jsou Tommycknockeři atd. Bohužel, tvůrci nabízené možnosti nedotáhli do konce a v závěru se za každou cenu snažili vrátit z hájemství hororu a popkulturních odkazů (potěší jméno chemičky Romero) do bezpečí rodinné zábavy, a tak počítejte s velkým usmiřováním dospělých s dospělými, dětí s dětmi a vůbec všech navzájem. Ano, i s emzáčkem, kterého ošklivá armáda moc a moc mučila. Což je prostě chyba. Už O. Neff tvrdil, že kontakt s jinou civilizací bude asi probíhat v rámci dvou možností: oni sežerou nás (Vetřelec), nebo my sežereme je (E.T.). Dělat jakýsi kompromis (pár nás sežerou, ale pak se ukáže, že jsou to v jádru hodní a nepochopení hoši), to bohužel nefunguje... Ale to pokládám za úlitbu Spielbergovi, který je v poslední době na nereálné dobré konce vysazený. Skvělý pocit z filmu, který jako bonus přihazuje i skvěle vystihnutou atmosféru sedmdesátých let minulého století, to ale nezkazí. Stejně jako dabing, který je překvapivě snesitelný a ve zmiňovaném vloženém zombie filmu dokonce i ultimátně roztomilý (hláška "Krušné časy" by prostě v angličtině tolik nevynikla...). Ve výsledku rozhodně překvapení roku.

Česká premiéra: 8. 9. 2011

USA 2011, 112 min.

Režie: J. J. Abrams