Komiksová recenze: Simpsonovi / Futurama: Propletená lapálie

Dobré zprávy vespolek, nakladatelství Jota vyslalo na pulty jedno z nejpříjemnějších komiksových překvapení letošního roku. Homer a Bender, Bart a Fry, Líza a Leela, Maggie a Nibbler, švédský stůl a Zoidberg. Dva seriálové fenomény se v ambiciózně vypravené publikaci střetávají tváří v chapadýlko.

Když věčný smolař Fry spadne během silvestrovské rozvážky pizzy do mrazáku v kryogenické laboratoři, dá si tisíciletého šlofíka. Probere se 31. prosince 2999 v Novém New Yorku. Postupně se seznamuje s jediným žijícím příbuzným, který ho zaměstná ve firmě Planet Express, jednookou sexy kočkou, kalícím robotem s averzí na lidské plémě a spoustou dalších postav. Kdo strávil se ztřeštěnými pracovními závazky pro intergalaktický podnik nějaký ten čas, možná si pamatuje, že k opakovaným fórkům patří narážky na nejdéle vysílaný animovaný televizní seriál. Simpsonovi i v realitě budoucnosti totiž neustále chrlí nové epizody.

Scenárista Ian Boothby našel právě v předpokladu, že prostředí Futuramy je reálné a svět čtyřprstých obyvatel Springfieldu fiktivní, příležitost, jak oba vesmíry spojit. K Fryovi, Benderovi a Leele se přidáváme v momentě, kdy plní další zakázku pro doručovatelskou společnost. Musí z nerdovské planety odvést rozsáhlou sbírku komiksů, aby mohla být zatavena do tekutého diamantu, a udržela si tím hodnotu. Během nakládání ale oblíbené poslíčky napadne ďábelsky inteligentní skupina mozků, která se představila v dílu Futuramy Tahle země není pro blbý. Létající protivníci dají laloky dohromady a přesunou mysl členů Planet Express do nejbližšího komiksu. Což je komiks Simpsonů.

Následující události otevřou stavidla nápadů a příběhových kliček. Svoji roli zahrají mimozemšťané s laktózovou intolerancí, obří klubko vlny, létající auta, záměny identity, nelichotivé spodní prádlo, halucinace i namíchnutí Britové. Především se ale ukáže, jak obrovské množství postav se v obou seriálech vystřídalo. Crossovery, které zahrnuje souborné album Propletená lapálie, vyšly původně v průběhu let 2002 a 2005. A již tehdy mohl Boothby šmátrat v pytli, kde se mačkalo enormní množství charakterů.

Tahal z něho pečlivě a často, jelikož se k Propletené lapálii dá přistupovat jako k intertextuální hře s desítkami hádanek. Užijí si jak příležitostní diváci, kteří by se měli chytat na známých vedlejších postavách a jejich replikách, tak i pravověrní fanoušci. Boothby s kreslířem Jamesem Lloydem zakomponovali do děje hromadu odkazů, u nichž si můžete ozkoušet, jak rozsáhlé pensum vědomostí jste si osvojili sezením u obrazovek. Na stránkách se nachází figurky, které byly využity jen v jediné epizodě, čímž se silně apeluje na čtenářovu paměť. Ukázkově může posloužit kojot alias duchovní rádce, frajerský hafan Poochie nebo Bobo, milovaný plyšovaný medvídek pana Burnse.

James Lloyd zaplňuje místní světy skutečně bohatě. Nejsou u něho výjimkou ani panely, kam vměstnal padesát postaviček. Přístupem, u něhož je odkrývání, kdo na stránkách vystupuje, stejně důležitým prvkem jako samotný příběh, připomene Propletená lapálie komiks Avengers: Do boje. Kurt Busiek s Georgem Pérezem nebrali u superhrdinů zvláštní ohled na potenciální nové čtenáře a dolovali postavy a události z hluboké minulosti. Znázornili tím komplexní cestu, jakou ušlo nakladatelství Marvel desítkami let publikování.

Propletená lapálie obsahuje vedle všech společných příběhů obyvatel Springfieldu a Nového New Yorku galerii ilustrací od tvůrců jako Geof Darrow, Alex Ross nebo Sergio Aragonés, prvotní skici nebo reprint startovního komiksového sešitu Simpsonových. Navíc je uložená v bytelném pouzdru. I díky němu patří spojení seriálových legend k technicky nejzdařilejším komiksům letošního roku.

Simpsonovi / Futurama: Propletená lapálie

Scénář: Ian Boothby

Kresba: James Lloyd