Filmová recenze: Star Wars: The Force Awakens

Dlouho očekávaná, nová, v pořadí již sedmá, epizoda Hvězdných válek trhá od poloviny prosince v kinech rekordy. Mnoho lidí se na ni jistě těšilo, ale také se obávalo, že se nová epizoda zkrátka nepovede, že bude nesmyslná, hloupá a bůhví, co ještě. I já jsem se obával, že po odkoupení značky Star Wars společností Disney nedopadne sedmá epizoda s podtitulem "The Force Awakens" (česky Síla se probouzí) dobře. Počkal jsem si tedy až alespoň trochu opadne filmový boom po uvedení sedmičky do kin, a vyrazil se přesvědčit, jak to celé nakonec dopadlo... Článek obsahuje spoilery, pokud jste tedy novou epizodu ještě neviděli, počkejte se čtením, dokud se na ni nepodíváte!

Psal se 29. prosinec, počasí bylo pod psa, a v televizi běžely stále ty stejné pořady, jako tomu je snad každým rokem, když v tom mě přepadla myšlenka: "Co takhle vyrazit do kina na nové Hvězdné války?" Bez dalšího váhání jsem sedl k internetu, mrkl na program plzeňského multikina Cinestar a zjistil, že ve 14:00 film ve 2D v angličtině s českými titulky už nestihnu... Hledal jsem tedy dál a vybral si čas 17:00 ve 3D s českým dabingem. Po příjezdu do Plzně jsem konečně koupil lístek, a vyzbrojen dobrou náladou, popcornem, 3D brýlemi a osvěženými znalostmi nedávno znovu shlédnutých předchozích epizod, jsem se usadil v sále. Rozhlížel jsem se kolem, lidí moc nedorazilo, a v tom už začaly reklamy a trailery na filmové novinky. Sledoval jsem tedy trailery - třeba nový Star Trek vypadá dobře, následoval trailer na hodně očekávaný Warcraft, potom Superman vs. Batman, ale zde si nejsem moc jistý, zda půjde o trhák, jaký autoři slibují. Deset minut reklam a trailerů bylo pryč a konečně tedy začalo to, kvůli čemu jsem do kina jel...

Star Wars
Ačkoliv jsem se v případě sedmé epizody bál, že ji tvůrci pokazí, po jejím shlédnutí mě u srdce zahřálo milé překvapení. Ano, nebylo to tak skvělé, jak tvůrci slibovali, ale zcela určitě to nebylo tak hrozné, jak mnozí říkali a psali. Samozřejmě je zde spousta odkazů na původní trilogii, ať už je to hlavní hrdinka na pouštní planetě bez rodičů, padouch v masce nebo zničení hvězdy smrti (zde tedy v mnohem větším měřítku), na které mnoho lidí nadávalo, že to jen vykrádá původní filmy. Já bych to spíš bral jen jako takové nostalgické připomenutí... Dále bych chtěl vypíchnout herecké obsazení, nové, neokoukané tváře v roli Finna (John Boyega) a Rey (Daisy Ridley) působí v některých scénách trochu divně, ale v konečné fázi své postavy zahráli na výbornou.

Star Wars

Na postavách z původní trilogie si člověk potom uvědomí, kolik času uběhlo od natočení prvního filmu - nejvíce je to znát v momentě, kdy se na scéně poprvé objeví princezna Leia (Carrie Fisher). Hlavní padouch Kylo Ren (Adam Driver), snažící se být ještě větší zloduch než byl Darth Vader, působí v masce jako skutečný Bad Boy. Ovšem jen do doby, než si svou masku sundá, v té chvíli ztrácí veškerý respekt a je vidět, jak je zmatený a stále se nemůže rozhodnout mezi temnou a světlou stranou síly. Tato jeho nerozhodnost se pak naplno projeví v rozhovoru s Han Solem (Harrison Ford) na mostě. Právě takový má ale Kylo Ren být.

Star Wars

Samozřejmě v nové epizodě nechybí velké bitvy, přestřelky, souboje se světelnými meči a je zde i několik velkých "WOW!" momentů, které diváka překvapí. Jeden takový následuje například, když se na scéně poprvé objeví Han Solo a Chewbacca, Je jich mnohem více, ale já je tady nebudu prozrazovat... Hudební doprovod je také jak jinak než výborný. Musím říct, že mě nová epizoda nezklamala - ano, nebylo to úplně dech beroucí, ale kvalitní zážitek z filmu rozhodně mám. Takže pokud jste nové Hvězdné války ještě neviděli, měli byste to určitě napravit. Sedmá epizoda totiž stojí za shlédnutí, a myslím si, že to zase taková hrůza, jak mnozí tvrdili, není a budete určitě mile překvapeni...

Na trailer se můžete podívat zde.

stanjah