Hudební recenze: Daughter - "Not To Disappear"

Melancholická, tajemná, zamyšlená a zasněná, tak nějak by se dala charakterizovat hudba britské indie dream pop kapely Daughter. Kapela Daughter, kterou před šesti lety dala dohromady rodačka ze severního Londýna s irsko-italskými kořeny Elena Tonra společně s kytaristou Igorem Haefelim a bubeníkem Remi Aguilellauem od té doby vydala několik singlů a EPček. Do širšího povědomí se tato trojice dostala až vydáním svého debutového alba "If You Leave" v březnu roku 2013, které tehdy bodovalo na BBC Radio1. Nyní, téměř po třech letech od vydání prvního alba, se Daughter vrací s druhým albem "Not To Disappear", které vyšlo 15. ledna na značce 4AD. Pojďme se na něj tedy společně podívat...

Zima, dny plné šedi, ráno se probouzíte a odcházíte za tmy, večer se za tmy vracíte, zimu nemá ráda spousta lidí kvůli její ponuré atmosféře, ale právě zima je však tím nejideálnějším obdobím pro vydání zamyšleného alba, plného melancholických nálad. Toho si byla vědoma i londýnská kapela Daughter, která nám v polovině zimy, přesněji 15. ledna, představila své druhé album nazvané "Not To Disappear". Touto hudebně zajímavou deskou nám tak Daughter potvrzují, že stále patří mezi současnou světovou indie dream pop špičku, a rozhodně se ještě nechystají zmizet.

Daughter

Zatímco se skladby z debutu "If You Leave" téměř permanentně utápěly v návalech smutných nálad, novinka "Not To Disappear" přináší zcela jiný hudební prožitek. Vězte, že tentokrát se dočkáte velmi širokého spektra nejrůznějších hudebních poloh a nálad, i tempo zde nezůstalo jednotvárné a v průběhu alba se celkem příjemně zlehka pozměňuje, ovšem u několika skladeb se bohužel mění poměrně výrazným způsobem. Tato zbrklá změna tempa mi vůbec nesedla a pokazila tak můj konečný pocit z poslechu této desky. Co se textů týče, opět se zde dočkáte skladeb plných nenávisti, osamění, zoufalství a přemýšlení, každá skladba vám tak odvypráví určitý příběh, který při poslechu doslova prožijete.

Daughter

Atmosféru jednotlivých hudebních příběhů dokreslují nápadité melodie, nesoucí v sobě určitou dávku tajemnosti a paranoi. Do některých skladeb je navíc, řekl bych, vkusně zakomponována i trocha té abstraktní elektroniky. Nejvíce je to znát u skladby "Alone / With You", kde nám zpěvačka popisuje rozpad jednoho vztahu a elektronické prvky zde výtečně dotváří již tak vynikající atmosféru. Ovšem zde také platí, že to jde i bez příměsi elektroniky. Skladba "Doing The Right Thing" je toho jasným příkladem - u ní se totiž posluchač dočká jen živých hudebních nástrojů, přičemž tím hlavním tahounem je zde excelentní kytara. Na oficiální videoklip ke skladbě "Doing The Right Thing" se můžete podívat zde:

Z poslechu této desky jsem si odnesl kvalitní hudební zážitek. Jako hlavní nedostatek vidím ony náhlé změny tempa, které poměrně výrazně narušují celkový dojem z alba. Tuto poslechovou, atmosférickou desku si nejlépe vychutnáte při odpočinku, kdy se můžete zaposlouchat do tajemných melodií a popřemýšlet nad texty jednotlivých písní. Díky příběhovému pojetí každé skladby mi nedělalo problém desku poslechnout prakticky na jeden zátah. Ovšem deskou na každodenní poslech bych tento počin rozhodně nenazval, člověk musí mít na ni především náladu, aby si ji dostatečně vychutnal. Nebránil bych se ani opakovanému poslechu... Délkou alba nám Daughter nabízí zlatou střední cestu - album není dlouhé ani krátké, deset skladeb je dle mého názoru tak akorát.

Daughter

Takže co dodat? Daughter nám svou novinkou dokázali, že mají stále co nabídnout, a oproti debutu "If You Leave" se s deskou "Not To Disappear" posunuli zase o krok kupředu. Ve svém žánru jsou to nejlepší, co můžete v současné době dostat a pokud tedy hledáte desku na dlouhé zimní večery, je pro vás album "Not To Disappear" ideální volbou. Jen škoda těch pár narušujících faktorů. Faktem ovšem zůstává, že klady zde naprosto převyšují zápory, tudíž této novince dávám 80%.

Album "Not To Disappear" vyšlo 15. ledna na značce 4AD, kupovat můžete na CD, LP nebo v digitální podobě na internetovém obchodě kapely Daughter.

1. New Ways
2. Numbers