Corvin Dalek - I am a Dalek

Corvin Dalek – revolucionář. Tak přesně takhle se mluvilo o tomto Maďarském Dji na začátku roku 2001, kdy jeho producentská dráha začala nezadržitelně stoupat do výšin.

Corvin Dalek – revolucionář. Tak přesně takhle se mluvilo o tomto Maďarském Dji na začátku roku 2001, kdy jeho producentská dráha začala nezadržitelně stoupat do výšin. Do té doby byli z Maďarska známí nanejvýš Hip-Hap Boys a to ještě bohužel a najednou do střední a také západní Evropy vtrhl někdo, kdo nedělal zaběhnutý trance, ale snažil se vymanit ze všech, do té doby známých, škatulek. Nakonec se Corvin Dalek zaškatulkoval sám a pod spojením slov “mokrý“ a “tvrdý“ šířil do světa eroticky nabitou hudbu plnou sexu a dvojsmyslných narážek. Ani u nás nezůstal kámen na kameni a do stejných šlépějí vstoupil například Michael Burian (tehdy ještě Electromajk) a minimálně trojnásobně se mu to vyplatilo.

Crovin Dalek - I am a dalekAle zpátky k Dalekovi. Jeho fotografie a rozhovory přímo vybízely k nespoutanému chování a hudba, což je nejspolečnější jazyk všech národů spojovala všechno toto dohromady. Wet & Hard sám o sobě není ničím novátorským, vznikl pouze spojením několika odnoží tanečních stylů. To hlavní, co z wet & hardu dělá to, čím se navenek prezentuje, je samotný producent-bavič a hlavně mimořádně exibionistický typ člověka. To vše Corvin Dalek je a navíc z jeho předešlých singlů je patrné, že i pro něj je hudební stránka stejně tak důležitá. Proto také vychází album “I am A Dalek“. Mnozí před jeho vydáním tvrdili, že tenhle styl je snadno vyčerpatelný a že vlastně zanikl dřív, než stačil pořádně vzniknout. O opaku se vás v následujících řádcích snaží přesvědčit Corvin Dalek a s ním jeho debutové album.

V téměř osmdesáti minutách je napěchováno 17 tracků, z nichž “Things To Cum“ otevírá album krátkým intrem. Už po první minutě, v dalším, titulním tracku “I am A Dalek“, se ke slovu dostanou první ženské vzdechy mající asi posluchače povzbudit k dělání něčeho. Spíše než zajímavě to ale zní trochu trapně. Ale k wet & hard to patří, tak to musím překousnout. Po hudební stránce nejde o nic jiného, než o silně zvonivými hi-hatkami podpořený progressive. Když se nepodíváte na displej vašeho přehrávače, dokonale vám unikne, že se rozehrála další skladba “Thrill Me“. Jde v podstatě o to samé, jen už se víc zahušťuje spodek připravujíc se k první známé skladbě “Pornoground“. Ta zde v remixu představuje nejhlavnější začátek Dalekovy tvorby a je zde slyšet silný hitový potenciál a hlavně pravý, vlhký a tvrdý, tedy wet & hardový zvuk, který byste u novějších Dalekových skladbách hledali marně.

Trochu na škodu je zařazení remixu od Mr. Sama, který dost omezil tu dravost originálu. Další provokativně nazvanou skladbou je následující “I Like It 69“. V ní uslyšíte také poprvé vokál, i když eroticky zfiltrovaný – pro vytvoření té atmosféry, což se zatím moc nedaří. Pokud to tedy bylo tak myšleno. Zatím se daří pouze klubově laděný progressive s podmanivou, lehce houseovou basovou linkou a zvonivými, stále stejnými výškami. Střední část vyplňují zvuky, které se také stále dokola opakují a možná lepší, kdyby tam vůbec nebyly. Ale jsme teprve u třetiny alba.

Tu druhou třetinu otevírá skladba “Young People“. Tenhle track by vás nakopnout mohl. Těžkopádný beat a přehršel zvuků. Tahle skladba se tedy povedla, stejně tak jako stará známá “Pounds&Pénz“, která se zde nachází opět v remixu Mr. Sama. Platí to samé jako pro “Pornoground“. Mr. Sam zastřel svěžest originálu (v tomto případě ještě o něco víc) a zbylo z toho pouze torzo vzdáleně připomínající nakopnutý wet & hardový šlapák.

Corvin DalekV druhé polovině remixu, po hlavním motivu celé skladby, se to nakonec přeci jen zlepší. Poté se už ale dostáváme do další skladby “Ménage á Trois“. Silný a řízný spodek docela ustál slušně rozjetou atmosféru a tak směle do další skladby “Freakin´ Mother Father“. Chtělo by to silnější gradaci, přeci jen jsme v polovině alba a zatím se pouze stupňovala atmosféra a vyvrcholení nikde. Co se týče vzdychajících zvuků z řad přítomných dam hostujících na albu, k těm už asi vyvrcholení došlo, ovšem po hudební stránce si budete ještě muset počkat. Sice se i nadále zvuky zahušťují a teplota na parketu stoupá, stále to ale není jaksi ono. Možná se dočkáme už brzy, protože album se chystá do své závěrečné třetiny.

Po kompletně provzdychané interludě, při které vám je více trapně než příjemně následuje dobrý sex, drogy i hudba. Tak alespoň Corvin Dalek nazval svojí další skladbu. “Good Sex, Good Drux, Good Musik“. Hodnocení sexu a drog si nechám na jindy, muzika je ale kvalitní. Sice se bez žádného vrcholu pokračuje zcela nanovo, ovšem vypadá to, že tentokrát Dalek zadělal na slušnou porci muziky. Hodně protřelý beat a spodek skladby a nikam neuhánějící rytmus svádějící k lecčemus, nejen k tanci. A o to tu právě jde. V jednoduchosti je genialita a naopak a právě toto ztělesňuje skladba Good Sex, Drux & Musik.

“A Real Man“, další skladbu v pořadí remixoval Jan Kessler. Zprvu se to nezdá, ale po pár desítkách sekund se to opět rozjede do ne zas tak rychlé, ovšem pekelně taneční klubovky se vším co k ní patří. Krokem vpřed, co se týče názvu, ale krokem vzad co se týče hudby je track “Finger Lickin´ Good“. Netrvá ani dvě minuty a je to spíše předehra k druhé z verzí nejznámějšího Dalekova hitu “Pornoground“. Zremixoval ho další z rodiny labelu Flesh, Eiven Major. Eiven si pohrál s klubovou složkou skladby a nutno uznat, že se mu to povedlo mnohem lépe, než Mr. Samovi.

Ale opět musím podotknout, že není nad originál. Dvěma verzemi se na albu “I am A Dalek“ pyšní i skladba “A Real Man“. Druhá z nich, hardcoreová, představuje podle mě vrchol celého alba. Nechybí povzdechy a orgastické výjevy, k tomu syntezátorová melodie a hlavně naprosto nekontrolovatelný beat a zvuky, které vás nakonec k tomu (hudebnímu) vrcholu dovedou (pokud vám ovšem tahle skladba nepřipomíná Scootery, pak vás k tomu vrcholu ani tenhle track nedovede a asi už ani žádný jiný). Především si ale víc užijete, než u verze od Jana Kesslera.

Předposlední skladba “MTW (Manchmal Tut Es Weh)“ opouští rovný taneční rytmus a pouští se do industriálního breakbeatu plného elektrických kytar (texaských motorových pil) a dalších kovových zvuků. Zvykem u tanečních alb bývá poslední skladbu odlehčit a zjemnit. Corvin Dalek ale stále nemá dost a tak v poslední skladbě “Crystal“ se opět navrací do klubového rytmu. Nejspíš udělal dobře, pomalé věci Dalekovy příliš nejdou. Bohužel ale ani skladba “Crystal“ není ničím zajímavá.

Corvin DalekMožná to ani za tu námahu necelých osmdesáti minut nestálo. Stačilo o půl hodinky méně a výsledek by byl lepší. Takhle zbylo silně propagované album, ve kterém sice možná rozpoznáte jednotlivé části nahého Dalekova těla v bookletu alba, ale po hudební stránce se moc nenamlsáte. Možná ale ano. Pokud máte rádi wet & hard v jeho současné podobě, kdy připomíná jiné styly více, než sám sebe, pak vás tohle album může mile potěšit, jinak ale nebudete mít doma nic víc, než hodinu a čtvrt dlouhý, nekončící mix, na kterém si Corvin Dalek dal záležet víc, než na kvalitě a propracovanosti jednotlivých skladeb.

Hodnocení: 5/10

Nej. skladba: Good Sex, Good Drux, Good Musik

Corvin Dalek – I am a Dalek