Layo & Bushwacka! - All Night Long

Málokdo ze zahraničních hvězd taneční hudby je u nás tolik známý a žádaný. Jistě by vám stačilo umět počítat v řádu desítek. A ještě mnohem méně je takových umělců, kteří jsou u nás téměř častěji než doma. To vám zaručeně stačí prsty na jedné ruce. K těm nejpilnějším hostům našich klubů a open-air festivalů zajisté patří dvojice pánů, producentů a DJů, Layo Paksin a Matthew Bushwacka!

Málokdo ze zahraničních hvězd taneční hudby je u nás tolik známý a žádaný. Jistě by vám stačilo umět počítat v řádu desítek. A ještě mnohem méně je takových umělců, kteří jsou u nás téměř častěji než doma. To vám zaručeně stačí prsty na jedné ruce. K těm nejpilnějším hostům našich klubů a open-air festivalů zajisté patří dvojice pánů, producentů a DJů, Layo Paksin a Matthew Bushwacka! Možná vám v hlavě blesklo ještě jedno jméno, a to DJe Mr. C, ovšem ten se coby producent skloňuje v našich médiích mnohem méně a hlavní zásluhu na tom, že máme co psát do kolonek ve výročních anketách taneční hudby, mají právě Layo & Bushwacka!

Je tomu skutečně tak. Rok 2001: 2. místo v kategorii "zahraniční DJ" - Bushwacka! 1. místo v kategorii "Noc roku" - Mix z Roxy, kde hlavní zásluhu na tomto umístění měl právě Bushwacka! Rok 2002: 8. místo v kategorii "Singl roku" - Bushwacka! a skladba "Egyptian", 3. místo v kategorii "Klubová noc roku" - Mix v Roxy. Rok 2003: 3. místo v kategorii "Zahraniční album roku" - Layo & Bushwacka! s albem "Night Works". 5. místo v kategorii "Zahraniční projekt roku" - opět ti Layo & Bushwacka!, a hlavně 1. místo v kategorii "Zahraniční singl roku" díky výborné skladbě "Love Story". Tento rok se také
Bushwacka! vešel do TOP 10 zahraničních Djů. A letos?  Zdá se že nic moc, každopádně za rok tomu může být úplně jinak, protože Layo i Bushwacka! pro vás přichystali dvoudiskovou mixovanou kompilaci s názvem "All Night Long", kam vměstnali celkem 30 svých oblíbených hitů a to mimo jiné od Orbital, 4 Hero, Depeche Mode nebo projektu Agoria ve verzích originálních nebo častěji přemíchaných právě jimi samotnými.

Pokud byste čekali od začátku ráznou klubovou muziku v rytmu kupříkladu tech-houseu, tak byste čekali marně. Ovšem pokud je vám známé poslední album "Night Works", víte, že Layo & Bushwacka! rádi experimentují s mnohými styly a že jim to jde pěkně od ruky. Stejně tak tomu je i na začátku prvního CD kompilace "All Night Long". Funky rytmus křížený s hip-hopem a velmi hrubými zvuky doplňují líné, zhouseovatělé filtrované zvuky a ostřílení MCs. Takhle přesně to vidí kromě Laya a Bushwacky! také projekt The Detroit Experiment nebo Higashida Tomohiro - tedy ne zrovna širšímu publiku povědomá jména. O to víc vás tahle hudba bude bavit. Stále totiž máte co objevovat a jak jinak se dostat k takovéhle muzice, než prostřednictvím zajímavých hudebních výběrů. Před příchodem známé "Funny Break" skladby od Orbital, kterou velmi originálně a zábavně zremixovali do ostrého breakbeatového kabátu samotní Layo & Bushwacka!, si ještě dopřejete jednu velmi zábavnou a nesmírně chytlavou skladbu. Už pro její název "Wiki Wiki Song" a vokály od "Taťky Šmouly". Přesně takhle si představuji novodobou dětskou písničku, která by slušela Dádě Patrasové v jejím pořadu :) Navíc rytmus na pomezí 2stepu a breakbeatu je nadmíru pohodlný.

Rovný houseový rytmus okořeněný temperamentem jazzové trubky v repetitivním základu skladby á la Stardust nebo The Supermen Lovers na vás čeká v další skladbě od projektu The Detroit Experiment. Lahůdka pro fajnšmekry. Přes houseové a hlavně čím dál více taneční  skladby, například od Dread Flimstone, který jejich skladbu "From The Ghetto" zremixoval Danny Tenaglia se dostanete ke dvěma přepychovým remixům pánů Layo & Bushwacka!, a to skladeb projektu Fast Eddie. Jsou to vynikající, ryze klubové záležitosti, kde je jasné, že inspiraci brali oba protagonisti tohoto remixu hluboko v začátcích devadesátých let. Takovýhle zvuk už není příliš často slyšet a i následující skladby to jen potvrzují. Příjemné osvěžení do nastávajících teplých jarních dnů. Závěr alba pak obstará taktéž svěží věc "Juice Stop" od Midas, která se přehoupne do vln tech-houseu. Úplný konec prvního CD je ale naprosto překvapivý. Lehce agresivní, přesto klidný drum´n´bass v podání 4 Hero a skladby "Loveless".

Bez dlouhého váhání si pusťte i druhý disk kompilace "All Night Long", který vás již nenechá ani minutku na pochybách, že Layo & Bushwacka! patří ke světové elitě ve třídě DJů-bavičů. Hned na úvod vás zasáhne srdcervoucí klubovka od Psychedelic Research Lab "Tarenah". Hutné basové linky, tribalové bubínky a vzdušný houseový vokál po celých pět minut. Zábava zaručena! Následují další skladby od pro mě poměrně neznámých jmen a tváří. Jejich hudba má však jeden obrovský společný bod a to neúnavnou sílu a vytrvalý potenciál bavit lidi, nejen v klubech, ale i u vás v obýváku nebo na cestách autem. Mothersole & Haris, Weekend World nebo Funk Device… všichni to s hudbou umí na výbornou. Druhé CD je tedy jasně taneční záležitostí pro širší spektrum posluchačů, kteří ocení menší variabilitu a experimentálnost skladeb a zároveň větší soudržnost beatů mezi jednotlivými tracky. Jak tak prostupujete tímto CD postupně dál a dál, je vám zaručeně jasné, že house music zdaleka nebyla vyčerpána a ve spojení, větším či menším, s jinými styly taneční hudby, nabízí nepřebernou kombinaci možností, z nichž některé mají ten potenciál a jiné nemají na to stát se hitem. Layo Paskin i Matthew Bushwacka! mají naštěstí ten cit vybrat pouze ty skladby, jejichž potenciál hitovosti je vysoký.

Pokud byste ale chtěli nějaký známější styčný bod, zaručeně to bude desátý track "Dream On" v remixu Bushwacky!. Samozřejmě mluvím o známém hitu posledních let od Depeche Mode. A asi si umíte představit, co z téhle skladby Bushwacka nejspíš dokázal udělat. Další skladby ještě dále přitvrzují a postupně gradují přes tech-house až po skvělé techno od neméně známého projektu Agoria. Navíc remix jejich skladby "´La 1leme Marche" obstaral Alexander Kowlaski. Úplný závěr CD patří úderné "Dance To The Music" od Sly & The Family Stone.

Sečteno podtrženo, "All Night Long" vám nabízí tak široký stylový záběr taneční hudby, že jen malé procento lidí si na něm nevybere "tu svojí písničku". Od hip-hopu přes funky a soul až po deep house a tech-house na jaký jsme u dua Layo & Bushwacka! zvyklí asi nejvíce. První CD je lahůdkou spíše pro všemožné hudební šťouraly a "znalce" a nabízí kromě tanečnějších věcí k závěru alba i experimentálnější polohy v jeho začátku. To ale neznamená, že by nebylo určeno i pro ty ostatní. Naopak. A když to nebude to pravé ořechové, je tu přeci ještě druhé CD napěchované říznou klubovou muzikou od začátku do konce. Mě nezbývá nic jiného, než toto dvojCD doporučit všem a všem, protože výraznější houseovou kompilaci, která překypuje nápadem a hravostí jste ještě letos na našem trhu najít nemohli.

Hodnocení: 9/10

Layo & Bushwacka! - All Night Long
2CD