Junior Jack - Trust It

"No konečně!" Přesně tohle jsem slýchával ze všech stran, když vyšlo debutové album Junior Jacka "Trust It". A je tomu ještě poměrně nedávno. Jedno z nejočekávanějších alb minulého roku tedy spatřilo své světlo světa až letos na jaře a uvidíme, jak si povede jako celek, protože poslední tři singly, které na něm také najdete se staly obrovskými klubovými hity.

"No konečně!" Přesně tohle jsem slýchával ze všech stran, když vyšlo debutové album Junior Jacka "Trust It". A je tomu ještě poměrně nedávno. Jedno z nejočekávanějších alb minulého roku tedy spatřilo své světlo světa až letos na jaře a uvidíme, jak si povede jako celek, protože poslední tři singly, které na něm také najdete se staly obrovskými klubovými hity. Bohužel se také nabízí otázka, zda to čekání vůbec stálo za to a vlastně vždycky, když se na něco dlouho čeká, nároky na kvalitu stoupají a s tím také přímou úměrou klesá počet nakonec spokojených lidí. No uvidíme. Každopádně album je na světě a Junior Jack nám za posledních pár měsíců pořádně zamotal hlavy.

"Trill Me", "E Samba", "Da Hype" - takhle to ale nezačalo.

Přesně tak. Celá velká historie Junior Jacka se v jeho deníčku začíná objevovat v roce 2000, kdy vychází první singl "My Feeling". Ten na debutovém albu již nenajdete, ale zaznamenal docela slušný ohlas. Abych to ale celé uvedl na pravou míru, ta historie započatá v roce 2000 se týká pouze značky "Junior Jack". Vito Lucente, což je pravé jméno Junior Jacka, působí na hudební scéně už mnohem déle (jeho kořeny sahají až do začátku 90. let) a hudbu produkoval pod názvy jako Hugh K., Kafé, Mr. Jack, Room 5 nebo jednoduše Vito Lucente. Na svědomí má mnoho dalších hitů a hlavně remixů, kterých je nepočítaně a které vyšly na nejrůznějších labelech počínaje od Club Tools či ID&T a konče Defected nebo Ministry Of Sound. Zkrátka Junior Jack je pilný producent a remixér a sehnat jeho kompletní diskografii nebude zrovna lehkou záležitostí. Ale zpět k Junior Jackovy. "My Feeling" vyšlo kromě jeho vlastního labelu Noise Traxx také na respektovaných značkách Defected nebo Pias. Další obrovský úspěch zaznamenal Vito v roce 2002 vydáním skladby "Thrill Me". Určitě si také pamatujete vynikající "hororový" videoklip. V tu chvíli už každý věděl, že Junior Jack je hodně v kurzu a že nemá cenu spekulovat o takzvaných rychlokvaškách. Navíc Vito Lucente měl za sebou v té době bezmála desetiletou kariéru, i když se o něm nevědělo tolik, jako právě začátkem nového millennia. V březnu 2003 ještě stačil pod pseudonymem Room 5 vydat skladbu "My Luv", ale vzápětí se ke slovu dostala další pecka z již tehdy připravovaného debutového alba. Jmenovala se "E Samba" a opět potvrdila nemilosrdný vliv jižanské kultury do občas podivného "Evropského" houseu. Dál už to asi znáte sami. Dlouhé průtahy kolem vydání jeho alba a nakonec, ještě před jeho samotným vydáním, vychází další singl z něj, skladba "Da Hype". V té době už byl každý milovník Junior Jacka natolik nadržený na jeho album, že to bylo málem na infarkt.

Trust Me… Trust It!

Jakoby Vito vzkazoval celému světu, ať mu důvěřují, že jeho album stojí za to čekání a nakonec, posoudit to už můžete i vy sami, protože album "Trust It" je na světě, dostalo se i k nám do České Republiky a myslím, že je dobrým kandidátem do učebnic house music.

Po intru, kde si naladíte tu správnou frekvenci "Junior Jack" se album rozjíždí titulní skladbou "Trust It". Trochu mi připomíná ranné houseové začátky francouzských Daft Punk. Ti, když udělali čistě houseovou skladbu, bez žádných větších experimentů, zněla velmi podobně, jako zní úvod alba od Juniora Jacka. To je docela škoda. Ne že by Daft Punk nedělali dobrou muziku, ale byli to právě Daft Punk. A navíc je tomu už 7 let. Takže docela dlouhá doba na to udělat jednu z hlavních skladeb na albu trochu originálnější. Co se ale nepovedlo tady, napraví se posléze, s příchodem ještě poměrně čerstvé singlové novinky "Da Hype". Již po první minutě je jasné, že se opět kradlo, ale celé to zní docela jinak a originálně. Velmi chytlavý motiv celé skladby je báječně doplněn čistými výškami a hlubokými basy s takovým tím diskotékovým nábojem, který zaručeně zabere v každé situaci. Nedivím se, že tahle skladba vyšla jako singl. To byla povinnost. "Stupidisco" je přesně o tom samém. Stejný skvělý náboj a chytlavý melodický prvek. Tentokrát ve vokální formě. Ještě o chlup vygradovanější atmosféra, než v "Da Hype". Není tedy od věci, že tato skladba vyšla na většině labelech jako dvojáčkový singl společně s "Da Hype".

Po půl minutové "f*** The System" pauze následuje další skladba "The Roots". A pokud máte rádi v klubové muzice živé elementy, pak se teprve máte na co těšit. V poslední době je dost móda spojovat taneční hudbu s jazzovými prvky a co si budeme nalhávat, jazz má k dance music asi ze všeho nejblíže, takže to propojování není vůbec na škodu. V případě skladby "The Roots" dostaly nejvíce prostoru trubky, smyčce a hlavně saxofon a klavír. A také samozřejmě hutný klubový rytmus, při kterém mnoho neposedíte. Následuje trochu klidnější, přesto stále hodně taneční skladba "Alone". Vyniká v ní zamyšlená melodie hraná na elektrickou kytaru a příjemně zakouřený spodek. V poslední části skladby se přidá trochu zvláštní acidový prvek, který se ne zcela hodí, ale to už je jen maličkost - netrvá moc dlouho. Druhou polovinu alba otevírá skladba s oblíbeným českým pozdravem -"Hola". Jde o další fúzi taneční muziky s latinem, jazzem a rytmy jižanských tanců. Dominantou je silná živá basa, tribalové bubínky a nevšedně žhavý sexy rytmus. Nechybí podmanivé žesťové nástroje (zvláště ta část s trubkou a tlumítkem je vážně sexy). No už teď je mi jasné, že vybrat tu nejlepší skladbu na závěr recenze bude nadlidský úkol.

Typickým tleskáním nezačínal poslední dobou v médiích jiný hit, než "E Samba". Tahle skladba dostala na úkor množství různých zvuků a hudebních pasáží více prostoru na vygradování celé situace a hlavní prostor k tomu je určen na začátku a vprostřed skladby, kdy se motiv "E Samby" do nekonečna natahuje a graduje, až nakonec vybuchne v orgasmickou směs žhavého tanečního beatu s lechtivou ingrediencí samby. "Luv 2 U" se snaží pokračovat v nesmírně rozjeté atmosféře, ale nedaří se jí to tolik, jak by se asi po této skladbě chtělo. Je mi jasné, že je to těžké, ale šlo by to možná zaměněním pořadí jednotlivých skladeb. Takhle to ale nakonec dopadlo. "Luv 2 U" je příjemnou skladbou s přefiltrovaným jemným vokálem a melodií, kterou má opět na svědomí elektrická kytara. Na druhou stranu je ale třeba počítat s postupným opakováním se v motivech a postupech jednotlivých písniček. Zdaleka tomu však ještě není v následujícím, už jedenáctém tracku a zároveň asi nejznámějším hitu od Junior Jacka: "Thrill Me". A navíc v celé své šestiminutové kráse. Úplně si k tomu představuji to video. Tahle skladba sice nekopíruje ostatní na tomto albu, přesto očividně kopíruje jiné skladby, možná dávno zapomenuté. Jedna mi ale na paměti zůstává a možná i vám - zkuste si vzpomenout na album "Homework" od Daft Punk. Možná je to čistě náhodný fakt, možná jsou Daft Punk Lucentovy oblíbenci, každopádně menší či větší podobnost tu je. "Depression" pak trochu více zdrsní. Hodně hutný spodek, ostré, chlupy ježící výšky, dále pak "strašidelně" filtrované zvuky a hlas, nejspíš ďábla, který má prostě depresi. Junior Jack ale rozhodně depresi nemá a díky vydání tohoto alba asi ještě po dlouhou dobu mít ani nebude.

Závěr alba "Trust It" patří posledním třem skladbám. "Do It" je variací na skladby, které už jsme při poslechu alba slyšeli. Na druhou stranu mě to stále ještě nepřestává bavit, takže asi není co vytknout. "Must Be The Darkness" je docela z jiného soudku. Křížením funku, 2stepu, houseu a hip-hopu vznikla hodně zajímavá skladba a jak tak poslouchám ten text, je to zaručeně reportáž jednoho pátečního dne samotného Vita Lucenteho, tedy Junior Jacka. Je 7 hodin ráno a musím vstávat do práce. Poslední den před víkendem. Po sprše vypiji sklenici mléka. Popadnu tašku, nasednu do auta. Je slunný den, žádné dopravní zácpy… Na úplný závěr ještě jednou skladba "Da Hype", tentokrát s vokálem Roberta Smithe.

House is not dead.

Zlé jazyky ať si tvrdí co chtějí, pokud tedy něco tvrdí, protože já říkám, že nemají důvod. Jediné, co od nich pochopím je fakt, že tohle album mohlo být ještě lepší. Mohlo, co by také ne, ale taktéž nemuselo. Mně to bohatě stačí. Dostal jsem přesně to, po čem jsem poslední rok toužil a navíc, jako bonbónek 15 skvělých hudebních kousků od Vita Lucenteho, od Junior Jacka. A co víc, tohle album vyšlo na labelu, který má tolik trefný název, že ho použiji na úplný závěr: Play It Again Sam, Paul, Jane, Katko, Petře, Štěpáne… úplně všichni.

-roman-

Hodnocení: 8/10

Nej skladba: The Roots, Hola a všechny tři singly