Recenze alb Super Crooo a De Fuck To

Besta si tentokrát vzal na mušku dvě zajímavá hiphopová alba z domácí produkce. Jde o zlínské De Fuck To a pražskou kontraverzní dvojku Super Crooo. Články jsou doplněny o názory šéfredaktorů dvou největších českých časopisů, zaměřených převážně na hiphop.

supercrooo_booklet200Supercrooo - Toxic Funk
Mad Drum 2004

Hugo Toxxx a James Cole, tak si na desce Toxic Funk říká dvojice, kterou můžete znát ještě pod jinými pseudonymy - Phat a Hack. Phat a Hack spolu ještě tvoří hiphopovou muziku pod názvem K.O. Kru. Phat má navíc ještě na svém kontě sólo projekt, vyšla mu deska, která dostala název Frekvence P.H.A.T.

Když jsem poprvé držel v ruce obal CD Toxic Funk od jejich společného projektu Supercooo, napadlo mě jediné: Balkán. Na obalu dva typy v neskutečnejch hiphopovejch hadrech, zlaté lesknoucí se písmo s podtitulem: není určen k prodeji mladistvým. Zkrátka hiphopový kýč v té nejvyspělejší formě.

Hned z prvních songů na mě padá atmosféra zaplivaných žižkovských hernabarů, dále si všímám  neobvyklých postupů v českém hiphopu - hudební podklad zní totiž hodně elektronicky, specifický zvuk basy, jaký by určitě slušel i nějaké starší desce z experimentálního labelu Warp.

Ozývají se první vulgarismy. Ve čtvrtém tracku nás Toxxx a Cole reklamně upozorní na připravovaný projekt se členy projektu Over 3, dozvídám se, že tento společný projekt s názvem Dixxx bude k dostání i u benzínových pump :). Pátý track se jmenuje Baby. Oplzlá, vulgární slabomyslnost, která snad nemůže oslovit ani ortodoxního Špidlovce. Ani s nadsázkou, o které se píše v bukletu, v tom osobně nevidím, ale hlavně neslyším nic vtipnýho.

Pravda ale je, že jsem se musel několikrát v průběhu poslechu tohoto produktu rozesmát, jak pravil jeden nejmenovaný člověk z hiphopové komunity: je to tak debilní, že to je až vtipný. Mně osobně přijde nejvíc vtipná skladba Waldemar, a to hlavně kvůli stylu jakým jsou podané hlášky: zamkni se na hajzlu, bacha pouštim rap a hlavně hláška Waldemar, Waldemar, která se objeví několikrát v průběhu skladby.

Abych napsal pravdu, postavit celé album na bezúčelně používaných vulgarismech, s absencí jakéhokoli kloudného textu mně přijde opravdu trochu málo. Přitom je znát, že mladíci Toxxx a Cole mají jistý tvůrčí potenciál, ale věnovat ho takovýmto projektům, je podle mě velká škoda. Takhle mám skutečně pocit, že i toto CD je produktem, který má své místo v benzínové pumpě, hned vedle baget a pornočaspisů. Waldemar, Waldemar.

Besta

Affro (Bbarák)
Naprostý převrat ve stojatých vodách českého rapu. Konečně někdo přestal kecat v rozhovorech o tom, jak je jiný, než ostatní a přitom blil stodvacátou osmou verzi "obyčejného dne na sídláku mezi namalovaným graffiti piecem, prudícím fízlem, ubaleným jointem a vysoleným techňákem" a místo toho se vydal vpřed, s kurzem, o stoosmdesát stupňů se lišícím od zbytku. Pro mě dosud jednoznačně nejzábavnější česká deska.

Pavel Eichler (Street)
SuperCrooo jsou pro někoho na naší hh scéně trochu zjevení, pro mě jen logickym vývojem rapu v Česku. Podívejte se do zahraničí, myslíte, že se někdo z generace -tiletých červená při slovech "píča", "čůrák"? Leda hovno! O to víc mě těší, že se P.H.A.T. a HACK neomezili jen na ironicky, v nadsázce myšlený rýmy, ale disponují i kvalitní hudbou, v kerý najdem taky neska tak populární elektro.

Neupravená reakce čtenáře Jaroslava Jakla (Sinxsinx):
co to ma znamenat?? Jak muzes ty idote napsat takovou recenzi na supercrooo, trapny to totiz neni vubec, jestli ti vadi vulgrismy a narazky na homosexualy a homobuzerantsky pedofily a celebrity, tak jses sam gay.
ja gay a lesby nesnasim, jelikoz jsou to homosexualalove a ti jsou nebezpecni pro ostatni normalni lidi, jasny? homosexualove jsou totiz sexualni devianti, kteri mohou nakazit nasi spolecnost homosexualtiou a zvrhlsti, ale tvuj omezeny hipísácky mozek prolezly socialismem to nechape.nadáváš na supercrooo, nic ti idiote nedělali, podle me udelali honde dobrou desku, konenčne se vysrali na homosexualni styl ala defuckto a další debílky, kteří omýlaj mír a klid a pohodu, nasrat a to hodne z vysoka na takove debily a pislálky, jako jseš ty. Přeju si, aby se propčíště na vašem webu takové recenze vubec neobjeovaly a tímto žádám o okamžité stažení tohoto neobjektivního podělanýho pamfletu, ktery v podstate nahrava homosexualálům. Řeknu ti to jednoduše: Idiote Besto, takove recenze prostě psát nebudeš, jinak se na to vyser, kamo.A durazně tě varuji, aby si stahl tetno elaborát z vašeho webu. Jinak budeš mít semnou problémy a myslím to vážně. Určitě nechceš zkončit v nemocnici s rozšlapanou držkou, že jo. Rozhodně se o to postarám, najít si tebe, nebude vubec těžké.

Hájíš tady podělaný burany ze zlína jako jsou defuckto.Co se ti na tom ty gumo vysmažená líbí, co co?????? kurva????!!!!!! Vždyt je to naprostá ubohost, sterilní stereotyp, homo produkce, žádnej postup dopředu, "spravedlivý a hodný hiphop o pravdě, lásce a pohodě a míru". To je podle mě naprostej propadák. Vymýj si uši ty ubožáku a začni pořádně poslouchat hudbu jasný kryple????

radim ti, radši vubec nepiš recenze na hiphopová alba, vyser se nato a poslouchej si ty svoje fetácké elektronické písničky pro hipísáky.

FLOWERS IN OUR MIND! ty buzerante.

defuckto200De Fuck To - Sólo Pro Dva
P.A. Trick Records 2004

Tahle dvojka ze Zlína na sebe výrazněji upozornila skvělou hitovkou Tak Je To, která se objevila na jednom ze starších přílohových CD u časopisu Tripmag. Skvělá, nenásilná,  skladba s moudrým textem. Tahle skladba se později ještě objevila coby dvanáctipalcový singl, kde došlo k malé, ale velice důležité změně v textu (schválně, jestli poznáte změnu).

Touto změnou tak skladba dostala ještě pozitivnější ráz. Myslím si, že pozitivita textů a vůbec i celé hudební produkce je doménou i celého cédéčka Sólo Pro Dva. I s absencí hitu Tak Je To deska působí mírumilovně a oproti Supercooo daleko více muzikálněji. To jsou všechno fakta, která zřejmě donutila mládence ze Supercooo označit tvorbu De Fuck To v jednom ze svých textů za tzv. teplej rap :).

Na tuhle propagandistickou a vypózovanou hlášku já osbobně z vysoka kašlu. Pokud máte rádi pohodu a mír v českém hiphopu, deska Sólo Pro Dva Vás stropro nezklame. Těm, kteří hledají v hiphopu nějakou hustší alternativu, a tvorba Supercrooo jim připadá až příliš pubertální, bych rád doporučil soundtrack k filmu Judgment Night (1993).

Spojení skupin Biohazard a Onyx nebo třeba Helmet a House Of Pain v jejich společných skladbách totiž určitě stojí za poslech. Abych nezapomněl, na CD Sólo Pro Dva najdete ještě videoklip a ukázky zlínských graffiti.

Besta

Affro
(Bbarák)
Kvalitně odvedená rutina, bohužel bez zásadního tvůrčího růstu a skladby až na jednu výjimku zní jakoby ležely v šuplíku už z dob předcházejícího EP.

Pavel Eichler (Street)
Dyž voni sou ze Zlína...rap na Moravě není špatný, jen jim chybí nekompromisnost a krutost. Klasika - sociální texty o hulení, roštěnkách, o tvym městě - lokální deska, která se už při vzniku obrala o možnost zasáhnout publikum po celé republice. Nejsem si jistej, jestli by mě to naživo rozkejvalo.