Rubrika: Breakdown – drum’n’bass & breakz

Každé dva týdny se můžete na stránkách techno.cz setkávat s rubrikou věnovanou breakům všech rychlostí. Slim Slam Drum hostí Keatona z Usual Suspects, High Contrast i Juanita Juarez mají nové video, label Nerve problémy a Cause4Concern webovou stránku. Mini recenze zaostří na nejlepší album, které jste mohli slyšet.

Obvyklý podezřelý

V roce 1995 natočil režisér obou X-menů a nového Supermana Bryan Singer neotřelou detektivku pojmenovanou Obvyklí podezřelí (Usual Suspects). Mezi diváky, kterým skvělá zápletka a ještě lepší pointa tehdy pořádně zamotala hlavu byl i devatenáctiletý Keaton (a taky český technař Kaiser Soze). Své DJské jméno si vybral podle jednoho z hlavních hrdinů. "Vždycky jsem si představoval, že kdybych dal dohromady partu, mohli bychom být jako Obvyklí podezřelí - Usual Suspects," vysvětluje Keaton. "Každý by pak mohl mít identitu přesně jako ve filmu."

Tak se i stalo, ačkoliv jednotlivé členy tria v podstatě nikdo neznal jinak než "jednoho z těch z Usual Suspects". Což nebylo vůbec důležité, protože Usual Suspects se na scéně objevili zhruba ve stejné chvíli (někdy kolem roku 1998) a s podobně laděným zvukem jako Bad Company, Stakka & Skynet, Cause4Concern, Ed Rush & Optical nebo Konflict (Kemal & Rob Data) a výrazně tak přispěli ke vzniku nové vlny drum’n’bassu označované jako nu school drum’n’bass nebo též techstep/hardstep.

keatonJako takoví mají Usual Suspects samozřejmě na kontě řadu hitů, za všechny připomeňme Killa Bees a Shrapnel. Později ovšem Keaton dostal cukaturu a zatoužil seznámit svět se svým jménem. Spolupráce na projektu Universal Project mu něco takového nemohla zajistit, takže se Keaton začal v minulém roce objevovat sólo.

Asi nemusím připomínat obrovský hit přelomu roku Bring It On, který Keaton složil společně s Hivem a který upevnil jeho pozici na scéně. Když ho v Praze naposledy hráli Bad Company jako ještě poměrně horkou novinku, téměř jsme s webmasterem Mišem vepředu v kotli pogovali. A vy jste to určitě měli podobně.

Keaton tedy dál pokračuje sólo. V souladu se svou nynější "únikovou" filozofií založil vlastní label s názvem Refuge a posílá ven novinky I Don’t Give A Fuck a No Hope. Přesto podle svých slov zůstává loajální známému labelu Renegade Hardware. Kdo si vzpomene u koho vyšlo Keatonovo první sólové EP Invisible Man, ví proč.

Keaton se každopádně chystá 24. září na Slim Slam Drum v ostravském klubu Fabric. Což mi připomíná, že jeden z organizátorů mi asi tak někdy v květnu řekl něco ve smyslu: "Rád bych na podzim dotáhl Usual Suspects." Já bych rád věděl, koho by rád dotáhl dál. Čest hlavně jeho práci.

Co se stalo

teebeeJeště před Slim Slam Drumem stihnete In Da Bush v pražské Roxy s Teebeem. Na jeho vystoupení i nové album jsem už sice upozorňoval minule, ale teď si můžete album poslechnout online na Drum & Bass Areně. A když už tam budete, podívejte se i na nové video ke skladbě Racing Green od High Contrasta (už bez image Caryho Granta, zato s pořádným kudrnatým hárem). High Contrast tohle video i režíroval!

Nové video k přeci jen už starší skladbě Rhodes Island má i Juanita Juarez. "Skladbu jsme vybírali společně se studiem Eallin," prozrazuje Juan. "Vycházeli jsem z toho, že by to měla být skladba s vokálem. Režii, scénář a spoustu věcí kolem zařídil Patrik Kettner z HBO."

Standa Zíma z Quazi Delict, u kterých vyšla Rhodes Island na albu Spa Boy, dodává, že video bude k vidění "všude, kde to půjde: Poprask, Pomeranč, H.I.T., Paskvil (znovu ve vysílání každý týden od 8. září), možná ranní televize na ČT1, Óčko… Zkusíme i Slovensko, další zahraničí zatím nevím." Proč vlastně video vzniklo? "Chtěli jsme Juanovo album ozdobit nějakým vizuálem. Trochu to trvalo, ale my jsme klidná parta a čas není proti nám."

resetS časem má ale možná problémy Paul Reset, potažmo jeho label Nerve. Je určitě škoda, že Paul Reset musel před pár týdny vydat tiskovou zprávu (ke čtení třeba na DNB Nation) o přerušení činnosti labelu. Nerve si dávají pauzu kvůli zániku svého distributora (Alphamagic), přičemž všechny plánované releasy byly odloženy. Nerve existuje už tři roky a osobně doufám, že se s ním nejpozději za rok na scéně zase setkáme. Uvidíme.

Tenhle okukovací tip vás potěší hlavně pokud máte (tak jako já) rádi design nocí Breaksome. Má ho na svědomí Comandeer alias Maikie (familiárně též zvaný Conanbeer), který pro všechny zájemce na stránce breaksome.comandeer.com připravil přehled všech flyerů i sérii moc povedených wallpaperů (právě v "barvách" flyerů). Tak sundejte z plochy už tu nahatou babu a dejte si tam třeba Medvídka Pů s Tygříkem. goldfrapp

Goldfrapp tento týden (20. září) vydávají DVD Wonderfull Electric – Live In London. Pokud jste si stejně jako já nechali ujít Alison v kalhotkách na živo na Creamfields, máme možná druhou šanci.

Závěrečná pozvánka patří Frenštátu pod Radhoštěm. Tam od pátku do soboty 17. – 18. září v areálu hotelu Rekovice proběhne akce Frenbass za účasti rakouské dvojice Mat a Epsilon. Mat patří k proslulé vídeňské partičce Trife.Life!, Epsilon vydal několik skladeb u předních labelů (Renegade Hardware, BC rec., Soul:R). Správně, to je ten, který s D.Kayem složil vele hit Barcelona. Za vstupné 50,- kč se můžete těšit i na IM Cyber, Sayka, Romanu, Vaanta a dvojice P-cik & Lukaado, Thement & Forest nebo Layosh & Moore.

Co vylezlo

nightlifeAndy C se objevuje s pokračováním svého vele úspěšného mixu Nighlife Vol. 2. Uslyšíte Pack Of Wolves od Nightbreed, Colossus od Freshe a další věci od Barona, Drumsound & Bassline Smith, Calibre, Moving Fusion, Ed Rush & Optical, Phantasy, Fierce, Marky & XRS… Na druhém CD pak najdete skladby (i starší), na kterých se Andy C nějakým způsobem podílel.

Po Andym C (doslova) přichází Grooverider & Fabio. Ti namíchali kompilaci Drum&Bass Arena Vol. 2, což znamená že největší server věnovaný tomuhle žánru zatím sází na osvědčené jistoty. Dobře mu tak. Mix oslavuje Roniho Size, High Contrasta, Calibreho, A.I., Total Science nebo A Sides, ale i méně známé Trinity nebo Love Byte. highsociety

High Contrast má od tohoto měsíce v prodeji své High Society. Může mi někdo říct, co znamená ta kudrnatá paruka? Nebo to není paruka (asi bohužel ne)? Kdyby si raději vzal příklad z účesu sličné New Yorkčanky. Niko vyšlo u Grand Central album Life On Earth, na kterém spolupracoval i Mr. Scruff. Niko oceníte ho především ve chvíli, kdy dostanete chuť na něco křehčího. Zvláště pak, máte-li rádi Norah Jones, Erykah Badu a jazz!

Mini recenze: Zinc – Faster (Bingo Beats)

fasterNa závěr minulého roku přišel Zinc s albem, pro které zvolil koncept „faster neznamená nutně harder“. Jeho Faster začíná skromnějším počtem BPM, ale s každou další skladbou přidává, takže se postupně dostane na downtempo, breakbeat, garage i drum’n’bass. Doporučuju zejména 4 People s doprovodným vokálem Dynamite MC nebo Hear No Evil. Pozornost si ale určitě zaslouží celá deska s jedinou zbytečnou skladbou (nikdo nás ale nenutí poslouchat bonus, že?).