Rubrika: Narovinu aneb O rovných beatech

House Music Awards 2004

Budeme k vám naprosto upřímní. Jsme přesvědčeni, že "house music" není mrtvý styl. Neumírá, netrpí zdravotními neduhy nebo nevyléčitelnými chorobami. Naopak. Dle našeho názoru žije, kvete a překypuje zdravím.

Jedním z důkazů, kterým můžeme naši tezi doložit jsou historicky první House Music Awards 2004 (HMA), které byly uděleny 4. listopadu. Je pravda, že by škarohlídi mohli tvrdit: docela to trvalo, než se něco takového uskutečnilo, vždyť rovné beaty tady s námi již nějaký ten pátek pobývají. Ano, souhlasíme. Ale nejdůležitější pro nás je fakt, že se HMA vůbec objevily.

Pojďme se v krátkosti podívat na výsledky v nejdůležitějších kategoriích.shape

Nejlepší skladbou roku se podle očekávání stala "Lola's Theme" projektu Shapeshifters. Skladba, která se honosí krásným vokálem gospelové zpěvačky Cookie původně žádný vokál neobsahovala. Na konci roku 2003 vyšla pouze v instrumentální verzi a jenom v několika málo promo kopiích. A co čert nechtěl: v klubech se z "Lolas´s Theme" stal obrovský hit, došlo k seznámení se zpěvačkou Cookie, zájem projevil label Positiva a pak už je to takový ten klasický příběh jako z pohádky. trustit

Nejlepším albem roku se stala deska "Trust it", kterou natočil italský dj a producent Junior Jack (vlastním jménem Vito Lucente). Konkurence byla nejenom v této kategorii veliká, ale tak trochu se čekalo, že by Junior Jack vítězství získat mohl (v nominacích byla alba od lidí jako Louie Vega, Tim Deluxe nebo Kaskade - recenzovali jsme v minulém díle rubriky Narovinu. Album "Trust it" je přeplněno nejrůznějšími klubovými hity - počínaje skvělým deep housem, konče rozdováděnou Stupidisco. junior

Stejně nabitá konkurence byla i v rubrice Artist of the Year, kterou také vyhrál Junior Jack. Přeci jenom nikdo neměl tolik úspěšných skladeb na albu, jako právě on. A aby toho nebylo málo, tak kategorii Nejlepší label vyhrál Defected , na kterém mimo jiné právě Jackovo album vyšlo. Label Defected asi není třeba nějak zvlášť představovat. Vydávají zde Sandy Rivera, Junior Jack, Jay J Hernandez, Miguel Migs, Kenny Dope, Dimitri from Paris a další.

Nejlepším DJem roku se stal Roger Sanchez. Jeho um asi nedokážeme z vlastní zkušenosti letos posoudit, neboť v Čechách nehrál, takže budeme věřit soudnosti těch, co pro Rogera hlasovali.tong

Kategorii Nejlepší rádiová show vyhrál Pete Tong za svou pravidelnou páteční tříhodinovku Essential Selection, kterou již od roku 1991 odstartovává párty víkendy.

Jako každé jiné předávání cen, ať už ve filmové, divadelní nebo hudební branži mají i HMA svá pozitiva i negativa. Pozitiva ve smyslu, že se bude o vítězích více mluvit, že se zpopularizuje v médiích daný styl a negativa ve smyslu toho, že rozhodně podobné ceny nelze brát jako obraz nejprogresivnějšího a nejinovativnějšího, co se v oblasti house music za uplynulý rok událo. Přesto považujeme HMA za velmi potřebné. A doufáme, že za rok tu s námi ještě budou.

Kompletní výsledkovou listinu si můžete prohlédnout na této adrese: http://www.housemusicawards.com/page_winners.html

Co se stalo, co se stane

Myclick navštívil vystoupení projektu Swayzak v pražské Radosti FX. Byl překvapen, rozladěn, znechucen nebo spokojen? Dozvědět se to můžete z jeho reportu: http://www.techno.cz/party/detail.php?id=27187&open=8386&show=report.dorf

Tři hodiny nás bude v pátek (26.11.) v klubu Radost FX za gramofony bavit Richard Dorfmeister. Pořadatelé slíbili, že kapacitu klubu rozšíří o prostory FX LOUNGE, že se provedou speciální zvukové úpravy atd. Každopádně vstupenka za 400 Kč se nám zdá býti poněkud předražená...

DJ a producent Hipp-e (polovina dua H-Foundation) podepsal s NRK Records smlouvu na další release ze série Psycho-Delics. Hipp-e se při skládání skladeb nechal inspirovat psychedelickou érou šedesátých let v San Franciscu. Evidentně jej toho období baví. Divíte se?

John Digweed namíchá dvacátý díl kompilační série Fabric. Překvapivá zpráva. Každopádně trochu toho progresivního trancíku sérii Fabric rozhodně neublíží. Vychází v lednu 2005.

Čekání na nový singl Carla Coxe je u konce. V polovině listopadu se na pultech shopů objevil vinyl Give Me Your Love. Jedná se o první singl z Carlova dlouho očekávaného alba, které by se mělo jmenovat The Second Sign.

Po patnácti letech aktivní účasti ve světě house music vydá své debutové album Nathan Coles. Deska se bude jmenovat "Give me a break" (10 Kilo label).

Pátého ledna příštího roku vychází další díl kompilace Playboy: The Mansion. Tentokrát namíchal Felix Da Housecat.

Fatboy Slim není první a nejspíš ani poslední producent, který dává fanouškům k dispozici jednu ze svých skladeb k přemixování. Jedná se o Don't Let The Man Get You Down a nejlepší remix by měl vyjít v lednu na singlu. Pokud máte zájem, můžete si samply stáhnout zde - http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/exposed/fatboy_442p02.shtml. Co takhle udělat nějaký našláplý housový remix?

Co právě vychází - alba morillo

Subliminal Winter Session vol 2. mixed by Erick Morillo (2CD) - Erick se rozhodl přenést do našich domovů kousek slunce a nálady z letních párty na Ibize. Slovo "kousek" ale asi není úplně přesné, on se vlastně rozhodl přenést pořádný kus. Namixoval dvojcd kompilaci a pojmenoval ji Winter Session. V zimních měsících přijde letní feeling linoucí se z reprobeden určitě vhod.

Brazilika mixed by Kenny Dope - Label Far Out Recordings slaví desáté výročí svého založení. A slaví s mistrem housových rytmů panem Kenny Dopem (Masters At Work). Kenny byl vždycky velkým fanouškem tohoto labelu a tak byla volba jasná. Na mixu najdete jeho oblíbené tracky z katalogu Far Out, plus Kennyho remixy. Celé to prý zní, jako když brazilský feeling přenesete do newyorkských houseových klubů.

Âme - Âme  - Dvojice producentů z Německa (Frank Wiedemann a Kristian Beyer) vydává album plné deephousových rytmů, jemného techna a broken beatů. Doporučeno všem příznivců inteligentní taneční muziky. Vychází na labelu Sonar Kollektiv (není potřeba dodávat, že prstíky v tomto labelu má Jazzanova).om

Om Lounge 9 - Vychází již deváté pokračování kompilace labelu Om Records (San Francisco). Najdete na něm vábivé melodie, oduševnělé beaty, uhlazený electro-lounge, nu-jazz a deep house. Jen namátkou pár projektů z kompilace: Jazzanova, Kaskade, Jeff Bennett, Beanfield.

Bargrooves: Metropolitan (2CD) - Na labelu Seamless vychází další díl kompilace Bargrooves, tentokrát s podtitulem Metropolitan. První CD namixoval Ben Sowton, zakladatel série Bargrooves, druhé cd pak dvojice Paul Gardner a Wayne O'Connell, která vydává desky jako Soul Avengerz. Benův mix je velmi melodický, reflektuje aktuální hity, Soul Avengerz představují své exklusivní skladby a remixy a lze z jejich mixu cítit láska k 80. létům, soulu, boogie a undergroundovější house muzice.

Nicky Siano's The Gallery: Original New York Disco '73 - '77 - DJ Nicky Siano byl v sedmdesátých a osmdesátých letech residentem ve třech nejdůležitějších klubech v New Yorku: Gallery, Loft a Paradise Garage. Nickyho můžeme s klidem označit jako dje, který patří do síně slávy taneční muziky. A tahle kolekce ukazuje, jak celou tuto éru viděl za gramofony. This is disco!

Minirecenze

coxBack To Mine mixed by Carl Cox (DMC - 2004)
Label DMC nám ke konci roku přináší opravdovou lahůdku v podobě již 19. pokračování kompilační řady Back To Mine. Při poslechu kteréhokoliv vydání této série je zcela zřetelná snaha účinkujících DJs dodat kompilacím osobní rozměr a především se nenechat spoutat hudebními škatulkami, natož trendy. Na seznamu zúčastněných se v souvislosti s kompilační řadou Back To Mine v minulosti ocitli interpreti jako Lamb, Dave Seaman, Tricky, Audio Bullys, Underworld, The Orb či MJ Cole.

Co se týče rozmanitosti a specifičnosti série, vyjímka se nekoná ani pro tentokrát. Aktuální vydání Back To Mine si vzal na starosti samotný Carl Cox, který jí namixoval (tam, kde to beaty a ne zrovna snadná  sloučitelnost desek dovolily) v Café Mambo na slunné Ibize. V tomto případě máme možnost poznat Carla Coxe v trošku nezvyklém světle. Maestro totiž pojal mix v duchu soulu, funku, decentního electra a velmi jemného houseu. V playlistu se objevila rozmanitá škála umělců. Od legendárního jazzového klavíristy Ramsey Lewise (Spring High), 808 State (Pacific), Diany Ross (No One Gets the Prize), Black Science (New Jersey Deep) až po Carlovu vlastní tvorbu v podobě skladby Mission (Give Me Your Love).

Ta by se měla objevit na Carlově připravované desce a jako jedna z mála zastupuje aktuální tvorbu současné taneční scény. Jinak se tento mix velmi osobního (možná nejenom pro Carla) až srdečního charakteru nese ve značně old schoolovém duchu. Pokud vás zajímá, jaké desky hrával mlaďoučký Coxík na zahradních party pro svoji rodinu a přátele v dobách, kdy ještě nevyprodával obrovské haly, ale naopak se učil srovnávat beat, tato kompilace vás rozhodně nezklame!

Hodnocení: 8/10

fabriceFabrice Lig - My 4 Stars (Kanzleramt Records  - 2004)
Belgický producent a DJ jménem Fabrice Lig, skrývající se mimo jiné i za projektem Soul Designer, přichází na hudební trh s novinkou v podobě alba My 4 Stars. Na tom naleznete 10 zbrusu nových skladeb. Po solidním úspěchu debutového alba jeho projektu Soul Designer-Walking On a Little Cloud (toho se prodalo více než 10 tisíc kopií) se Fabrice Lig rozhodl opustit francouzský label F-Communications (za kterým stojí Laurent Garnier) a vydat svojí novinku na berlínském labelu Kanzleramt.

Opět jsme svědky typického a na první poslech zřetelného rukopisu tohoto zručného Belgičana, který dokáže technu vdechnout velmi intenzivní a okouzlujícím způsobem harmonickou melodii. Na své nové desce nás Lig zve na velmi příjemné poletování mezi zvukem detroitského techna a lahodného deep houseu. Tato mocná kombinace je dokreslena najazzlým saxofonem (Nicolas Lefévre), živými perkusemi (Phillipe Deroye), funky feelingem a sexy vokálem zpěvačky Cléo.

Využití old school zvuků s moderními technologiemi zní v jeho provedení prostě skvěle! Fabrice Lig maximálně využívá své zkušenosti a schopnosti v oblasti komponování k vytvoření velmi atraktivního až popového techna. Pravda, místy se Fabrice Lig trochu opakuje a člověk se neubrání dojmu, že tohle už jsme od něj rozhodně slyšeli. Ale i tak jeho nová deska rozhodně patří mezi to lepší ze současné světové techno produkce. Ostatně podobně jako většina tvorby vydávané na labelu Kanzleramt.

Hodnocení: 7/10

felixFelix Da Housecat - Devin Dazzle and the Neon Fever (Emperor Norton - 2004)
Veterán taneční scény Felix Stallings aka Felix Da Housecat dal o sobě zase jednou vědět, a to poměrně osobitým způsobem. Po velmi úspěšném tři roky starém počinu Kittenz And Thee Glitz se mistr vrací a nebyl by to on, aby jeho nová deska nebyla ďábelsky "spešl".  Na album o celkové délce zhruba 48 minut se Felixovi podařilo vtěsnat 15 skladeb. Skladby jsou tedy poměrně krátké, nakažlivě chytlavé a bezesporu velmi originální. Celé album je infikováno neuvěřitelným množstvím zvuků, vlivů a stylů. Přiznám se, že specifický zvuk, který Felix prezentuje ve své tvorbě, mi není zrovna blízký. Přesto musím uznat, že po několikátém poslechu (na jeden poslech si tohle album davy fanoušků pravděpodobně nezíská) objevuji v tomto dílku zvláštní a tak trochu živočišnou přitažlivost!

Deska zní každou chvilku jinak. Neustále mám pocit, jako by Felix byl Francouz. Alespoň jeho hudba mi tak zní. Syntetizátorový pop-punk ve skladbě Rocket Ride již v úvodu desky dává tušit, že tohle bude hodně zběsilá jízda. Píseň Ready to Wear s efekty upraveným vokálem Tyrone Palmera (jo jo, ten co nazpíval vokály na pár deskách skotských Slam) vás pro změnu zanese do světa dekadentního nu-wave electra, které mi celkem zachutnalo. Pro Tyrone Palmera to naštěstí není jediná mise na této desce. Objeví se i v příjemné downtempové skladbě Devin Dazzle Theme. Vyklidněná Romantique, postavená na velmi jednoduchém beatu a místy francouzskými vokály zpěvaček Niny Rai a Kate Wax, mi pro změnu svojí náladou připomněla perverzní atmosféru Madame Hollywood z již zmiňovaného alba Kittenz And Thee Glitz.
Everyone Is Someone In LA vás strhne živelnou (syntetizátorovým pop-punkem okořeněnou) atmosférou a skutečně velmi nakažlivým refrénem. Takhle bych mohl rozebrat snad každou skladbu a u každé bych musel zdůraznit originální a nezvyklé kombinace stylů a nálad například alá 80´s. Tohle album asi nebude pro každého, ale když mu dáte šanci, možná si jej zamilujete. U mě to celkem začíná hrozit.

Hodnocení: 8/10

rulersVarious - Rulers Of The Deep - Tallinn Express - Nite:Life 019 (NRK Sound Division – 2004)
Jsou vydavatelství, za které bych dal bez sebemenšího zaváhání ruku do ohně. Mezi ně beze sporu patří i britský label NRK Sound Division. Pánové Nick Harris a Redg Weeks nás již mnoho let zásobují tím nej nej z oblasti house music. Tentokrát svěřili svojí důvěru dvojčlennému estonskému projektu Rulers Of the Deep aka Vibe Residents, za kterým se skrývá dvojice DJ Meri & P. Julm. Kompilace dostala název podle mixovaného pořadu Tallin Express, který právě ROTD vysílají každý páteční večer na estonské stanici Radio 2.
V něm, stejně jako během stejnojmené residentní noci v klubu Tallin, presentují všechny možné odnože house music. Na této pro ROTD debutové mixované kompilaci můžeme nalézt kromě zatím nevydaných deep lahůdek z dílny právě ROTD tracky od takových borců jako Miguel Migs, Mood 2 Swing, DJ Gregory, Audio Soul Projekt či Cinematic Orchestra, na jejichž skladbě All Things To All Men si vystřihl featuring samotný Roots Manuva. Tato lahodná a velmi kvalitně namíchaná směs deep, tribal, soulful a vocal houseu rozhodně stojí za poslech!

Hodnocení: 8/10

Připravili: FlyBoyEda & Jaroslav Zapletal