Recenze: Abakus - That Much Closer To The Sun

Také máte pocit, že letošní zima tak nějak postrádá grády? Procházejíc se pražskými ulicemi bez jediné sněhové vločky, společnost mi v mém přehrávači dělá album, jenž by se pravděpodobně hodilo spíše coby nádherně zasněná kulisa pro horké léto někde na pláži.

abakusTaké máte pocit, že letošní zima tak nějak postrádá grády? Procházejíc se pražskými ulicemi bez jediné sněhové vločky, společnost mi v mém přehrávači dělá album, jenž by se pravděpodobně hodilo spíše coby nádherně zasněná kulisa pro horké léto někde na pláži. Čím více naslouchám debutové desce projektu Abakus - That Much Closer To The Sun, tím více si přeju, aby už nastalo to nádherné období, kdy překrásné seňority chodí polonahé a vychlazené nápoje chutnají tak svěže.

Za projektem Abakus se skrývá britský producent jménem Russell Davies, jenž je vedle Humphrey Bacchuse rovněž polovinou zvukově spřízněného projektu Nada. V minulosti vyprodukoval několik skladeb, jenž se staly součástí rozmanitých  kompilací vydávaných na jeho domovském labelu Liquid Sound Design. Na svém kontě má rovněž několik remixů pro projekty jako Kooler či již zmiňovaný projekt Nada.

V poslední době nás hudební trh zaplavuje neuvěřitelnou spoustou více či méně kvalitních chill-outových alb a kompilací. Café del Mar už dávno není tím čím bývalo a to, co si některé hudební magazíny dovolí přiložit coby pseudo-exkluzivní CD přílohu, hraničí s drzostí a opovrhováním svými čtenáři. Právě v tento moment přichází Russell Davies aka Abakus s albem, jenž by mohlo spasit  a zároveň rehabilitovat (nejenom) styl inteligentního downtempa.

Album That Much Closer To The Sun je nádherně extatickým a zvukově nezvykle rozmanitým dílkem, jenž si dopřálo ten luxus, že v sobě neskrývá slabšího místa. Od začátku dokonce pro vás bude pomyslným létajícím kobercem a inspirací která vás zanese do dosud neprobádaných koutů vaší mysli. Nesmírně přemýšlivé a opravdu "létající" album obsahující 11 tracků, z nichž každý je samostatným, přesto do kompaktního celku zapadajícím příběhem, bude smyslnou rozbuškou pro vaší fantazii.

Většina skladeb tohoto alba se nese v poklidnějším rytmu. Klidné avšak neuspávající beaty jsou doplněny téměř relaxačně ambientními zvukovými vrstvami. Sem tam k vám promluví vysamplovaný hlas (Nightwalker), jindy vás okouzlí procítěný zpěv (California Sunshine, Lux Boutique). Všemi ingrediencemi však Russel Davies dochucuje své hudební koláže s obrovským citem až něžností. Dokáže vytvořit nejenom zasněnou náladu, která ve vás evokuje západ slunce s někým, koho opravdu milujete, ale taky vás ohromí kombinací nesmírně progresivních zvukových postupů s v tanec vybízející rytmikou.

Vedle skladeb spíše relaxačního charakteru v úvodu alba (Igmatik, Shared Light, Nightwalker), které vás vysloveně vyklidní, vás poté bez varování překvapí skladba Circles, která se svým bubínkovým tribal-progressive feelingem a poměrně rovným základním beatem rozhodně netají svými klubovými ambicemi.

Následující Magenta a Indu (tento track vyšel i jako samostatný singl) se pro změnu mohou pochlubit nepravidelně zalomeným beatem a oproti celkové náladě alba poměrně temnou breakoidní náladou. To skladby A Whole New Way Of Looking At The Day a California Sunshine svým něžným pojetím, extatickou náladou a použitím nástrojů jako flétna či španělka připomínají spíše tvorbu projektu Fragile State, který jsme měli možnost vidět v rámci festivalu Big Chill.

Ve skladbě Lux Boutique Russell dokazuje, že i vokál se dá efekty prohnat s citem a že ne vždy musí výsledek znít jako Duft Punk. Last Summer Dub je pro změnu hodně tribal, přiklání se zlehounka ke stylu trance a vy si již po několikáté během poslechu tohoto skvostu uvědomujete, že Abakus je skutečně všestranně talentovaný producent. Schopnost citlivé, progresivní a neustále překvapující kombinace všech možných zvuků, tónů a stylů z něj dělá opravdového mistra svého oboru.

Když pak doposloucháte závěrečnou That Much Closer... jenž, je velmi atmosférickou a stylovou tečkou za tímto nevšedním hudebním zážitkem, napadne vás, že není divu, že různé verze skladeb právě projektu Abakus si pro své DJské čarování vybrali takoví zvukoví experimentátoři a mistři nálad jako John Digweed, Nick Warren, Phil Thompson anebo třeba Hybrid. Ti všichni se netají okouzlením tímto projektem a nelze s nimi nesouhlasit. Možná právě proto bych za tohle album vsadil své léto tak toužebně očekávající plavky a samozřejmě dávám plný počet! Příjemný poslech.

Abakus - That Much Closer To The Sun
L.S.D. Liquid Sound Design 2004