Blade – Trinity

Mohl to být obyčejný chlap, ale oni spáchali ten nejhorší hřích. Snažili se zabít jeho matku, místo toho stvořili svého největšího nepřítele. Jako mnohonásobný vrah se teď prosekává periferií společnosti. Psanec, který loví ještě větší psance. Lovec upírů. Blade.

Drake: "Jsi připraven zemřít?"
Blade: "Narodil jsem se připravený, ty zmrde!“

Blade není zas tak populární komiksová postava. Spider-Manovi, se kterým se v komiksovém světě celkem běžně potkává, popularitou sahá asi tak po pavučinu na modro – červených lýtkách. Ale prakticky jakýkoliv komiks je v dnešní době zajímavým námětem na film (to, že se to někdy dost blbě točí, je už jiná věc), a tak se Blade v roce 1998 dočkal filmové adaptace. Překvapivě vydařené a překvapivě úspěšné filmové adaptace.

O celé čtyři roky později se mexický horůrkář Guillermo del Toro (Hellboy) vrhl na pokračování s prostým názvem Blade II. Byl z toho velmi stylizovaný film, který vynikal potoky krve, komiksově výraznými vedlejšími charaktery a (což je pro nás asi nejdůležitější), ukázalo se, že upírů je plná Praha. Dodnes se filmoví diváci rozdělují na ty, co si myslí, že je to blbost, a na ty, kterým se to dost líbilo (např. já, jak jinak).

bladeBlade: Trinity se vrací "ke kořenům", opouští stylizaci a příběh po vzoru jedničky zasazuje do "skutečného" světa. Jenže je to příběh natolik neuvěřitelný (přes snahu podpořit existenci upírů vědeckými fakty o "epidemii"), že zůstává otázkou, jestli to byl dobrý nápad. Což se nedá tvrdit o Jessice Bielové. Protože ať už na plátno koukáte méně či více nevěřícně, za tu Jessicu to stojí. Jak já miluju krásné holky ve škaredých filmech!

Upíři rozjíždějí "otázku finálního řešení". Někde v Iráku našli a vyhrabali Drákulu, kterému teď pro jistotu říkají Drake, a "Denního chodce" alias Bladea zkompromitovali před veřejností. Po Bladeovi jde FBI, Whistler to schytal a nadobro (?) umřel. Kdo jen Bladeovi pomůže? Inu, partička Nightstalkers – "Nočních lovců", kteří berou hon na upíry jako extrémní sport. Společně s nimi Blade rozjede vlastní plán na eliminaci všech upírů pomocí nově vyvinutého viru a bylo by to "kdo dřív přijde, ten dřív mele", kdyby se upíři místo zotročení lidstva v druhé polovině filmu nezmohli jen na vraždění a mlácení jedinců.

bladeovaJasně, jednoznačně nejhorší scénář série. Možná to je tím, že scénárista předchozích dílů David S. Goyer měl tentokrát ale fakt hodně práce, protože film zároveň i režíroval. A i když se snaží napodobit Stephena Norringtona, režiséra jedničky, nedaří se mu to. O del Torovi ani nemluvě. Ve chvílích, kdy je potřeba něco probrat a vysvětlit, začíná Blade: Trinity výrazně drhnout už po nějaké té půl hodince. Když se Goyer pokouší vyvolat strach, vaří z vody. Naštěstí se mu daří aspoň s akčními scénami, ty jsou stále ještě zábavné (ale víc jsem se bavil u Resident Evil: Apokalypsa).

Zachraňují drobnosti. Ani ne tak tvrďácký Blade (Wesley Snipes) nebo šaškující Hannibal King (Ryan Reynolds), jehož vtipy jsou povedené bohužel jen místy ("Sežral jsem hodně česneku a zrovna jsem si prdnul. Tichý, ale zákeřný. Znáte to."). Pochvalu si zaslouží upírská mrcha Danica Talosová (úspěšně démonická Parker Poseyová) a především Abigail, Whistlerova dcera (autorem recenze protěžovaná Jessica Bielová).

bladeJako velmi mladého teenagera mě zasáhl fenomén Lary Croft, takže do dneška rád koukám na hezké ženské kopající do zadku zlé chlapy. Jessica Bielová to dělá fakt dobře. Ani náhodou nejde o nějaké pořádné herectví, ale v takovém filmu dost možná nejde o nic jiného, než o půvabný pupík (který Wesley Snipes teda rozhodně ukázat nemůže).

Goyer si s postavou Abigail navíc vyhrál přeci jen trochu víc než s ostatními, uvažuje se totiž o jejím vlastním filmu nebo rovnou celé sérii. A hlavní charakteristický rys, který spočívá v tom, že si Abigail před vybíjením upírů sestavuje vlastní soundtrack (darkcore, trip hop…) je dost dobrý nápad. Takže, jít či nejít? Kvůlí Bielové a faktu, že se jedná o závěrečný díl trilogie, jo.

Blade: Trinity
USA 2004, 114 min.
scénář: David S. Goyer