Elektrabel - For Various Reasons

Pokud už má domácí projekt Elektrabel nějaké fanoušky, tak právě teď přišel jejich velký den či dokonce svátek! Po striktně limitovaném maxáku 'Crocks' na Mission 003 vychází u Axis Records jeho dlouhohrající album 'For Various Reasons' s pořadovým číslem Mission 04.

elektrabel lpBřeclavský rodák Tomáš Hartl aka Elektrabel dokázal neuvěřitelnou věc! Po počátečním nezájmu domácích vydavatelství si jeho mimořádně dobré tvorby všimnul sám Jeff Mills a vydal mu první desku "Elektrabel ep" na sublabelu Axis – 6277 Mission 001. Ihned poté, na jaře roku 2004 Tomáš absoluvoval Elektrabel tour 2004, které krom několika českých klubů zavítalo i do Maďarska a hlavně do legendárního berlínského klubu Tresor, kde Elektrabel slavil nemalý úspěch!

Ještě ten samý rok v létě se na maďarském festivalu Sziget osobně setkal s Jeffem Millsem a padlo rozhodnutí o vydání dalšího singlu a poté i celého alba. Po půl roce se plány staly skutečností a světlo světa spatřil ultra limitovaný maxák "Crocks". Jelikož bylo vylisováno pouze 500 kusů pro celý svět, většina nejen českých fandů zůstala neuspokojena. Už tuto chvíli se ale všichni fans můžou těšit na album "For Various Reasons Lp" které vyšlo tento týden!

Kromě zmiňovaného tracku "Crocks" dvojdeska obsahuje další čtyři našlapané taneční kusy plus dvě vyklidněné kompozice rozkládající se v poloze Basic Channel, nebo Chain Reaction. Asi nejtvrdším oříškem bude hned první track "Ampule", který působí efektem brutální, monotoní a nekompromisně se vpřed valící monotóní pily. Pro mnohé to bude hodně ostrý start, ale jistě má právě tento track vynikající nápad, formu i provedení.

Další čtyři kompozice sice nesou rovněž původní Elektrabelův rukopis, avšak je zde cítit značný vliv Jeffa Millse a jeho zvuku z dob dávno minulých. Elektrabelovi se tu vynikajícím způsobem podařilo oprášit časem zapomenutý sound labelu Axis, respektive těch nejlepších let Jeffa Millse, ve kterých tento velikán vešel ve známost. Pro upřesnění, mám na mysli repetetivní monosmyčky, kterými Mills vtáhnul do světa své hudby nejednoho z nás, smyčky, jejichž kouzlo, ladnost a melodičnost osloví i naprostého laika.

elektrabelNedá se říci, že by Elektrabel byl pouze kopírkou Jeff Millse, to rozhodně ne! Pouze nenechal zemřít hodně starou teorii původního zvuku  a dodal jí vlastní, osobitou, producentsky dotaženou formu. Práce na albu "For Various Reasons Lp" překonávají jedna druhou a i vzájemě jsou výborně variabilní.

Druhou stránkou alba jsou dvě vyklidněné kompozice pomalejšího tempa, které spadají téměř jednoznačně do přihrádky "berlin-house". V jejich struktuře najdete hned několik vábných prvků, díky kterým si i tato zasněná díla oblíbíte stejně jako předchozí svižná technomonstra. Nebude rovněž jistě od věci tyto kompozice přirovnat k produkci legendárního labelu Basic Channel, či Chain Reaction.

Hned po prvním poslechu si všichni, kdo mají určité znalosti nebo alespoň smysl pro dobrou hudbu, musí udělat o tomto albu jakjinak než pozitivní obrázek. Na první poslech Vás dostane!! Nejen svým zvukem a provedením ale i profesionalitou, která je v našich končinách prostě tak vzácná. Elektrabel si tímto albem určitě získá obrovský a zasloužený respekt a to nejen v naší malé zemičce. Díky jeho vyjímečnému talentu a zasloužené  podpoře někoho takového, jako je Jeff Mills i po celém světě!  Jistě, je to důsledek i obrovského štěstí, ale všem pochybovačům tu musím připomenoout, že všichni mají stejné šance a možnosti, ovšem o talentu se to říci nedá!

Hodnocení:  95%

Elektrabel - For Various Reasons LP
6277 Mission 04 / Axis