ROZHOVOR
Circula: "Je jedno, kdy s tĂm zaÄŤneš..."
Je velmi mladĂ˝, velmi talentovanĂ˝ a v ruce uĹľ držà svĹŻj prvnĂ vinyl s logem labelu Discos Dead... A právÄ› o vÄ›ku i pĹ™eceĹovánĂ vinylĹŻ se náš rozhovor s britskĂ˝m producentem, kterĂ˝ si Ĺ™Ăká Circula a momentálnÄ› Ĺľije v BerlĂnÄ›, toÄŤil. KromÄ› jinĂ©ho nám dal takĂ© tipy na opravdu HOT jmĂ©na, umoĹľnil nám alespoĹ trochu nahlĂ©dnout do svĂ©ho studia, prozradil, koho si opravdu vážà i kde si to u našich sousedĹŻ naposledy uĹľil. UĹľ zĂtra ho mĹŻĹľete pozvat v klubu Storm na panáka. Ano, vĂme dokonce, co pĹ™esnÄ› mu na premiĂ©Ĺ™e párty Mutations zaruÄŤenÄ› sedne!  Â
Na Ăşvod si asi dejme krátkĂ© pĹ™edstavenĂ... Jak bys popsal sám sebe jako ÄŤlovÄ›ka a producenta v pár slovech? Kdo vlastnÄ› jsi?
Jmenuju se Alfie a jako producent a DJ vystupuji pod jmĂ©nem Circula. Ĺekl bych, Ĺľe se snaĹľĂm dÄ›lat hudbu pro velkĂ© sound systĂ©my a zaměřuju se na fĂşzovánĂ zajĂmavĂ˝ch zvukĹŻ.
Co má znamenat ta "sound systĂ©mová hudba", v tvĂ©m pĹ™ĂpadÄ›?
Jsou to tracky, které nejlépe vyznà z velkých sestav reprobeden. Sami jednu takovou vlastnà máme doma v Británii.
Jasně, samozřejmě jsem si tě trochu oťukal. :) Máš poměrně dobré hudebnà zázemà už od dětstvà - tvůj otec pracoval v obchodě s gramofonovými deskami, hrál jsi ve funkové kapele... Je to tak? Takže jaké vlastně byly tvé prvnà hudebnà vlivy a kdy jsi poprvé přišel do styku s elektronickou hudbou?
Je to tak... VĹľdycky jsem miloval jazz a hip-hopovou scĂ©nu a nechávám se tĂm ovlivĹovat dodnes i pĹ™i svĂ© produkci. Mezi tÄ›mi prvnĂmi, kteřà mÄ› pĹ™imÄ›li dÄ›lat hudbu, jĂĹľ tvoĹ™Ăm nynĂ, byl tĹ™eba Photek a velkĂ˝ vliv na mÄ› mÄ›la i ranná tvorba Hospital Records. MĹŻĹľe to znĂt zvláštnÄ›, ale lĂbilo se mi, jak skvÄ›le tam kombinovali jazz a funk spolu s drum´n´bassem.
Jak vlastnÄ› došlo k tomu pĹ™echodu od jazzu a funku k bass music? Byl tam nÄ›jakĂ˝ silnĂ˝ impuls nebo zážitek, ÄŤi pĹ™irozenĂ˝ vĂ˝voj zpĹŻsobenĂ˝ okolnĂmi vlivy, a nebo ĂşplnÄ› nÄ›co jinĂ©ho?
Mezi kapelami pĹ™ebĂhám sem a tam doteÄŹ... MomentálnÄ› sestavujeme jednu novou tady v BerlĂnÄ›, takĹľe stále se pohybuju tam i tam. Ĺekl bych, Ĺľe do produkovánĂ elektronickĂ© hudby jsem se dal ÄŤistÄ› kvĹŻli tomu, Ĺľe jĂ mám hodnÄ› rád, nehledal bych za tĂm nic speciálnĂho...
Chápu. Nakousl jsi BerlĂn... Jak jsi se tam vĹŻbec z rodnĂ©ho mÄ›sta Totnes dostal?
Jsem tady na škole. Doslechl jsem se o nĂ od mĂ˝ch kámošů, kteřà chodĂ na podobnou doma v Británii. PotĹ™eboval jsem zmÄ›nu, odpoÄŤinout si od rodnĂ©ho mÄ›sta a BerlĂn byl skvÄ›lou volbou pro naÄŤerpánĂ inspirace.
Tak to rozhodně! Studuješ zvukovou inženýřinu, je to tak?
Přesně tak...
A jak se ti v BerlĂnÄ› daĹ™Ă? Je tam teÄŹ nÄ›co opravdu zajĂmavĂ©ho, o čem by ses chtÄ›l s námi podÄ›lit? UĹľ jsi byl v Berghainu? Nebo doporuÄŤĂš k návštÄ›vÄ› nÄ›jakĂ© jinĂ© mĂsto?
Jsem tu teprv od zářĂ, takĹľe stále nacházĂm dalšà a dalšà mĂsta, kde to opravdu Ĺľije, coĹľ je skvÄ›lĂ˝! LĂbĂ se mi tu a myslĂm, Ĺľe je BerlĂn mnohem vĂc rĹŻznorodĂ˝, ne jenom o technu, jak se Ĺ™Ăká. Byl jsem na pár skvÄ›lĂ˝ch akcĂch tĹ™eba ve Stattbadu. To je vážnÄ› úžasnĂ˝ mĂsto a o vĂkendu jsem se byl podĂvat na Objekta. Do Berghainu jsem zatĂm nezavĂtal, ale chystám se tam, ten si samozĹ™ejmÄ› nemĹŻĹľu nechat ujĂt!
JasnÄ›, Objekt je skvÄ›lej! Ale zpátky k tobÄ›... Je ti 18 let, takĹľe jsi ještÄ› hodnÄ› mladĂ˝. PoslednĂ dobou však vĂdáváme ÄŤĂm dál vĂce takto mladĂ˝ch a ĂşspěšnĂ˝ch producentĹŻ! TĹ™eba Happa teÄŹ na sebe upoutal hodnÄ› pozornosti a všechno je to samozĹ™ejmÄ› zpĹŻsobeno tĂm, Ĺľe je technika ÄŤĂm dál vĂce dostupnÄ›jšĂ. MyslĂš si, Ĺľe existuje nÄ›jakĂ˝ vÄ›kovĂ˝ limit, kdy uĹľ mĹŻĹľe ÄŤlovÄ›k vytvoĹ™it opravdu kvalitnĂ track? Co je podle tebe dĹŻleĹľitĂ© k tomu, aby se dneska ÄŤlovÄ›k protlaÄŤil z davu na nÄ›jakĂ© viditelnÄ›jšà mĂsto?
SouhlasĂm, Ĺľe 18 let je fakt málo a vĂm, Ĺľe za pár let budu chtĂt nÄ›kterĂ© svĂ© starĂ© vÄ›ci vymazat z internetu. Ale je jedno, kdy s tĂm zaÄŤneš, dĹŻleĹľitĂ© je, Ĺľe kaĹľdĂ©mu bude trvat pomÄ›rnÄ› dlouho, neĹľ najde svĹŻj specifickĂ˝ zvuk. TakĹľe abych odpovÄ›dÄ›l na tvou otázku - pokud ÄŤlovÄ›k najde svĹŻj zvuk, kterĂ˝ chce vyvĂjet, tak pak uĹľ na vÄ›ku opravdu nezáleĹľĂ...
NalezenĂ vlastnĂho zvuku je rozhodnÄ› klĂÄŤ, ale i ten se samozĹ™ejmÄ› mĹŻĹľe ÄŤasem mÄ›nit. CoĹľ mÄ› pĹ™ĂvádĂ k dalšà otázce - mnoho producentĹŻ, hlavnÄ› ti z D´n´B a dusbtep scĂ©ny, v poslednĂ dobÄ› zaÄŤali dÄ›lat specifickĂ˝ styl house a techna, obecnÄ› 4x4 tracky. Je z toho teÄŹ vlastnÄ› urÄŤitĂ˝ trend... A nÄ›kteřà z nich teÄŹ skládajĂ tupĂ˝ tech-house nebo pĹ™esládlĂ© diskotĂ©kovĂ© pĂsniÄŤky. Na druhĂ© stranÄ› tu máme house producenty, kteřàmĂchajĂ dohromady jungle a rave. NemyslĂm, Ĺľe je to špatnÄ›, ale spĂš je to takovĂ© legraÄŤnĂ... Jak tuto situaci vidĂš ty z pohledu UK bass producenta?
VĂm, kam tĂm mĂřÚ. VidĂm to u producentĹŻ jako MJ Cole, Zed Bias nebo právÄ› Photek, kteĹ™Ă, dle mĂ©ho, dÄ›lali podstatnÄ› zajĂmavÄ›jšà a lepšà hudbu pĹ™ed pÄ›ti aĹľ deseti lety. Ale zase tu je spousta novĂ˝ch producentĹŻ, kteřà tlaÄŤĂ opravdu unikátnĂ a promyšlenĂ˝ zvuk, napĹ™. Chord Marauders. JedinĂ˝ problĂ©m je v tom, Ĺľe zatĂm nemajĂ takovĂ˝ vliv a dostatek pĹ™ĂleĹľitostĂ. Ale rozhodnÄ› to vidim optimisticky, co se underground scĂ©ny týče.
A jsou tedy nÄ›jacĂ producenti, kterĂ˝mi se necháváš ovlivĹovat, nebo si radÄ›jĂ necháváš ÄŤistou hlavu a snažÚ se dÄ›lat vÄ›ci podle sebe?
JasnÄ›, urÄŤitÄ› se rád nechávám inspirovat, nÄ›kdy i docela hodnÄ›, tĹ™eba lidmi, jako jsou Geode nebo uĹľ zmĂnÄ›nĂ˝mi Chord Marauders a za zmĂnku urÄŤitÄ› stojĂ i takovĂ˝ Kamikaze Space Programme. Rád se pouÄŤim z toho, co a jak dÄ›lajĂ jinĂ a potom pĹ™i tvorbÄ› svĂ˝ch vlastnĂch vÄ›cĂ toho vyuĹľiju a smĂchám se svĂ˝mi postupy - to urÄŤitÄ› hraje velkou roli pĹ™i mĂ© tvorbÄ›...
Kamikaze Space Programme je takĂ© skvÄ›lĂ˝ pĹ™Ăklad tÄ›ch, co nechali D´n´B a nynĂ dÄ›lajĂ skvÄ›lĂ˝ novĂ˝ vÄ›ci... MĹŻj velkĂ˝ favorit! A co se týče novĂ˝ch, ÄŤerstvĂ˝ch jmen, tak která bychom si mÄ›li prověřit?
Za mě určitě doporučim producenty jako Etch, Hanga, Will Berridge, Sumo Chief nebo Rommek a takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho...
DĂky za tipy, omrkneme je! PojÄŹme si Ĺ™Ăct nÄ›co o tvĂ© produkci... TvĹŻj poslednĂ titul u Discos Dead mÄ›l velkĂ˝ ĂşspÄ›ch a vyšel i na vinylu. PĹ™itom spousta producentĹŻ fyzicky nic nevydala... MÄ›l jsi z toho nÄ›jakĂ˝ zvláštnĂ pocit?
RozhodnÄ› jsem z toho mÄ›l velkou radost. DrĹľet v ruce vinyl je urÄŤitÄ› jistá forma pocty a pomohlo mi to, abych se posunul zase o kousĂÄŤek dál.
Co si vlastnÄ› myslĂš o celĂ©m "vinyl only" hnutĂ? Podporuješ tuto myšlenku a myslĂš si, Ĺľe vydávánĂ vĂce vinylĹŻ mĹŻĹľe scĂ©nÄ› ÄŤi trhu nÄ›jakĂ˝m zpĹŻsobem prospÄ›t, jak nÄ›kteřà tvrdĂ?
Mám rád vinyl, je to skvÄ›lá forma produktu, ale osobnÄ› s celou tou "vinyl only" situacĂ nesouhlasĂm. Je pĹ™Ăliš mnoho hudby, která nenĂ na vinylu, a zasloužà si stejnou pozornost!
Přesně tak! A co tvé budoucà skladby? Můžeš nám prozradit, na čem zrovna pracuješ?
MomentálnÄ› žádnĂ© konkrĂ©tnĂ plány nemám, ale chystám v blĂzkĂ© dobÄ› pár free trackĹŻ s remixy od Etche a Rommeka.
Paráda, těšĂm se, aĹľ si je poslechnu. JakĂ˝ je tvĹŻj postup pĹ™i tvorbÄ›? Je to nahodilĂ©, nebo postupuješ nÄ›jakĂ˝m urÄŤitĂ˝m zpĹŻsobem? A co k tvĂ© tvorbÄ› pouĹľĂváš?
Skládám tĂ©měř kaĹľdĂ˝ veÄŤer, kdyĹľ mám volnĂ˝ ÄŤas a obÄŤas se to vyvine v malĂ© ĂştrĹľky rĹŻznĂ˝ch trackĹŻ. KdyĹľ jsem se v Británii motal kolem našeho sound systĂ©mu, mohl jsem si to vĹľdycky hned všechno poslechnout na velkĂ©m zvuku, coĹľ bylo vážnÄ› skvÄ›lĂ˝. MomentálnÄ› pouĹľĂvám pouze malĂ˝ bicĂ automat, klavesy a malĂ˝ synťák od Korgu. Na škole mám pĹ™Ăstup k velkĂ˝mu studiu, ale tam se teprve rozkoukávám. :)
A kam hodláš svĹŻj zvuk dál posouvat? PĹ™emýšlĂš o tom, nebo prostÄ› uvidĂš, kam tÄ› to zanese, a nebo jsi prostÄ› spokojen s tĂm, jak to aktuálnÄ› znĂ?
Mám rád svĹŻj aktuálnĂ zvuk a zatĂm nemám potĹ™ebu nic mÄ›nit. :)
A tak by to asi i mÄ›lo bĂ˝t. To je vše, co tu na Tebe mám. DĂky moc za fajn rozhovor a uvĂdĂme se v sobotu. VlastnÄ› ještÄ› poslednĂ otázka na konec - co rád piješ takhle v klubu?
NenĂ vĹŻbec zaÄŤ, potěšenĂ je na mĂ© stranÄ›. PoslednĂ dobou rád piju Bombay Sapphire. UvidĂme se v klubu, lidi, těšĂm se na vás a svou prvnĂ návštÄ›vu Prahy!
Ptal se dMIT.RY (Neo Violence) v listopadu 2013.
foto: archiv
BritskĂ˝ producent Circula se historicky poprvĂ© pĹ™edstavĂ v ÄŚeskĂ© republice a to v sobotu 30. listopadu 2013 na prvnĂm dĂlu párty Mutations v klubu Storm.