ROZHOVOR
dMIT.RY: "Nehraji tak, abych se zalĂbil..."
Krátce po VánocĂch jsme si sedli s jednĂm z matadorĹŻ ÄŤeskĂ© scĂ©ny, DJem, promotĂ©rem a šéfem labelu Neo Violence dMIT.RYm a řádnÄ› ho vyzpovĂdali. Prozradil nám, jak vypadalo jeho prvnĂ setkánĂ s elektronickou hudbou, mluvili jsme o ÄŤeskĂ© scĂ©nÄ›, labelu i o jeho plánech na tento rok, a vzhledem k tomu, Ĺľe mÄ›l stále co Ĺ™Ăci, naše povĂdánĂ se maliÄŤko protáhlo... PĹ™esto, nebo moĹľná právÄ› proto, vám i tentokrát pĹ™ejeme hezkĂ© ÄŤtenĂ!
Na Ăşvod jedna zahĹ™ĂvacĂ otázka... Jak sis uĹľil svátky? NadÄ›lil ti JežÚek nÄ›jakĂ© zajĂmavĂ© hudebnĂ dárky?
Ani ne, já Vánoce moc neĹ™ešĂm. Desky, potaĹľmo hudbu, si kupuji pravidelnÄ› kaĹľdĂ˝ mÄ›sĂc, takĹľe to ani neberu jako dárek. Ale poĹ™Ădil jsem si domĹŻ novĂ˝ mix a bedny, jelikoĹľ ty starĂ© uĹľ nebyly ve zcela ideálnĂm stavu, a tak jsem je pĹ™edal dál mladšĂmu bráchovi, kterĂ˝ je ještÄ› vyuĹľije.
Odchytili jsme tÄ› na rozhovor zrovna po cestÄ› do rádia Punctum, ale kde jinde tÄ› ještÄ› mĹŻĹľeme pravidelnÄ› slĂ˝chávat a vĂdávat?
KromÄ› hranĂ jednou mÄ›sĂÄŤnÄ› na Punctu, se ob mÄ›sĂc vyskytuji na londĂ˝nskĂ©m rádiu Radar s tĂm, Ĺľe tu show samozĹ™ejmÄ› nahrávám tady v Praze... Co se klubovek týče, tak mám nÄ›kolik pravidelnĂ˝ch i nepravidelnĂ˝ch akcĂ rĹŻznÄ› po Praze. Tou hlavnĂ je rozhodnÄ› Mutations, která se odehrává v Crossu. V Ăşnoru probÄ›hlo 15. pokraÄŤovánĂ a za tu dobu jsem mÄ›l moĹľnost na nĂ uvĂtat mnoho skvÄ›lĂ˝ch jmen, jako byl napĹ™Ăklad Florian Kupfer, Facta, Mutual Attraction, WEN, Parris nebo Credit 00. DalšĂm poÄŤinem je SoulSpeek, kterĂ˝ dÄ›láme spoleÄŤnÄ› s XYZ Project a Good Vibes v Ankali, a na ÄŤerven chystáme tĹ™etĂ pokraÄŤováni na stejnĂ©m mĂstÄ›. Dále je tu ÄŤistÄ› lokálnĂ záleĹľitost Rytm Sektion v Chapeau Rouge a pravidelnĂ© hranĂ v Groove Baru, kde se s kolegou Ottou aka Ol-wiz starám o komplet booking. Koncem bĹ™ezna ještÄ› startuji mini noc v letenskĂ©m Wildtu s názvem Common Practice, kam si plánuji zvát kamarády a známĂ© z okolnĂch zemĂ, kteřà mi jsou hudebnÄ› i povahovÄ› blĂzko.
V našem staršĂm rozhovoru jsi zmĂnil, Ĺľe jsi nejdĹ™Ăve bĂ˝val mladĂ˝m raverem a z nÄ›j se teprve vyvinul v DJe. Jak ses vyvĂjel hudebnÄ›? Máš vlastnÄ› nÄ›jakĂ© hudebnĂ vzdÄ›lánĂ?
Nemám... ŽádnĂ© hudebnĂ základy v našà rodinÄ› vĹŻbec nebyly, ani u prarodiÄŤĹŻ, takĹľe rodiÄŤe se sami divĂ, jak jsem k tomu pĹ™išel. KdyĹľ jsem byl ještÄ› na základce, tak jsem poslouchal klasicky eurodance. V tĂ© dobÄ› vysĂlali na ZlatĂ© Praze poĹ™ad vÄ›novanĂ˝ klubovĂ© hudbÄ› a pĹ™ipadalo mi to hroznÄ› zajĂmavĂ©. BohuĹľel ho tenkrát dávali docela pozdÄ›, takĹľe mÄ› rodiÄŤe vĹľdycky posĂlali spát. Jednou tam běžela reklama na nÄ›jakĂ© mix CD od DJe Mania "House Party 10", nebo "11" se to, myslĂm, jmenovalo, a ohromnÄ› se mi lĂbila hudba v podkladu tĂ© reklamy. DruhĂ˝ den jsem se šel do hudebnĂho obchodu v ModĹ™anech zeptat, jestli tam to CD nemajĂ. Chodil jsem tam pak kaĹľdĂ˝ den si to poslechnout znovu a znovu. Po tĂ˝dnu na mne panĂ prodavaÄŤka uĹľ docela divnÄ› koukala... :) KdyĹľ jsem si pak tu kazetu následnÄ› koupil (mÄ›l jsem jen walkmana), tak jsem ji poslouchal nÄ›kolik dnĂ non-stop a zkoumal jmĂ©na na bookletu. SnaĹľil jsem se pĹ™ijĂt na to, kdy kterĂ˝ track zaÄŤĂná, protoĹľe DJing mi v tĂ© dobÄ› ještÄ› moc neĹ™Ăkal a mixtape byl pro mÄ› novĂ˝ formát.
A kdy to tak bylo? Taková mix CD se uĹľ hodnÄ› dlouho neprodávajĂ, to muselo bĂ˝t ještÄ› v dobách, kdy vycházel Tripmag...
Bylo to v roce 1999, a mnÄ› bylo ÄŤtrnáct. O Tripmagu jsem tenkrát ještÄ› vĹŻbec nevÄ›dÄ›l, dozvÄ›dÄ›l jsem se o nÄ›m právÄ› z tĂ© kazety. Byli na nĂ napsanĂ rĹŻznĂ sponzoĹ™i a partneĹ™i, ÄŤasopisy, weby a rádia. Takhle jsem právÄ› objevil Radio 1, Ĺ˝ivel, Tripmag, Techno.cz, Rave.cz - prostÄ› tohle všechno. Zašel jsem pak do internetovĂ© kavárny a tam jsem se do toho všeho ponoĹ™il. UrÄŤitou roli v tom sehrál i DJ Subgate, protoĹľe jsme spolu chodili na stejnou základku. Scházeli jsme se po škole na streetbalovĂ©m hĹ™išti a postupem ÄŤasu zjistili, Ĺľe máme hudebnÄ› relativnÄ› blĂzko. Subgate mÄ› do toho zasvÄ›til - spolu jsme šli na mou ĂşplnÄ› prvnĂ halovku Massive, která se odehrávala v hangáru vedle letištÄ› RuzynÄ›. Hráli tam tenkrát Space DJz, Timo Maas a uĹľ ani nevĂm, kdo ještÄ›. Bylo to hodnÄ› euforickĂ˝, tisĂce lidĂ, naprosto šĂlenĂ˝!
Jak bys popsal svĹŻj hudebnĂ vĂ˝voj? ZapaĹ™il bys dneska na hudbu, na kterĂ˝ jsi tenkrát zaÄŤĂnal?
Na to, co jsem tenkrát poslouchal, tak ĂşplnÄ› v klidu, protoĹľe to byl ĂşplnÄ› klasickĂ˝ house, co hrávali DJovĂ© jako Loutka nebo Chris Sadler. V tĂ© dobÄ› to byla super muzika na svÄ›tovĂ© Ăşrovni. Taky techno, kterĂ© tu hráli Agent, Toky, Dalo, tedy to, co se dnes prezentuje jako ta tvrdšà odnoĹľ, ne to berlĂnskĂ˝. Po DalovĂ˝ch deskách se dnes lidi opÄ›t shánÄ›jĂ, protoĹľe pĹ™edstavujĂ takovĂ˝ ten tvrdĂ˝ perkusivnĂ zvuk, kterĂ˝ se v poslednĂ dobÄ› vracĂ.
Z tvĂ˝ch setĹŻ je oÄŤividnĂ©, Ĺľe se zaměřuješ na hodnÄ› žánrĹŻ, ale dnes jsi spĂš uĹľ takovĂ˝ "deepovÄ›jšĂ", ne?
Jak kdy, záležà na bookingu a konkrĂ©tnĂ akci. Techno poslouchám, kupuji a hraji pořád. SamozĹ™ejmÄ› sbĂrám i deep house, dubstep nebo UK bass (takovĂ˝ ten hybrid mezi technem a bass music). KdyĹľ jsem zaÄŤĂnal hrát, tak jsem hrál indie disco, fidget house, nu-rave, takĹľe já byl vĹľdycky takovĂ˝ hodnÄ› rozvÄ›tvenĂ˝.
Takže minimálně z DJského pohledu tam k určitému vývoji došlo...
Když se budeme bavit čistě o DJské fázi, tak určitě. K hudbě, co jsem hrál prvnà 3-4 roky, tak k té se vlastně ani vrátit nedá, protože ji dnes nikdo neprodukuje. Fidget house, nu-rave a indie disco jsou v podstatě mrtvé žánry...
A co ty a produkce? Nechystáš se náhodou zabrousit i do této domény?
NÄ›jakĂ˝ch sedm let zpátky jsem takovĂ© tendence mÄ›l a zkoušel produkovat. Tenkrát jsme si s klukama pronajali v NuslĂch unimobuĹku a udÄ›lali si v nĂ takovou zašĂvárnu, jakoby studio. Kamarádi, co dÄ›lali drum´n´bass, uĹľ byli v produkci s Abletonem zruÄŤnÄ›jšĂ, a tak jsme se tam od nich uÄŤili a zkoušeli nÄ›co vyprodukovat. Ze začátku jsme tam chodili celkem pravidelnÄ›, ale vĹŻbec mÄ› to nechytlo - sedÄ›t za tĂm monitorem a klikat kostiÄŤky... MoĹľná, Ĺľe s mašinama by mÄ› to bavilo vĂc. Po ÄŤase jsem uznal, Ĺľe mÄ› spĂš naplĹuje hudbu objevovat, hrabat se v tom a nacházet novĂ˝ vlivy. Ta produkce nÄ›jak nebyla pro mÄ›. Ale kdyĹľ chceš prorazit, tak musĂš produkovat - udÄ›lat nÄ›jakĂ˝ hit a vyjĂt na labelu - to ti pak mĹŻĹľe tu cestu znaÄŤnÄ› urychlit.
Takže být jen DJ dnes už nestač� Jde dnes na scéně vlastně prorazit bez pomoci "staré gardy"?
Pořád tu jsou ještÄ› vĂ˝jimky typu Jackmaster, Ben UFO a dalšĂ, ale je pravda, Ĺľe ti fungujĂ o dost dĂ©le, vedou ĂşspěšnĂ© labely a počáteÄŤnĂ respekt u nÄ›kterĂ˝ch z nich pocházĂ ze začátkĹŻ pirátskĂ˝ch rádiĂ v UK. TakĹľe ano, dneska se prosadit ÄŤistÄ› jako DJ, obzvlášť na nÄ›jakĂ© širšà úrovni, je těžšĂ. ZároveĹ jsou tu ale lidĂ©, kteřà rozjedou Ăşspěšnou rezidenci, nÄ›jakĂ˝ velkĂ˝ mejdan. NapĹ™Ăklad lidi kolem kijevskĂ© párty CXEMA, akci, o kterĂ© se pak zaÄŤalo všude psát. TĹ™eba Resident Advisor oznaÄŤil Kijev za novĂ˝ BerlĂn a bla bla bla... DĂky tomu teÄŹ majĂ ÄŤlenovĂ© tĂ©hle party booking po celĂ© EvropÄ› od BerlĂna pĹ™es LondĂ˝n, PaĹ™ĂĹľ a dalšà metropole... Za to si zasloužà velkĂ˝ respekt! Spousta takovĂ˝ch skupin se teÄŹ objevila, protoĹľe se zase zaÄŤalo vracet techno, a pĹ™išly se správnĂ˝m konceptem ve správnĂ˝ ÄŤas. PĹ™ed nÄ›jakou dobou to zaÄŤalo ve svÄ›tÄ› nabĂrat na obrátkách a i tady se objevily seskupenĂ jako Polygon, nite_vibes a dalšĂ, kterĂ© na to navázaly, zĂskaly si slušnĂ© postavenĂ na mĂstnĂ scĂ©nÄ›, a vĂ se o nich i v zahraniÄŤĂ! Je to takovĂ˝ kolotoÄŤ, kterĂ˝ se toÄŤĂ pořád dokola a staÄŤĂ jen naskoÄŤit na ten správnĂ˝ vagon ve správnĂ˝ ÄŤas. Postupem ÄŤasu se to mÄ›nĂ - naskoÄŤĂš vÄŤas, mĹŻĹľeš s tĂm mĂt ĂşspÄ›ch, ale potom je tĹ™eba problĂ©m to udrĹľet. NávštÄ›vnicĂ zaÄŤnou mĂt vÄ›tšà a vÄ›tšà oÄŤekávánĂ, ale ty to uĹľ tĹ™eba nechceš vĂc nafukovat... Jsou tu ale i tacĂ, kteřà naskoÄŤĂ pozdÄ› a pak uĹľ to nenĂ ono. TakĂ© jsem mĂval obdobĂ, kdy se toho zase tolik nedÄ›lo, mÄ›l jsem mĂ©nÄ› hranĂ a tak, ale pokud je ÄŤlovÄ›k na scĂ©nÄ› aktivnĂ, setrvá a nÄ›co dÄ›lá, tak se dĹ™Ăv nebo pozdÄ›ji prosadĂ a zapĂše do pamÄ›ti lidĂ.
Jak vlastnÄ› hraješ? DigitálnÄ› z PC/CD, nebo se držÚ striktnÄ› analogu?
Asi pĹ™ed tĹ™emi roky jsem se dostal do situace, kdy zaÄŤala vycházet spousta hudby vĂ˝hradnÄ› na vinylu a nedala se sehnat digitálnÄ› v hratelnĂ© podobÄ›. Nebavilo mÄ› hrát vinyl ripy a tak jsem se dostal do stádia, kdy jsem si zaÄŤal kupovat desky a pĹ™i tom hrál pĹ™es Traktor Scratch, abych mohl vĂce trĂ©novat. PoslednĂ dva roky je vÄ›tšina mĂ˝ch setĹŻ pĹ™evážnÄ› stavÄ›ná na deskách a po sedmi letech na digitálu je to velmi pĹ™Ăjemná zmÄ›na.
Jak si připravuješ sety a jaká je tvoje strategie před párty?
Dost se to zmÄ›nilo. KdyĹľ jsem ještÄ› hrál digitálnÄ›, Ĺ™ekl bych, Ĺľe jsem se pĹ™ipravoval vĂc. Tracky jsem si poctivÄ› chystal v Traktoru, tĹ™Ădil žánry, tagoval a podobnÄ›, a ani jsem si nemusel udrĹľovat nÄ›jakĂ© playlisty na hranĂ. StaÄŤilo jĂt na párty s nÄ›jakou ideou a dĂky tomu, Ĺľe jsem mÄ›l všechnu hudbu na disku a hezky otagovanou, tak jsem v nĂ mohl krásnÄ› vyhledávat. KdyĹľ jsem zaÄŤal kupovat desky, tak jsem se na tohle ĂşplnÄ› vykašlal. MomentálnÄ› mám s sebou akorát flashdisk s aktuálnĂmi promo tracky a digi nákupy. K tomu kombinaci novĂ˝ch desek, kterĂ© se na ten aktuálnĂ gig hodĂ, plus vyhrabu nÄ›jakĂ˝ staršà kousky. VĂ˝bÄ›r samotnĂ˝ch desek pak probĂhá pomÄ›rnÄ› rychle - mám je roztĹ™ĂdÄ›nĂ© dle stylu a nálad a zatĂm se v tÄ›ch 900+ kusech celkem orientuji. HodnÄ› tomu pomáhajĂ obaly, to u digitálu prostÄ› nefunguje.
Co vlastnÄ› nejlĂp funguje na parketu? PĹ™ipravuješ si na párty do bagu vĹľdy nÄ›jakĂ© prověřenĂ© "tajnĂ© zbranÄ›", nebo hlavnÄ› to nejnovÄ›jšà co zrovna máš?
Tak ony kolikrát ty "promáče", co mám, bĂ˝vajĂ tracky, kterĂ© se tĂm hitem teprve stávájĂ, nebo uĹľ jsou. Pak tĹ™eba nÄ›jakĂ˝ staršà provaĹ™enĂ˝ house typu Strictly Rhythm apod. A kdyĹľ je to house gig, tak si vezmu bootlegy, nebo edity starĂ©ho disca. Opravdu záležà na situaci.
Takže nemáš nějakou svou škatulku "nouzových tracků", kam saháš, když je třeba zachránit párty?
Ne, abych se upĹ™ĂmnÄ› pĹ™iznal, tak nejsem žádnĂ˝ tzv. "crowd pleaser". Jestli se to nÄ›komu nelĂbĂ, tak to neberu jako svĹŻj problĂ©m. Nehraji tak, abych se zalĂbil. Hraji, abych lidem prezentoval to, co si myslĂm, Ĺľe by mÄ›li poznat.
JakĂ˝ je tvĹŻj názor na ÄŤeskou klubovou scĂ©nu? Zdá se, Ĺľe se vedle D´n´B zaÄŤĂná zpÄ›tnÄ› prosazovat techno a house. MyslĂš, Ĺľe se ten rozdĂl zaÄŤĂná srovnávat, nebo je to jen zdánĂ, kterĂ© vytvářà to velkĂ© mnoĹľstvĂ párty turistĹŻ v Praze?
D´n´B je tu samozĹ™ejmÄ› pořád na prvnĂm mĂstÄ› a asi hodnÄ› dlouho bude, moĹľná napořád, ale rozhodnÄ› jde scĂ©na poslednĂ tĹ™i roky hodnÄ› nahoru! TuristĂ© tvořà velkou část, takĹľe nerozumĂm lidem, co s tĂm majĂ problĂ©m. Část tÄ›ch turistĹŻ sem samozĹ™ejmÄ› jede, protoĹľe je to tu levnĂ©, mĹŻĹľou se tu velice lacino "zabavit", ale upĹ™ĂmnÄ› - spousta tÄ›ch lidĂ napĹ™. z Anglie má podstatnÄ› vÄ›tšà pĹ™ehled o klubovĂ© muzice neĹľ kdokoliv tady. Jsou to klubeĹ™i jako kdokoliv jinĂ˝, a tvořà velkou část taneÄŤnĂho parketu v libovolnĂ©m klubu v Praze. NebĂ˝t jich, tak je to tady podstatnÄ› vĂc mrtvĂ©, protoĹľe mĂstnĂ návštÄ›vnĂci ty kluby dostateÄŤnÄ› nezaplnĂ...
Z tohoto pohledu by se skoro dalo Ĺ™Ăci, Ĺľe tvĹŻj label Neo Violence pĹŻsobĂ v tomto smÄ›ru aĹľ osvÄ›tovĂ˝m zpĹŻsobem s žánry, kterĂ© spĂš ocenĂ zahraniÄŤnĂ publikum. Jakou strategiĂ se Ĺ™ĂdĂš pĹ™i vĂ˝bÄ›ru interpretĹŻ pro label?
PĹŻvodnĂ zámÄ›r labelu byl svÄ›tu prezentovat, co se dÄ›je tady, ale bohuĹľel producentĹŻ je tu tak málo, Ĺľe nevytvořà dostatek zajĂmavĂ©ho obsahu. TakĹľe souÄŤasná strategie je zaloĹľená ÄŤistÄ› na tom, Ĺľe mÄ› musĂ zaujmout hudba. KdyĹľ mi nÄ›kdo nÄ›co pošle, nebo se s nÄ›kĂ˝m dám do Ĺ™eÄŤi, a jemu se zalĂbĂ, co dÄ›lám já, a mnÄ› to, co dÄ›lá on, slovo dá slovo a je z toho release.
Jak Ĺ™ešĂš finanÄŤnĂ stránku labelu?
Všechny releasy jsou dÄ›lanĂ˝ na základÄ› zisku z prodeje. To je zároveĹ i pĹ™ĂÄŤina, proÄŤ se zaměřuji na novÄ›jšà jmĂ©na, kterĂ˝m se snaĹľĂm poskytnout platformu, kde mĹŻĹľou poprvĂ© okusit proces vydánĂ na labelu - aĹĄ uĹľ se jedná o vydánĂ na vinylu, nebo digitálnÄ›. KdyĹľ tedy objevĂm nÄ›koho, jehoĹľ zvuk se mi lĂbĂ, a mám pocit, Ĺľe stojĂ za to ho ukázat svÄ›tu, tak se mu snaĹľĂm poskytnout pĹ™ĂleĹľitost. ÄŚastokrát bĂ˝vám jednĂm z prvnĂch, kdo mu tuto pĹ™ĂleĹľitost dal.
Takže raději objevuješ nové talenty... A co většà jména? Ta majà asi trochu jiné nároky, že?
SnaĹľĂm se samozĹ™ejmÄ› obÄŤas oslovit nÄ›koho známÄ›jšĂho, ale ti vÄ›tšinou majĂ nÄ›jakĂ˝ svĹŻj rozvrh. VyĹľaduje to pak vĂce ÄŤasu a celĂ© je to mnohem komplikovanÄ›jšà i z produkÄŤnà části. To domlouvánĂ a plánovánĂ všechno zbyteÄŤnÄ› prodluĹľuje... KdyĹľ je to nÄ›kdo mĂ©nÄ› známĂ˝ a rovnou pošle materiál, tak je to potom hodnÄ› rychlĂ©. Tenhle systĂ©m mi vyhovuje, a proto upĹ™ednostĹuji novÄ›jšà jmĂ©na.
Když bookuješ hosty na akce, tak jsou v tom podobná kritéria?
SamozĹ™ejmÄ› jde primárnÄ› opÄ›t o hudbu a vybĂrám pĹ™evážnÄ› na základu vlastnĂho vkusu. Kdybych si mÄ›l zvát interprety, kteřà pĹ™itáhnou skuteÄŤnÄ› velkĂ© mnoĹľstvĂ lidĂ, tak by to celĂ© vypadalo ĂşplnÄ› jinak. TakĂ© ale záleĹľĂ, jestli je to akce, kterou platĂš z vlastnĂch penÄ›z, nebo je financovaná klubem. Potom je samozĹ™ejmÄ› rozdĂl, jak s tÄ›mi penÄ›zi pracuješ, a co si mĹŻĹľeš dovolit.
Je ti nějak zasahováno do organizace, když se jedná o akci financovanou klubem?
NaštÄ›stĂ se mi to zatĂm nestalo, doposud ta spolupráce fungovala na 100%. SamozĹ™ejmÄ› byly akce, kterĂ˝ na sebe nevydÄ›laly a dopadly blbÄ›, ale zase byly jinĂ˝, kterĂ© to vyvážily zpátky.
Neo Violence byl ze začátku spĂš blog a pártylist... Jak se z toho vlastnÄ› stal label?
Facebooková stránka Neo Violence existuje od roku 2009. SnaĹľil jsem se tenkrát na ni umisĹĄovat exkluzivnĂ download, tedy jeden track mÄ›sĂÄŤnÄ›, kterĂ˝ by byl dostupnĂ˝ pro fanoušky zdarma po dobu toho mÄ›sĂce. Na konci roku jsem potom všechny tracky dal dohromady a vydal jako prvnĂ kompilaci. V prĹŻbÄ›hu toho roku mÄ› navĂc oslovil jeden finskĂ˝ label (Top Billin) s nápadem sestavit ÄŤesko-slovenskou kompilaci, kterou jsme následnÄ› vydali. Pak ještÄ› následovala jedna kompilace spoleÄŤnÄ› s Beef Records. Od toho momentu mi zaÄŤalo chodit vĂc demo nahrávek, a tak jsem si Ĺ™ekl, Ĺľe zkusĂm rozjet label.
To je vlastnÄ› i hodnÄ› podobnĂ˝ pĹ™Ăpad souÄŤasnĂ© vycházejĂcĂ hvÄ›zdy Bicep. Co si myslĂš o jejich ĂşspÄ›chu? NemyslĂš, Ĺľe teÄŹ trochu ztratĂ "duši", kdyĹľ prorazili?
PĹŻvodnĂ Bicep mÄ› bavili hodnÄ› - byli to selektoĹ™i a hráli fakt zajĂmavĂ© vÄ›ci, tedy kombinaci syrovĂ© house music, garage a acidu. Jejich blog jsem tenkrát hodnÄ› sledoval. I nynĂ mne nÄ›kterĂ© jejich sety bavĂ - napĹ™Ăklad aktuálnĂ Essential Mix! Naopak mÄ› ale zase tolik neoslovilo jejich debutovĂ© album, proto jsem velice zvÄ›davĂ˝, co pĹ™edvedou v Roxy. Z nÄ›jakĂ©ho dĹŻvodu tam spousta velkĂ˝ch jmen nakonec hraje jinak, neĹľ od nich slyšĂš z jinĂ˝ch setĹŻ. Pravdou ale je, Ĺľe dnešnĂ Bicep uĹľ jsou na ĂşplnÄ› jinĂ© Ăşrovni, tedy hrajĂ na velkĂ˝ch pĂłdiĂch a to ÄŤasto vede k nutnĂ˝m kompromisĹŻm, co se týče vĂ˝bÄ›ru hudby.
Proč vlastně název Neo Violence?
V tĂ© dobÄ›, to bylo v podstatÄ› rok po tom, co jsem zaÄŤal hrát, jsem byl hodnÄ› nespokojenĂ˝ se stavem scĂ©ny a hrál jsem hodnÄ› agresivnĂ zvuk. TÄ›ch 8-9 let nazpÄ›t to tady byla doopravdy tragĂ©die. V podstatÄ› se tĂ©měř nic nedÄ›lo, nebylo kam chodit. Byly dvÄ› akce za mÄ›sĂc, kam jsi šel a to bylo všechno. Opravdu dost mrtvo, tedy alespoĹ z mĂ©ho pohledu. TakĹľe jsem se snaĹľil pĹ™ijĂt s nÄ›jakĂ˝m názvem pro svoji platformu. MÄ›lo to vyjadĹ™ovat vztek ÄŤi nespokojenost a zároveĹ novotu, a tak vznikl název Neo Violence. I kdyĹľ to aktuálnÄ› uĹľ ne zcela vyjadĹ™uje tu podstatu, pořád je tam urÄŤitá souvislost, pořád jsem takovĂ˝ bruÄŤoun. :) Ale snaĹľĂm se za nÄ›co bojovat svĂ˝m vlastnĂm zpĹŻsobem, coĹľ mĹŻĹľe pĹŻsobit agresivnÄ› nebo otrávenÄ›.
Label, promotĂ©rstvĂ, hranĂ, Facebook blog - to je spousta práce a energie. Dá se tĂm všĂm vlastnÄ› uĹľivit?
RozhodnÄ› se tĂm uĹľivit nedá. Jsou mÄ›sĂce, kdy tĂm zaplatĂm napĹ™Ăklad nájem a obĹľivu, ale jsou i mÄ›sĂce, kdy nezaplatĂm ani ten nájem. Bylo obdobĂ, kdy jsem si asi pĹŻl roku mezi pracemi dával trochu oraz a zkoušel, jakĂ© by to bylo si DJingem vydÄ›lávat. Musel jsem ale souhlasit i s hranĂm, kterĂ© bych za normálnĂ situace nebral. TakĹľe upĹ™ĂmnÄ›, nechtÄ›l bych se takhle Ĺľivit. BuÄŹ bych se musel dostat na ĂşplnÄ› jinou ĂşroveĹ, nebo jak jsem zmiĹoval výše, musel bych prorazit s vlastnĂ velkou akcĂ, která by vytvoĹ™ila dostateÄŤnĂ˝ kapitál. Nakonec jsem tedy spokojenĂ˝ se souÄŤasnou situacĂ - mám práci a hudba pro mne zĹŻstává zdrojem nadšenĂ a ne obĹľivy.
Rok 2017 je za námi... Jak ho zpÄ›tnÄ› hodnotĂš? ProzradĂš nám, na co se mĹŻĹľeme od tebe těšit v roce 2018?
2017 byl dobrĂ˝ rok, opÄ›t se objevilo pár zajĂmavĂ˝ch lidĂ jak na lokálnĂ scĂ©nÄ›, tak i celosvÄ›tovÄ›. OtevĹ™elo se Ankali, kterĂ©mu hodnÄ› fandĂm. Pro mne osobnÄ› jsou poslednĂ 2-3 roky vcelku stabilnĂ, protoĹľe s tĂm zvukem, co hraji, se tady v ÄŚechách dál asi ani dostat nejde. MÄ›l jsem ale i pár zajĂmavĂ˝ch zahraniÄŤnĂch hranĂ - Stockholm, BerlĂn, vĂdeĹskĂ˝ klub Grelle Forelle, kde jsem si uĹľ dlouho chtÄ›l zahrát. V Polsku jsem mÄ›l moĹľnost odehrát hned v nÄ›kolika mÄ›stech. TakĹľe to beru jako ĂşspÄ›ch - vĹľdycky je fajn vypadnout nÄ›kam pryÄŤ. TakĂ© jsem si v lĂ©tÄ› koneÄŤnÄ› zahrál na BukanĂ˝ru aĹľ do rána, coĹľ jsem mÄ›l delšà dobu na svĂ©m seznamu praĹľskĂ˝ch "must do", jelikoĹľ to tam má velice osobitou atmosfĂ©ru. Jak uĹľ jsem zmĂnil dĹ™Ăve, v bĹ™eznu startuji novou residenci ve Wildtu. Nebude se jednat o nic velkĂ©ho, protoĹľe ten prostor je malinkĂ˝, tak maximálnÄ› pro 50 lidĂ, ale je skvÄ›le udÄ›lanĂ˝. KonajĂ se tam dobrĂ© akce uĹľ teÄŹ a v lĂ©tÄ› tam majĂ super zahrádku, takĹľe v tom vidĂm urÄŤitĂ˝ potenciál. NavĂc bydlĂm hned vedle, takĹľe to mám 5 minut pěšky. Akce Mutations a SoulSpeek budou urÄŤitÄ› pokraÄŤovat, a věřĂm, Ĺľe se naskytnou i dalšà jednorázovĂ© spolupráce a párty v podobnĂ©m duchu. UĹľ 24. bĹ™ezna to bude napĹ™Ăklad showcase moskevskĂ©ho labelu Gost Zvuk v klubu FAMU, kterĂ˝ dÄ›láme spoleÄŤnÄ› s LAZY DJ a ONYX. Nebo 6.4. akce Radia Punctum v Thereminu na ĹľiĹľkovskĂ©m nádraĹľĂ, kde zahraje vynikajĂcĂ Harmonious Thelonious. NavĂc jsem právÄ› podepsal smlouvu s jednou francouzskou bookingovou agenturou. To je pro mne nová vÄ›c, takĹľe se snaĹľĂm z toho nebĂ˝t zase moc nadšenĂ˝, protoĹľe si nemyslĂm, Ĺľe by se mi kvĹŻli tomu zaÄŤaly ve svÄ›tÄ› otevĂrat nÄ›jakĂ© dveĹ™e. UvidĂme, s ÄŤĂm ten agent pĹ™ijde. Dál budu samozĹ™ejmÄ› pokraÄŤovat s labelem - venku je jiĹľ ÄŤtvrtĂ˝ dĂl vinylovĂ©ho sampleru a chystám pátĂ˝. PĹ™ipravuje se kaĹľdoroÄŤnĂ free download kompilace a nÄ›kolik EPÄŤek. Co by to ale chtÄ›lo, je nÄ›jakĂ˝ dalšà novĂ˝ menšà klub. Ankali je super, ale bohuĹľel od tĂ© doby, co se zavĹ™elo Neone a v MeetFactory se z nÄ›jakĂ©ho dĹŻvodu pĹ™estaly pořádat klubovĂ© akce, tak prostoru ubylo, ale zájemcĹŻ a nápadĹŻ je ÄŤĂm dál vĂce...
Na závÄ›r ještÄ› zpátky k muzice. Dokázal bys mi z hlavy takhle doporuÄŤit pro naše ÄŤtenáře 3 nejzajĂmavÄ›jšà objevy, na kterĂ© jsi v poslednĂ dobÄ› narazil?
Asi nejvĂce mne v poslednĂ dobÄ› zaujal release od zatĂm neznámĂ©ho projektu Persona Service na labelu Cellar Door. Dále to rozhodnÄ› bude producentka RAMZi, jejĂĹľ ethno-ambientnĂ releasy na labelech jako Mood Hut, Stasis nebo 12th Isle poslouchám a hrávám pomÄ›rnÄ› ÄŤasto. A jako tĹ™etĂ objev bych zmĂnil label Tone Dropout, kterĂ˝ hodnÄ› odkazuje na ranou rave scĂ©nu.
A naopak - dokázal bys dát dohromady 3 věci, které tě provázà celou tvojà DJ kariérou a prostě ne a ne zestárnout?
DJsky se snaĹľĂm prezentovat hlavnÄ› novou produkci a ke staršĂm vÄ›cem se obracĂm vĂ˝jimeÄŤnÄ›, takĹľe se nedá Ĺ™Ăci, Ĺľe by existovala skladba, ke kterĂ© bych se ve svĂ˝ch setech po dobu tÄ›ch deseti let vracel. ZároveĹ se ale jako posluchaÄŤ prohrabávám spoustou staršà muziky, takĹľe vyberu 3 staronovĂ© objevy a favority: Peyote - "I Will Fight No More", Theo Parrish - "Lights Down Low (This One Mix)", BFC aka Carl Craig - "Galaxy".
DĂky moc za rozhovor a brzy na slyšenou aĹĄ uĹľ na vlnách rádia Punctum nebo na nÄ›kterĂ©m z tvĂ˝ch veÄŤĂrkĹŻ.
Ptal se rudy v lednu 2018.
foto: archiv
Sledujte také: